Je zit samen met nog een interviewer toch? Stem samen met de mensen die het eerste gesprek hebben gedaan en jouw gesprekspartner in het tweede gesprek wat nog zaken zijn die aan bod dienen te komen. Is deze persoon al helemaal uitgevraagd over de inhoudelijke werkzaamheden, dan hoeven jullie dat niet meer te doen. Vermijd dat je dezelfde vragen stelt. Wat handig is, is om de sollicitant veel aan het woord te laten. Wat zoekt ze in haar nieuwe baan? Wat heeft ze nodig om gemotiveerd te zijn? Heeft ze nog vragen? Aangezien jij de directe collega wordt is er niemand anders die een eerlijk en duidelijk plaatje kan schetsen van de baan. Is ze oprecht geïnteresseerd in jou? Heeft ze vragen voorbereid? Ga het gesprek aan. Wees menselijk en vriendelijk. Heb je een bepaald onderbuikgevoel? Ga dan vragen stellen die dit gevoel kunnen versterken of ontkrachten. Wees niet vooringenomen. Ga geen lijstje afwerken op papier maar toon oprechte interesse. Jij kunt natuurlijk vakinhoudelijk ook heel goed checken waar haar kennis zich bevindt. Alles over religie, kinderwens, gezinssituatie, ziekteverzuim etc is verboden terrein. Is ook niet relevant. Ook als ze het niet wordt, moet ze het gevoel overhouden dat ze een leuk gesprek heeft gehad. Betere reclame voor de organisatie er bijna niet. Als je wil mag je me nog meer vragen stellen (of via PB). Interviewen is al heel lang mijn vak
Ik doe maar mbo werk, in de zorg ook nog, bij ons draait het alleen op gezelligheid Ik merk ook snel genoeg of iemand er totaal niet over wil praten, dan vraag ik niet verder.
Whooo mevrouw. 'maar' mbo werk 'in de zorg ook nog'? Ga je mond spoelen... Jullie doen goed werk. Mensen zoals jij hebben mijn moeder haar laatste 10 jaren doorgesleept, en daarmee mijn vader en de hele familie. Maar het gezelligheidsaspect in sollicitaties herken ik helemaal, daar heb ik in de UK mijn hele loopbaan aan te danken
Ik zou de cv bekijken en vanuit daar beginnen met vragen. En dan kijken wat jij wil dat ze allemaal moet kunnen voordat ze komt werken bij jullie en daaruit vragen stellen of dit ook zo is. En verder vooral je gevoel laten bepalen of jij denkt dat het een geschikte kandidaat is
Hier ook idd.. bij ons zijn de sollicitatiegesprekken vaak heel gezellig. En zodra dat het niet is dan word diegene vaak ook niet aangenomen haha. Ik werk met verstandelijk gehandicapte kinderen, dus sfeer is echt wel een belangrijk punt