Ik koop regelmatig waspeen (in plastic verpakking) of bospeen. Deze zijn lang houdbaar er ook geen datum op. Echter heb ik laatst een zakje gewassen en geraspte wortelen gekocht. Hier stond op dat ze maar kort houdbaar (te gebruiken tot) waren, zo'n 4 dagen. Waarom is dit? Nu ik ze toevallig weer tegen kwam, ongeveer een week over datum, zien ze er nog steeds even goed uit en ruiken ook goed. Is dit dan echt niet meer eetbaar voor mens of dier?
gesneden groente zijn altijd korter houdbaar. komt omdat het dan bewerkt is. als het er verder goed en niet verlept uitziet kun je het uiteraard wel eten. die datum is een richtlijn en zo dekt de fabrikant zich altijd in
te gebruiken tot, iets strikter nemen dan, tenminste houdbaar tot. maar nogmaals gebruik je ogen en neus. dat is de beste manier. die wortel denkt echt niet als er op de zak 1 mei staat op 2 mei.. oh nu ben ik ineens binnen 10 seconden verrot.
Geraspte waspeen is korter houdbaar dan geschilde bospenen. Die waspeentjes zijn ook altijd veel natter, die gaan hier de tweede dag al op, vind ze daarna ook gaan stinken. Koop ze alleen als ik geen bospeen aan de bos kan krijgen. Nat gewassen spul in een zakje is een kweekvijver voor listeria.
Ik snap überhaupt niet dat mensen voorverpakte waspeen kopen. Hoe moeilijk is het om een bosje wortels schoon te maken. Veel lekkerder en verser.
Zeker, maar ik ben mens en ben soms lui of de super heeft geen verse bospeen. Beter groente dan geen groente.