Ben behoorlijk pissig.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kimmuh, 24 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Hoi allemaal
    wil even van me afschrijven...
    Ik werk in de thuiszorg, heb een contract van 5 uur in de week (In de periode dus 20 uur)
    Nou werk ik er vanaf vorig jaar Maart al overheen, al heel wat uren daarover heen.

39u, 48u, 32, 58, 48, 62, 51 uren (ER OVER) dit is tot november even uitgerekend..
    Nou ga ik straks met zwangerschapsverlof en krijg ik te horen dat ze mij alleen gaan uitbetalen naar mijn contract uren (dat is dus die 20 uur in de periode) Kortom 210 euro dat ik straks maandelijks krijg.
    Terwijl mijn loon de afgelopen maanden vanaf vorig jaar Maart gemiddeld is van 800 tot 1200..

Heb vaak genoeg gevraagd over een contract verhoging omdat ik DAARNA werk maar nee hoor, heb vorige week wel een vast contract gekregen maar dan voor 5 uur in de week...

Wat kan ik hier nou mee? Waar slaat het op?

2. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Volgens mij kan je niet veel omdat je een contract heb voor 20 uur in de maand.......

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik zou even contact opnemen met het uwv omdat zij natuurlijk uiteindelijk betalen aan je baas en als zij 20 uur betalen vind ik het logisch, als zij kijken naar wat je gemiddeld verdiend hebt over de afgelopen 6 maand (volgens mij namelijk wel) dan kan je daar mee naar je baas want als zij bij wijze van 50 euro per periode vergoed krijgen behoren zij dit geheel door te betalen aan jou

ik heb heel snel vlug gekeken maar dit is wat ik kan vinden en dat betekent denk ik dat je meer dan 20 uur behoort te krijgen
    Zwangerschapsuitkering - UWV - Voor Werkgevers

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Ze kijken naar wat je de afgelopen maanden gemiddeld verdient heb. Ik werk normaal 28 in de week en heb de laatste periode express meer diensten gedraaid. Kreeg toen ook meer uikering .

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Het is geen felxibel contract met minimum uren? Ik werkte ergens 20-28 uur en UWV gaat dan kijken naar de afgelopen 6 maanden. Ben alleen bang dat als het echt alleen overuren zijn dat je dus alleen geld krijgt voor de contracturen helaas.. Ik zou UWV gewoon bellen.

6. cooksie

cooksie Bekend lid

24 aug 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Hoi,
    Je kan volgens de wet na een aaneengesloten periode van 12 weken een contract "eisen" met het gemiddeld aantal uren van de afgelopen weken.

dus met andere woorden, ze moeten je een contract aan bieden van het gemiddeld aantal uren van de aaneengesloten afgelopen periode. naar aanleiding darvan krijg je natuurlijk in je verlof dan ook meer uitbetaald.

Ik doe de roostering in de zorg en ik moet er specifiek op letten dat mensen dus gemiddeld niet boven hun contract komen. Daarnaast zetten we dus veel 0 uren contracteren in want die kunnen dat weer niet eisen.

succes! enne als je lid bent van de bond kun je hun altijd even bellen!

7. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Ik heb maandag een telefonische afspraak bij de bond, over een contract. Heb al eerder contact opgenomen zij konden eerst niets doen omdat ik het nog niet met mijn zorgcoordinater had besproken.
    Ik heb een contract gekregen onbepaalde tijd tot mijn oudste dag, voor 5 uur... Maar goed wat is nu 5 uur..

Ik werk gemiddeld 20 uur in de week maar op contract maar 5.

8. Zonn

Zonn Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Ik dacht dat e bij flexibel contract het gemiddelde van de laatste twee maanden of zelfs alleen de laatste maand als peiler nemen.
    Je kunt uwv bellen hierover.

9. pennelope

pennelope Lid

4 nov 2010
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb toevallig pas contact gehad met het uwv over iets soortgelijks. De vrouw aan de telefoon verzekerde mij dat ze je het gemiddelde uitbetalen. Ik weet niet over hoeveel maanden terug ze dit berekenen, maar het is niet zo dat ze naar je contracturen kijken. Beetje dom ook van je baas om te zeggen dat ze je maar 20 uur per maand uit gaan betalen, hij hoeft het ten slotte niet eens zelf uit te betalen. Weet hij dat niet?

10. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Hier ook eens met wat er gezegd wordt, en dan nog het meeste met dat wat cookie zegt.
    Als je 3 maanden aan een stuk structureel meer werkt, en dit is niet van te voren vastgelegd als 'tijdelijk invalwerk' dan ben je blijkbaar die uren nodig en moet dit (je moet dit wel zelf aangeven) omgezet worden in contract uren.
    Dus ik zou zeggen, bel het uwv, google etc hier even over en eis waar je recht op hebt. In jou geval een contract met meer uren + hoger salaris tijdens je verlof dan je baas je wilt toekennen...
    Het uwv keert volgens mij gelijk aan je laatste salarisstrook uit, tenminste dat is wat ik ervan begrepen heb. Dus dat is de afgelopen strook bij jou (er vanuit gaande dat je vandaag betaald bent, en nog niet met verlof bent, anders is het de vorige).

11. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    UWV neemt in geval van wisselende uren volgens mij het gemiddelde van de laatste 3 maanden. Ik zou dus tegen je zorgcoördinator zeggen dat hij maar even met het UWV moet bellen om de wettelijke regels na te vragen, maar dat jij anders ook wel de rechtsbijstand er op wil zetten als ze niet meewerken. Jij staat volledig in je recht.

12. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Maar uwv keert uit aan de werkgever, diemhet dan weer overmaakt naar de medewerker.
    Dus inderdaad goed uitzoeken, ander sismhet mogelijk dat je werkgever geld achter houdt (geen idee of ze daarop gecontroleerd worden)

13. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    mbt tot die 3 maanden overwerken, zou ik even nakijken in de CAO. Want bij mij, gehandicaptenzorg, is dit verandert naar een jaar.
    Verder zou ik idd even het UWV bellen.

14. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Volgens mij is het idd zo dat je na 12 weken een contract kan eisen over de gemiddelde uren die je draait. Ook kijkt het UWV naar je gemiddeld loon. Maar.. Ik zou aangeven dat ze direct aan jou uitbetalen aangezien je werkgever al aangeeft jou maar 20u per periode uit te betalen!

15. Nummertje4

Nummertje4 Actief lid

18 jul 2012
    319
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werkte niet in de zorg maar heb altijd wisselende uren gewerkt ook met verschillende toeslagen ( zondagen, avonden) kreeg alledrie de keren het gemiddelde van de laatste 10 gewerkte weken !
    Dus zeker even navragen en de werkgever hoeft dit niet eens zelf te betalen ! UWV betaald dit aan de werkgever .

16. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik werk inmiddels 5 jaar bij deze werkgever in de zorg. Ik werk sinds de oudste er is alleen nachtdiensten.

Ik moest al met week 11 in de zw. Ik helemal in paniek,naar de arbo want ik kon niet in de zw ivm de onregelmatigheidstoeslag die we hard nodig hebben met 2 hypotheken.

Nou daar moest ik me dus niet druk om maken en ik kreeg idd mijn vaste uren betaald (heb een vast contract) plus het gemiddelde van de laatste paar maanden vna mijn ort.

Dus bij mij was het gewoon het salaris wat ik gemiddeld zou verdienen als ik zou werken.

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat ligt eraan. Ik heb een min/max (4 tot 16 uur) contract gehad waar een clausule in stond dat die regel dus voor mij niet gold. Nou hoefde dat voor mij ook niet, maar kijk het dus even na in je conract als je hier achteraan wil.

Tijdens dat contract raakte ik zwanger en ging ik met verlof. (sterker nog, Jitte is geboren op de dag dat mijn vaste contract inging) Ik heb van het UWV idd ook een gemiddelde gekregen van de afgelopen x maanden (ik weet niet meer hoelang) en een gemiddelde van de ORT.

Bij het UWV vragen ze je SV loon op, dat staat ook vermeld op je loonstrook en dat is het loon waarover je je sociale lasten betaald. Dat betaal je over al je werkuren (je bouwt bijv. pensioen niet alleen op over je contracturen) en dus nemen ze al je uren mee in de berekening. ZO werd het mij toen verteld, in elk geval.

18. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Idd als je werkgever moeilijk doet direct laten uitbetalen door t UWV aan jou. Heb ik bij de 1e ook gedaan. Liep anders 300 euro per maand mis, omdat m'n baas mijn contracturen alleen uitbetaalde.

19. aylioun

aylioun Bekend lid

10 feb 2011
    529
    0
    0
    zuid-holland
    ik heb hierover pas ook naar het uwv gebeld.
    Ik werk in de thuiszorg en heb een nul uren contract.
    Mijn leidinggevende was hier ook een beetje onduidelijk over en zei ook dat ik niet of weinig uitbetaald zou krijgen maar na contact met het uwv bleek dat ze me gewoon het gemiddelde uit moeten betalen.

Als je twijfelt gewoon even uwv bellen idd of hier op het forum een vraag stellen, heb ik ook gedaan.

Succes!

20. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    dit si toch schandalig geld wat van jouw is zelf houden pfff sommige bazen..
    Idd gewoon aan jezelf laten uit betalen. Krijg je het wel per week maar geen gezeik hoor

Deel Deze Pagina