Zelfstandig & Zwanger uitkering. Iemand ervaring?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door 3muisjes, 15 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Ik ben zelfstandige (gastouder in eigen huis)

Nu ben ik zwanger en heb ik laatst gelezen over de zogeheten ZEZ uitkering van het UWV. Zijn er hier dames die hier ervaring mee hebben?

Zo kwam ik er achter dat het minimum van de uitkering rond de 1500, - p.m. ligt (als je dit ook in het laatste jaar vóór je zwangerschap hebt verdient) Maar dit is bruto? Ik zit nu gemiddeld op een 2.000,-

Hoeveel zou dit netto zijn?

En ik las ook iets over vakantiegeld opbouwen? Gaat dit van de uitkering per maand af? Of is dit iets extra's

2. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Hier ook zelfstandige en ik krijg de ZEZ uikering. Op de website van het UWV staat al heel veel informatie, dus ik zou dat vooral doorlezen :) Wat je MAXIMAAL krijgt is het wettelijk bruto minimumloon (inderdaad 1500nogwat, bruto dus). Voor mij was dat ook een minder dan wat ik mezelf elke maand uitbetaal, dus dat vul ik gewoon zelf aan zodat mn inkomen gelijk blijft. Ik heb geen AOV oid dus ik heb daar zelf gewoon voor gespaard het afgelopen jaar. Over het bedrag zit 8% vakantiegeld, dat krijg je aan het einde van de periode dat je een uitkering krijgt volgens mij in één keer uitbetaald.

3. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Inderdaad ZEZ aanvragen, is heel simpel. Ik kreeg ook minimumloon wat ik zelf heb aangevuld.

4. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Ja ik had idd al veel informatie gevonden op de site.

Maar wat hou je netto over van die 1500,- dan kan ik een beetje berekenen hoeveel we moeten sparen om bij te leggen.

Dit is in elk geval wel de bedoeling om aan te vullen met eigen spaargeld.

Ook enig idee wanneer deze uitkering binnen komt maandelijks? Is dat eind van de maand of begin?

5. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hier ook net aangevraagd, ik heb gespaard dat ik zelf in mijn loon kan voorzien voor 4 maanden, de zez is dan eigenlijk extra, er komen nog zoveel kosten bij met zo'n kleintje, zie ik dat eigenlijk gewoon als meevaller.

6. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Eind van de maand rond de 25e. Ik begreep van een kennis dat ze ongeveer 1000 euro netto over hield.

7. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Netto zal ook afhangen hoeveel je verdient met je bedrijf dat jaar gok ik?

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Bij mij was het in 2013 E 926 netto per maand, nu misschien iets meer, maar zal niet veel schelen. Ik liet geen heffingskorting toepassen, dus er werd volledig belasting ingehouden.
    De uitkering was heel erg veel minder dan wat ik normaal verdien, maar ik heb gewoon een AOV die het grootste deel van het verschil wel dekte. Bovendien moest het werk dat ik normaal doe toch wel gedaan worden, dus uiteindelijk heb ik de rest van het jaar gewoon harder gewerkt en bijna mijn normale inkomen gehaald.

Het werd bij mij uitbetaald op de 22e van elke maand.

Deel Deze Pagina