Binnenkort mag ik op sollicitatie voor begeleider gehandicaptenzorg. Precieze doelgroep is niet bekend omdat het om een min-max contract gaat waarbij je op allerlei locaties ingezet kunt worden. Zou graag het gesprek voorbereiden maar welke vragen kan ik verwachten?
Welke stichting heb je het gesprek? Mijn vriend werkt als teamleider in de gehandicaptenzorg en zegt verwacht de volgende vragen. - wat is je visie? - wat verwacht je van het werk? - hoe ga je om met agressie? (Zowel verbaal als fysiek) - kan je makkelijk schakelen tussen verschillende groepen?
Ik voer vaak de gesprekken, ben als orthopedagoog betrokken bij verschillende woonlocaties in de gehandicaptenzorg. Aanvullende vragen op die hieronder: - Welke rol vervul je in een team? - Durf jij je collega's aan te spreken op gedrag?
ik doe ook weleens de sollicitatiegesprekken bij onze locatie in de gehandicaptenzorg. Ik leg soms een casus neer om te peilen hoe en of ze kunnen schakelen tussen bepaalde situaties, of om te zien hoeveel kennis er al is van de diverse problematiek waar ze mee te maken kunnen krijgen. Ik vraag idd naar ervaringen met agressie, zowel verbaal en fysiek. Hoe je in een team functioneert. Wat je verstaat onder flexibiliteit.
Kijk eens op de website van de organisatie voor hun missie en visie en alle doelgroepen waarmee je te maken krijgt. Vaak kun je daar al veel vinden.
Dank, ik zal website's van verschillende organisaties bekijken, goede tip! Wat voor een casus? Hebben jullie voorbeelden?
Welke feedback krijg jij /heb je gekregen van collega's? Hoe ga je daar mee om? Hoe flexibel ben je? Ervaring met specifieke taken binnen de functie (verslagen schrijven, contact onderhouden met netwerk etc. Is ook afhankelijk van functie) Hoe snel pik je dingen op? Aangezien het meerdere locaties betreft en hoe doe je dit dan... Succes! Pas nog bij sollicitatie gesprekken gezeten voor een vervanger van mijn verlof..
Je moet de website van de organisatie waar je solliciteert, bekijken. Kijken ook of dat strookt met je eigen visie op zorg voor gehandicapten. Casus: ze zullen je een moeilijke client voorleggen en je vragen hoe jij daar mee om zou gaan. Is weinig op voor te bereiden, maar geeft een goed beeld van hoe ervaren je bent en hoe vaardig je bent in het omgaan met de doelgroep. Als ze een casus voorleggen kan het nooit kwaad om even door te vragen naar verdere details, voordat je aangeeft wat jij zou doen.
En natuurlijk de (bijna) standaard sollicitatievragen, Wat zijn je pluspunten, waar ben je goed in. Wat zijn je minpunten, hoe wil je hier aan werken.
Hoe je met agressie om gaat, hoe je met (lastige) familie om gaat etc. En de vragen van hierboven 😉
Pfoe casus kan bijvoorbeeld zijn: Stel je staat te koken met client a, die heeft autisme en kan niet goed tegen onverwachte dingen. Terwijl je daar bezig bent word je gebeld door client b, die heeft zich gesneden en bloed. Wat doe je? Of: stel client met een flinke beperking wil graag piloot worden, hoe reageer je hierop? Dat soort dingen...
Klopt inderdaad! Dit is zo n casus. Eigenlijk moet je dus uitleggen wat jij in zo n situatie zou doen. Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen! Hopelijk wordt je aangenomen.
Hoe beschrijft een ander jou, hoe ga je om met geroddel in een team en idd eerder genoemde vragen. Succes!