Sollicitatie gesprek...tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door beauty2012, 16 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Hoi,
    Ik heb straks een sollicitatie gesprek in een verzorgingstehuis voor keukenhulp en restaurant medewerkster...
    Nou heb ik geen ervaring met het werk, maar ik ben blij als ik het krijg want wil graag weer aan het werk. (waarvoor ik geleerd heb is geen werk meer in te vinden, vandaar dat ik dit probeer...)
    Ik ben best zenuwachtig omdat ik al vaak op sollicitatie gesprek ben geweest maar nog nooit voor deze functie.
    Mijn diploma heb ik voor Onderwijsassistent dus daar weet ik genoeg over te vertellen enzo.
    Maar ik weet nu eigenlijk niet zo wat ik straks op het gesprek moet zeggen... Het lijkt me wel leuk werk en het is voor maar een paar uurtjes per week.
    Geven jullie mij even tips??;) En praat me ook even moed in...:p

2. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Wees gewoon jezelf.

Zal straks voor je duimen.

3. Drieka

Drieka Niet meer actief

Tja je kan altijd zeggen dat je goed met mensen kan omgaan, collegiaal bent, punctueel, houdt van aanpakken en leergierig.
    Dat is meestal wel goed en gewoon je beste beentje voorzetten.
    Als ze vragen waarom je niet gaan werken waar je je diploma voor hebt kun je altijd zeggen dat je nieuwe uitdaging zoekt :D
    Gewoon laten merken dat je echt graag wilt en gemotiveerd bent.

Meer kun je niet doen, succes!!!

4. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Dank je! dat geeft me weer een beetje moed..;)

5. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38

thanks voor de tips! meestal ben ik van te voren zenuwachtig en als ik er eenmaal zit gaat het vanzelf..

6. Marlous

Marlous Fanatiek lid

19 nov 2010
    2.066
    0
    36
    Bedenk waarom je daar wil werken, wat je aantrekt in het werk. Bedenk van jezelf 3 goede en 3 'slechte' eigenschappen, daar vragen ze wel eens naar om je een beetje te leren kennen.
    je kunt best zeggen dat er weinig werk te vinden is in je eigen branche dus dat je verder bent gaan zoeken binnen je eigen interesses en deze baan tegenkwam. helemaal niet raar in deze tijd.
    Kleed je netjes, kijk mensen aan als je je voorstelt, en blijf rustig.

Heel veel succes!!!

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

En bij die 3 slechte eigenschappen; probeer dat ook gelijk om te buigen naar positieve eigenschappen. Bijvoorbeeld; je bent soms een beetje drammerig, maar daar staat tegenover dat je hartstikke fanatiek en gemotiveerd bent wanneer je ergens echt voor gaat.

Zo op die manier buig je je negatieve aspecten om naar iets positiefs.

8. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Naast voorgaande tips, nog eentje:
    (Voor zo ver je dat nog niet gedaan hebt): verdiep je ook in je werkgever. Weet hoeveel mensen je kan verwachten in het restaurant, wat hun achtergrond is (zitten daar alleen mensen vanwege ouderdom of ook vanwege bepaalde ziektes) en hoeveel mensen er een beetje werken.
    Vaak is het voldoende om even rond te neuzen op de website.

En als je dit soort antwoorden niet kan vinden: stel ze dan tijdens het gesprek. Daarmee toon je ook enorm interesse, iets wat werkgevers erg kunnen waarderen

Maar vooral: heel veel succes!!!

9. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Super! bedankt voor jullie tips! Vooral dat interesse tonen in de werkplek en ook goed om na te denken over mijn positieve eigenschappen en de negatieve... anders moet ik ze daar straks nog gaan zitten bedenken.;)

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Laat ook weten dat je enthousiast bent voor de functie ( vraag wat je werkzaamheden zoal zullen zijn, zeg dat je het leuk lijkt om nu een andere baan te gaan doen als wat je hiervoor gedaan hebt, etc.) en dat je een harde werker bent ( want dat zoeken ze in een dergelijke functie denk ik! )

11. beautevil

beautevil Fanatiek lid

23 dec 2011
    2.156
    1
    38
    in het oosten !!
    Ik ga voor je duimen!

Zit zelf ook in een sollicitatieprocedure, ze vroegen ook naar mijn mindere eigenschappen. Toen heb ik gezegd.. "Mijn verbeterpunten zijn" blablabla...

Zo geef je aan dat je zelf goed door hebt wat je mindere eigenschappen zijn en dat je ze aan het verbeteren bent!

Verder zoals hierboven gezegd, aankijken als je tegen de persoon praat en geef bij het voorstellen een stevige handdruk! Dat straalt zekerheid uit!

Succes, en hopelijk heb je straks de baan binnen! x

12. Koon

Koon Niet meer actief

Ik voer regelmatig sollicitatiegesprekken en vraag ook vaak wat de sollicitant voor collega is. Dus waarom de rest van het team wat aan die persoon heeft. Wat is je toegevoegde waarde?

Slechte eigenschappen zou ik het niet noemen, maar verbeterpunten!
    Bedenk je altijd hoe je ergens aan kan werken als je deze verbeterpunten opnoemt.
    Als een sollicitant tegen mij zegt "ik ben een drammer", dan wil ik weten hoe die daarmee omgaat en hoe je dat terug ziet op de werkvloer.

En geef een stevige handdruk. Slappe handjes vind ik vreselijk.

13. urmylove

urmylove Niet meer actief

restaurant werk is zwaar en veel staan. Nu zal je keukenhulp zijn, dus krijg je ook de meest simpele klusjes. En een instellingskeuken is vaak alles grootschalig. Dus weet dat je geen mooie gerechten op een bordje maakt. Maar gewoon met 30 literpannen werkt waarin soep wordt geroerd en zo ook met rijst/pasta's.
    Ook na het werk is het veel poetswerk, alles moet heel schoon zijn. Dus beetje op de hoogte van sociale hygiene zijn ;)

Ze zoeken vaak mensen die wel hard kunnen werken. Doorzettingsvermogen hebben. Initiatief nemen en dingen "zien" zoals wat er voor bereid moet worden met mice & place, en schoonmaak.. dus niet dat je alles laat liggen achter je ;)

14. Koon

Koon Niet meer actief

En hoe ging het?

15. Blue Bird

Blue Bird Niet meer actief

bedankt voor je info... ik moet nu ook weer aan de bak met solliciteren. na 11 jaar dienstverband ben ik om "bedrijfs economische redenen" ontslagen.

16. Koon

Koon Niet meer actief

Bah wat vervelend! Heel veel succes!

17. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Het ging erg goed en volgens mij heb ik een goede indruk achter gelaten. De personen met wie ik het gesprek had deden in ieder geval erg positief.

Alleen nou zit ik zelf te dubben of ik het wel of niet ga doen als ik aangenomen word. De werktijden (die van tevoren niet precies bekend waren) komen me niet goed uit aangezien ik sinds kort ook gastouder ben van een jongetje die tussen de middag 2 uurtjes bij mij is 3x per week. Dit kan ik er niet mee combineren. Ook is het niet handig dat het geen vaste tijden zijn maar dat ik gebeld word als ik nodig ben.

Lastig....maar ik wacht eerst maar eens af of ze mij gekozen hebben, dat hoor ik volgende week vrijdag pas.

In ieder geval super bedankt dat jullie wilden mee denken!:)

Deel Deze Pagina