Solliciteren op fulltime vacature/parttime willen werken

Discussie in 'De lounge' gestart door Caithlin79, 12 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Wat zouden jullie doen?

Ik heb net een geweldige vacature gevonden waarvan ik zeker weet dat ik er geschikt voor ben.
    Het probleem is alleen dat het een vacature is voor 36 uur, terwijl ik niet meer dan 28 uur wil werken.

Wat is nou verstandig? In de brief al vermelden dat ik max 28 uur wil werken, of bellen en vragen of het zin heeft om te reageren wanneer ik niet 36 uur kan werken?
    Of gewoon solliciteren zonder het over uren te hebben en dit pas melden bij een eventueel sollicitatiegesprek?

Ik vind het lastig... normaal zou ik zoiets wel melden, maar er is al zo weinig werk en dit lijkt bijna op mijn huidige baan die binnenkort afloopt, dus het zou echt een geweldige kans zijn.

2. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik zit in dezelfde situatie! Althans, ik zoek een parttime baan en in mijn gebied zijn vrijwel alleen fulltime vacatures...
    Ik heb met 2 loopbaancoaches gesproken hierover, de 1 zei dat je dat tijdens het gesprek zou kunnen noemen als het gesprek er op komt, en anders pas tijdens een volgend gesprek. De ander zei juist dat je in je brief al iets moet zeggen in de trant van flexibele uur indeling, dan snappen ze wel dat je parttime wilt.

En dan weet je nog niks...
    Succes in ieder geval!

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    tsja, ik zou dan in mijn brief bijvoorbeeld wel vermelden dat ik parttime beschikbaar ben, maar niet perse het aantal uren vermelden.
    Anders zeggen ze na het eerste gesprek toch 'sorry we zoeken fulltime'.

4. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik zou eerst gewoon een brief sturen en als je uitgenodigd wordt zou ik erover beginnen. Wellicht vinden ze je wel zo geweldig tijdens het gesprek dat het ze niks uitmaakt.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou het pas in een eventueel gesprek zeggen. Anders wijzen ze je misschien wel meteen af terwijl ze na het gesprek (waarin ze zien hoe geweldig je wel niet bent ;) ) misschien wel iets willen regelen.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Haha, zie dat ik bijna hetzelfde zeg als mijn voorgangster... had ik niet gezien :)

7. Kleine Muis

Kleine Muis Actief lid

20 dec 2011
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik weet niet hoor. als ik baas zou zijn en ik vraag explisiet om een persoon voor een fulltime functie en er reageerd iemand die over parttime functie begint. dan zou ik denk ik meteen zoiets hebben van ?? kan die persoon niet lezen ofzo? dat begint al goed dan en in de bak niet geschikt mikken.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    Hmm, als ik een kandidaat uitnodig voor een gesprek, en die komt er dan vervolgens mee dat hij of zij parttime wil werken, dan ben ik daar behoorlijk door geïrriteerd hoor. Ik zou het dus zeker in de brief vermelden. Als het voor die werkgever bespreekbaar is, dan nodigen ze je natuurlijk alsnog uit (als ze geïnteresseerd in je zijn natuurlijk), maar hen ermee verrassen pakt denk ik nooit goed uit.

9. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    Hahaha, tegelijk posten en dan ook nog dezelfde strekking :D Sluit me volledig bij jou aan ;)

10. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Aah, jullie maken het er niet makkelijker op met die uiteenlopende adviezen :D

Ik vind het lastig. Om het al in de brief te zetten vind ik ook lastig, want ik weet niet precies hoeveel uur ik maximaal zou willen werken.
    Zit nu op 28 uur en misschien zou ik ook nog wel 32 uur willen, al vraag ik me af of ik dat wel trek. Maar zoiets is beter bespreekbaar te maken in een (arbeidsvoorwaarden) gesprek dan gelijk al in de sollicitatiebrief.

Tegelijkertijd begrijp ik ook wel weer dat het niet netjes is om er op het laatste moment mee aan te komen.
    Ik ben alleen bang dat ze me gaan afwijzen op m'n brief terwijl we er misschien best wel uit kunnen komen in een gesprek.
    En ik denk echt dat ik zeer geschikt ben, en ik acht de kans ook redelijk groot dat ik voor een gesprek word uitgenodigd.

11. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

ik zou bellen en even vragen

12. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Dan ben je er eigenlijk zelf al uit toch? :)

13. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

19 apr 2008
    3.996
    1.582
    113
    Inderdaad even bellen en vragen of het dan wel zin heeft om te reageren. Als je reageert en aangeeft parttime te willen werken leggen ze je misschien wel meteen aan de kant en als je op gesprek mag komen en je zegt het dan pas, dan kan men weer geirriteerd zijn om het feit dat dat niet is wat ze zoeken. Als je even belt kan je jezelf al die moeite besparen haha.

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik zit aan de andere kant, wij hebben een vacature en ik doe de sollicitaties. Als ik een fulltime vacature uitzet en tijdens het gesprek blijkt dat die persoon helemaal niet fulltime beschikbaar is, zou ik not amused zijn. het kost bij ons behoorlijk veel moeite om tijd te plannen voor dit soort gesprekken dus dat zou dan verspilde tijd zijn.

15. hellie

hellie Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.178
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik werk zelf parttime in een functie waar ze een fulltimer voor vroegen. Ik vond de vacature erg leuk en heb naar personeelszaken gebeld om te vragen of de functie ook parttime uit te voeren was. Toen meteen een erg leuk telefoongesprek gehad, brief gestuurd, twee gesprekken gehad en aangenomen.

16. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dat klinkt als een mooi succesverhaal :)
    Ik heb besloten dat ik ook gewoon ga bellen, als ze echt niet minder dan 36 uur in hun gedachten hebben weet ik ook gelijk waar ik aan toe ben.
    En door te bellen, kan ik ook weer een voorsprong krijgen in de sollicitatieprocedure, als P&O-er weet ik hoe gunstig het kan zijn om alvast een voorsprong te hebben doordat je je al een beetje hebt kunnen 'verkopen', als er ladingen sollicitaties binnenkomen.

17. XoXo

XoXo Niet meer actief

Op mijn werk vorig jaar een soort gelijke situatie.
    Vacature vrij voor 32 uur. 1 sollicitant die aangaf in haar gesprek dat ze max 20 uur wil werken (ipv 32) Maar zo'n leuke sollicitant, goed gesprek enz zij moest het gewoon worden. Toen is zij aangenomen en is er nog een vacature voor 12 uur gekomen.

Ik zou het niet in je sollicitatiebrief vermelden, en op een eventueel gesprek aankaarten.

18. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik zou het niet in de brief zetten, dan is de kans groot dat je niet word uitgenodigd.
    Wel zou ik het in het eerste gesprek kenbaar maken. Stel ze zoeken echt iemand voor fulltime dan is het voor beide partijen zonde van de tijd als je het pas bij je arbeidsvoorwaardengesprek zou benoemen. Ik zou me dan als werkgever behoorlijk genaaid voelen, ik kan dan nl als ik echt iemand fulltime zoek weer van voor af aan beginnen.

Succes iig

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

bellen inderdaad zoals je van plan bent of in de brief vermelden. Ik zou als werkgever je gelijk weer naar huis sturen als pas in een gesprek aan het licht komt dat je niet de uren wil werken die in de vacature staan. Er staat niet voor niets zoveel uur zou ik denken en me afvragen waarom je mijn tijd komt verdoen.
    heel eerlijk zou ook geen seconde in mijn hoofd opkomen om minder uur te willen draaien als in een vacature en dan alsnog te solliciteren, dat is dan misschien weer te voorzichtig van mijn kant, maar bellen kan inderdaad zeker als het werk is wat zo goed bij je past, lekker proberen.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik raak altijd vrij geirriteerd van mensen die niet beschikbaar zijn voor het aantal uren waarvoor ik iemand wil hebben en dit niet vooraf kenbaar maken. Dit kost een boel tijd en energie. Als de baan parttime zou kunnen, dan zou ik dat wel aangeven. Voor mij is het dus een enorme afknapper en einde oefening

Deel Deze Pagina