Deze week heb ik een sollicitatiegesprek, en ik ben 8 weken zwanger. Het is nog niet zichtbaar met de kleding die ik aandoe. Het wisselen van baan staat trouwens helemaal los van de zwangerschap en dit wil ik sowieso graag doen. Nu zit ik nog in dubio over welk moment het goed is dit te vertellen. Ik wil graag dat de eerste aandacht uitgaat naar of er een klik is en of het past e.d. Ik denk erover de zwangerschap in het tweede gesprek te benoemen, of tussen het eerste en tweede gesprek in (bijvoorbeeld als ik voor een tweede gesprek word uitgenodigd). Welk moment lijkt jullie passend?
Hoi! Ik was ook 8 weken zwanger toen ik op 1e gesprek mocht komen. Had in mijn brief al gezet dat ik zwanger ben, onder het mom van dat ik van eerlijkheid en transparantie houd. Als dat een reden zou zijn om mij niet uit te nodigen, dan zou het ook geen bedrijf zijn waar ik voor wilde werken Uitgenodigd voor een 1e gesprek en tijdens het voorstellen gezegd dat ‘nummer 2 onderweg is’. Toen bleek dat ze over het stukje zwangerschap heengekeken had en was het alsnog een verrassing tijdens het gesprek Gelukkig reageerde ze super goed en werd ik uitgenodigd voor een 2e gesprek. Uiteindelijk moesten ze een keuze maken tussen mij en een andere kandidaat en hebben ze toch voor mij gekozen. Super blij mee en ze zijn super meelevend omtrent de zwangerschap. ik zou vooral doen wat goed voelt. Zou er zelf niet té lang mee wachten (zoals na een 2e gesprek of als je aan aanbod krijgt, maar dat zie ik ook niet terug bij je opties) en het bijv. gewoon luchtig brengen tijdens het 1e gesprek of inderdaad als je wordt uitgenodigd voor een 2e gesprek. Maar nogmaals, doe vooral wat goed voelt
Ik heb het tijdens het tweede gesprek verteld. Maar ik wist tijdens het eerste gesprek nog niet dat ik zwanger was. In principe hoef je niets te zeggen. Maar zelf vond ik het wel een fijn gevoel als mijn werkgever er ook achter stond. Ook om niet na een jaarcontract er uit gegooid te worden.
Ik zou zorgen dat ze zeggen ‘je hebt de baan’ en het dan vertellen. Dan weet je of het ronduit zwangerschapsdiscriminatie is of niet. Als je het eerder vertelt kunnen ze altijd iets bedenken. Helemaal niet raar om het dan te vertellen. Zou het als werkgever niet kunnen waarderen als je het pas na contract tekenen vertelt, gewoon vanuit vertrouwen waarmee je start met elkaar
Ik zou zelf het vertellen in het tweede gesprek. Dan kunnen ze je eerst beoordelen op je kwaliteiten en inderdaad de klik. Ik ben net zelf nog geswicht van baan. Ik was al wel een flink stuk verder en was heel bang dat ik niets zou vinden hierdoor. Maar vond het zelf niet fijn om zo mijn relatie met een werkgever te beginnen, dus verteld in eerste gesprek al. Uiteindelijk as het tweede gesprek ook op locatie (eerste via teams) en kon je het bij mij met 28 weken toch wel duidelijk zien xD. Maar dit heeft ze niet weerhouden om mij aan te nemen en ben 3 weken voor mijn verlof nog begonnen. Nu heb ik dus echt een super goed gevoel bij het bedrijf. Zoals jezelf al zegt, ik wil niet werken voor een bedrijf dat mij om een zwangerschap zou discrimineren (wat overigens ook wel gewoon gebeurt is bij andere bedrijven hoor). Maar denk zeker omdat je nog in je eerst trimester zit dat het zeker geen probleem moet zijn!!
Hier wel eens iemand aangenomen die zwanger was hoor heeft jaaaaaaren bij ons gewerkt en nog steeds voor dezelfde organisatie. Zou er gewoon eerlijk over zijn.