Solliciteren in verlof?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Paris91, 24 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik zit met een dilemma.

    Op mijn huidige baan heb ik heel wat gezeur gehad omtrent mijn zwangerschap. Even in het kort:
    - Augustus 2017: buitenbaarmoedelijke zwangerschap. 3 dagen vrij gehad voor het ziekenhuis bezoek. Langer niet want het was vakantie. Dus ik was vol pijnstillers en al bloedend aan het werk.
    - Oktober 2017: Weer zwanger. Waren ze niet blij mee omdat mijn verlof dan in de vakantie zou vallen, “dat had ik niet handig gepland”.
    - December 2017: mijn bekkenklachten begonnen. Direct naar de fysio, en met 13 weken gevraagd of ik rustiger aan mocht doen / minder werken. Kon niet.
    - Januari 2017: Naast de bekkenpijn ook veel harde buiken. Mocht van de verloskundige maar 2u per dag werken, maar ook daar gingen ze niet mee akkoord.
    Met 19 weken kreeg ik een bloeding en moest ik per direct stoppen met werken.

    Nu, 5 weken voor ik moet beginnen: belt mijn baas dat door mijn ziek zijn het werkrooster is omgegooid en ik niet meer de afgesproken dagen kan werken.
    Ik heb helemaal geen andere mogelijkheden, want de kdv zit vol op de andere dagen en de oma’s werken naast hun oppasdag gewoon.
    Die dagen waren zo gauw mijn zwangerschap bekend was al besproken zodat ik op tijd opvang kon regelen, en nu komt ze hiermee!

    Nu heb ik een leuke vacature gezien, maar ik vraag mij af of het niet lullig is om te solliciteren als je zo lang in de ziektewet hebt gezeten..
     
  2. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Nee dat is niet lullig. Dat is vooral terecht! En ik zou het ook zeker doen.
    Je moet aan jezelf denken, zij doen het zeker niet is continue gebleken.
    -voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap hoor je geen vrij te krijgen, je hoort in de ziektewet, en zolang dat nodig is.
    -een zwangerschap niet handig gepland? Echt leven ze onder een steen?
    -geen vrij krijgen voor bekkenklachten of harde buiken? Daar hoef je geen vrij voor te krijgen of 'minder werken kan niet' te horen. Dat is een medisch advies dus hoor je deels in de ziektewet.
    -En nu flauw doen met jullie afspraken niet nakomen?

    Ik zou inderdaad solliciteren. Hopelijk leren ze dan dat je eerlijk met je personeel moet omgaan want anders gaan ze wel naar een betere plek.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  3. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Met gierende banden solliciteren! Wat een hork van werkgever zeg. Belachelijk hoe ze met je omgaan. Ik zou daar echt niet meer naartoe gaan.
     
    Kolibrie en Paris91 vinden dit leuk.
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou lekker gaan solliciteren, dat is niet lullig, jouw werkgever doet lullig ;). Maar ik zou ook checken of het wettelijk gezien wel mag, 5 weken van tevoren aangeven dat je andere dagen moet gaan werken.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  5. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Morgen word ik teruggebeld door de potentiële werkgever. Vind het wel erg spannend hoor, benoem ik bovengenoemde zaken als ze vragen waarom ik bij mijn huidige werkgever weg wil?
     
    DN2017 vindt dit leuk.
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het een beetje algemeen houden, bv. dat je in je zwangerschap onrespectvol bent behandeld.
     
  7. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik zou zeker idd solliciteren! Wel zou ik het veel neutraler houden, iets van tijd voor een nieuwe uitdaging/ werkomgeving oid. Komt minder positief over als een sollicitant te zuur/negatief over zijn oude werkplek is
    Succes!
     
    Hopsatee en DN2017 vinden dit leuk.
  8. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    Heel goed van je! ik had het ook gedaan!

    Als ez vragen waarom je er wel wil, zou ik niet teveel in detail treden maar het algemeen houden, ik zou dus niet het bedrijf waar je nu werkt zwart gaan maken,dat is een afknapper voor de potentiele werkgever ;)
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  9. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    Ben je al gebeld? ben benieuw hoe het is afgelopen!
     
  10. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ja! Mag morgen op gesprek komen!
     
    DN2017 en lorreke vinden dit leuk.
  11. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    Wauw!! goed nieuws!!

    Heel veel succes morgen! laat je het weten hoe het is afgelopen!

    Ik duim voor je!
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Fijn!

    En als het nog relevant is: nooit je huidige werkgever afvallen tijdens een sollicitatiegesprek. Dat komt heel slecht over. Als ze vragen waarom je wil veranderen, zeg dan iets algemeens als 'dichter bij huis' of 'tijd voor een nieuwe uitdaging'.
     
  13. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik ben direct aangenomen! :D
    Heb niets gemeld over mijn huidige werkgever. Heb ook niet gemeld dat ik langdurig ziek ben geweest in mijn zwangerschap, vinden jullie dat ik dat had moeten noemen? Er is verder niet naar gevraagd namelijk.

    Vind het alleen heel eng om ontslag te nemen, ben bang dat mijn baas heel boos wordt..
     
    pietje1987, Dubbelgeluk, maliro en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.510
    5.610
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd!

    En boeiend dat hij/zij misschien wel boos word... je bent er zo weg ;)
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  15. DN2017

    DN2017 Fanatiek lid

    1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Yes! Van harte gefeliciteerd! En nee ik vind van niet, heeft namelijk te maken met je zwangerschap en dat is nu niet meer van toepassing of relevant voor de toekomst (zoals een burn out bijvoorbeeld wel is).

    |Hmm, lastig. Als je daar erg bang voor bent zou ik via de mail opzeggen. Heb je het gelijk zwart op wit. Mocht hij daarna contact opnemen en boos overkomen dan kun je aangeven dat je op een ander tijdstip even terugbelt, en dan zelf even tot rust komen en bedenken wat je wil zeggen.

    Niet accepteren dat hij boos tegen je doet. Dan gewoon zeggen "ik zet dit gesprek graag met je voort als er geen emoties bij komen kijken".
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  16. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Gefeliciteerd! Dat je je nog lullig voelt naar je baas... Wat een ongelooflijke hork! Mocht hij de reden willen weten kun je aangeven dat je idd je onrespectvol behandeld voelt, maar ik denk dat ik ook zou melden dat je geen keus hebt door het omgooien van het rooster door je baas.

    Opvang kun je niet zomaar omgooien. Dus je baas heeft dit zelf veroorzaakt. Veel plezier in je nieuwe baan!
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Als je je lullig voelt zou ik als reden aandragen dat je de opvang niwt rond kreef met de nieuwe dagen. Anders zou ik een goed gesprek aan gaan.

    En ik zou je willen meegeven om ook voortaan beter voor jezelf op te komen. Wat heb jij veel gepikt van je werkgever in die maanden.
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  18. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ja, dat is iets waar ik al jaaaaren aan werk, maar mij nog steeds niet zo goed lukt...:$
     
  19. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    Jammer dat er alleen een leuk knop is en niet geweldig ;)

    Super gefeliciteerd!!

    Per wanneer kan je beginnen ?
    en hoelang is je opzeg termijn? als die 1 maand is kan je deze week in elk geval voor woensdag, nog opzeggen en daar per september beginnen.

    Puur uit nieuwsgierigheid wat voor werk ga je nu doen?

    toevallig hier ook net 2 sollicitaties de deur uit gedaan :)
     
  20. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik begin de eerste week van september, komt precies overeen met de opzegtermijn van 1 maand.
    Ik ga weer in een apotheek werken, zijn ontzettend veel vacatures in die branche, dus was niet bang om lang werkloos te zijn.
    En jij?
     
    lorreke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina