Doop; moet peetoom zelf ook gedoopt zijn?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tanya, 14 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0
    Hallo meisjes,
    Wie weet dit/heeft hier ervaring mee: we willen ons kindje straks graag katholiek laten dopen (liever geen reacties met: zou ik nooit doen! of zo, die krijgen we al genoeg.... wij kiezen hiervoor), maar we zitten even met de peter en de meter: weet iemand of de beide peetouders zelf ook (katholiek) gedoopt moeten zijn of niet of is het genoeg dat één van de twee katholiek gedoopt is? Ik weet dat de peetoom wel gedoopt mag zijn in een andere christelijke vorm, als de peettante katholiek gedoopt is.... Maar wat als de beoogde peetoom geen religie heeft? :( Ja, we zijn er inderdaad al erg vroeg mee bezig, maar we gaan binnenkort naar de beoogde peetoom toe, en dan willen we natuurlijk zeker van onze zaak zijn en hem niet blij maken met een dode mus. Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Nee hoor

hier ook een peetoom en tante van de kleine die niet gedoopt zijn of gelovig zijn ;)

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    pfff, goede vraag. Ik weet het eigenlijk niet, maar het lijkt me van niet. Ik ben katholiek getrouwd en dat is een heel gedoe geweest (andere religie EN gescheiden .. quelle horreur :p) heb heb ellelange gesprekken bij de Canon gehad, maar "mochten" uiteindelijk wel trouwen.

Ik zou het even bij de priester vragen of anders even het bisdom bellen ....

4. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0
    En jullie kindje is katholiek gedoopt? Is dit in het doopregister opgenomen? (Het bisdom kan of wil mij hier niet verder helpen....) Dat klinkt dan hoopvol!

5. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Toch juist goed om daar nu al over na te denken?
    Ik dacht ook niet dat het perse moest.
    Ik ben zelf Ned. Herv. en ik moet zelf wel belijdenis hebben gedaan om het kind te mogen laten dopen.
    Man is 'niks' qua geloof en hij moet toestemming geven met een andere vraag.

6. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0
    Mijn man is ook niet katholiek, ik ben met een woorddienst voor de kerk getrouwd. Verder geen enkel punt bij onze priester. We zijn dus wel niet ter communie gegaan, maar dat had hij graag voor ons geregeld. Maar we hebben daar samen niet voor gekozen. Het bisdom weet hier geen antwoord op, of wil het niet geven. Ik wil nog niet naar pastoor gaan, omdat het nog allemaal zo pril is.... stel dat het nog misloopt, ik wilde graag even die drie maanden afwachten. Maar als ik er op een andere manier niet achter kom, dan zullen we hem binnenkort wel bellen.....

Bedankt voor jullie reacties allebei!

7. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Dat ligt aan de kerk waar je je kind laat dopen. dus even navragen sommige staan er nl wel op dat peter en meter ook gedoopt moeten zijn

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    ik heb het even hier intern gevraagd aan een katholiek en zij zegt dat het niet kan omdat je je petekind de katholieke leer meer moet geven en dat ze dat zelf checken, maar echt vraag het ff aan de pastoor ... volgens mij ligt het ook aan het bisdom, bovenstaand antwoord is van iemand uit het katholieke zuiden (limburg) en volgens mij zijn ze daar iets strenger. Sommige zijn wat liberaler dan anderen heb ik het idee ...

9. SeaShell

Ons kindje is idd katholiek gedoopt en in het register opgenomen :D
    ook wisten ze dat zijn papa niet gedoopt is of gelovig is en dat was ook geen probleem, en Peter en meter zijn dus ook niet gedoopt en zelfs niet gelovig.

En we hadden toch een zeer strenge pastoor en kerkgemeenschap, maar toch maakt het hier niet uit. Ook zijn wij zelfs niet getrouwd voor de kerk, en dat vond hij ook geen probleem

10. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0
    Ja, en schriftelijk bij pastoor. Mijn man heeft ook toestemming moeten verlenen omdat hij niet katholiek is. Dat is bij ons ook gebeurd met de eerste. Maar toen hadden we twee katholiek gedoopte peetouders, dus toen speelde dit probleem niet.....

11. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0
    Nou, dan hoop ik maar dat pastoor hier in het zonnige zuiden zo meegaand is dat hij één niet katholieke peetouder accepteert! De peettante is wel katholiek, dus dat is sowieso geen punt.....

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

mijn vriend heeft geen geloof. we moesten een extra gesprek maar naderhand was het geen probleem meer.

13. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0

O ja, dat is zeker zo. Zelf kom ik ook uit Limburg en daar zijn de verschillen heel groot. Het bisdom neemt het standpunt in dat één peetouder katholiek moet zijn en de ander christelijk mag zijn gedoopt, dus dat wil zeggen: geen peetouder zonder geloof. Maar ik weet het niet hoor, van de andere kant zeggen ze ook: vraag het na bij je pastoor, die weet er alles van. Dus ze geven niet echt een definitief antwoord, en dat is ook het probleem. Zouden ze gewoon zeggen: het kan niet, dan kon je over een andere peetoom nadenken. Nu blijf je eigenlijk denken over dat je dié peetoom wil, en dat je dat graag zou willen regelen. Als het niet kan, dan kan het niet, snap je?

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik begrijp je totaal, waardeloos ook dat het bisdom je geen antwoord kan of wil geven ...

15. SeaShell

Als ik Google op " moeten beide peetouders gedoopt zijn" vind ik op 9 vd 10 sites dat meestal maar 1 vd 2 peetouders gedoopt hoeft te zijn.

Ik zou gewoon bellen met de kerk/pastoor, dan weet je het voor jezelf ook zeker

16. Tanya

Tanya Bekend lid

27 jul 2010
    668
    0
    0
    Je hebt gelijk, gaan we zeker doen, maar als het "veilig" is, het is nu nog wat vroeg, vind ik, om pastoor zo'n vraag te stellen....

Deel Deze Pagina