Solliciteren tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ShiPlayz, 31 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShiPlayz

ShiPlayz Lid

22 feb 2015
    87
    0
    6
    Hoi hoi,

Ik ben sinds vorig jaar werkzoekend en heb hierin geen succes gehad. Ook toen ik een tijdje in een andere stad ging wonen, leverde dit ook niks op. Toen ik uiteindelijk toch weer naar mijn huidige woonplaats terug keerde was ik 3 maanden zwanger en had ik nog steeds moeite met het vinden van een baan. Ik heb nooit aangegeven bij een sollicitatie dat ik zwanger ben ! Zij namen me niet aan vanwege andere kandidaten met meer ervaring..

Nou heb ik dinsdag mijn 20 weken echo, dat wil zeggen dat ik al 5 maandjes ben.. alleen heb ik nog kans met het krijgen van een baan? Want ik heb geen uitkering, daar moet ik nog op wachten en een baan krijgen lukt gewoon niet.
    En stel dat ik een sollicitatie heb, moet ik dan nu wel aangeven dat ik zwanger ben? Of kan ik dit geheim houden tot 7 maanden ofzo?

Ik hoop echt dat iemand mij hiermee kan helpen, want het is lastig nu ik geen inkomen heb.. en ja uitkering lukt btw niet omdat ik bij mijn ouders ingeschreven sta nog. En ik ben met instanties bezig met tienermoederhuizen, alleen er zijn lange wachtlijsten...

Iemand tips? Advies? Iets?...

2. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Nee, je bent op dit moment niet verplicht het te vertellen (ik dacht minstens 7 of 9 weken van tevoren?).
    Maar het nadeel is wel dat je binnen 4 maanden er wel uit ligt voor je zwangerschapsverlof.
    En dat je het bij 6 maanden toch echt wel zal gaan zien.

Je kan dus proberen te zwijgen tot de uiterste limiet ... maar ik zou dan eerder gokken op tijdelijke jobs van een paar weken of maximaal 3 maanden en na je zwangerschapsverlof terug opnieuw gaan zoeken.

Weinig bazen helaas die een zwangere aannemen. Al helemaal als je "zo ver" bent. Tegen de tijd dat je ingewerkt bent, ben je immers alweer weg.

3. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    heb ik ook gedaan, is het eerlijk, nee maar veel werkgevers zijn ook niet eerlijk een zwangere moeten ze vaak niet.
    zal mijn contract verlengt worden? vast niet maar ben wel 4 maand onder de pannen + heb recht op betaald verlof.
    Ben nooit ziek geweest trouwens deze periode, daarnaast werk ik alleen dus kon het "lang" geheim houden ;)

Oh en het is wettelijk 3 weken voor verlof dat je het moet melden

4. ShiPlayz

ShiPlayz Lid

22 feb 2015
    87
    0
    6
    Oke dus geheimhouden is altijd goed. Zelf ben ik niet heel lang en ben altijd wel dun geweest dus nu is het ook niet echt opvallend te zien. Ik denk binnenkort wel. Maar hebben jullie misschien een idee wat voor soort werk ik kan doen?

5. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Goed is het eigenlijk niet , maar goed of ik geen werk of niet eerlijk zijn tja dan maar niet eerlijk zijn, ik had de baan gewoon nodig.

Ik doe nu schoonmaak, niet ideaal maar het gaat nog goed :)

6. ShiPlayz

ShiPlayz Lid

22 feb 2015
    87
    0
    6
    Huh je bent 32 weken zwanger staat er? En je doet schoonmaak? Wauw...!! Goed hoor !! Ik ben nu 20 weken en ongeveer 3 weken geleden vond ik een baan in een hotel. Ik heb dit 1 dag gedaan ( schoonmaken van hotelkamers, bedden verschonen, badkamer schoonmaken, stofzuigen etc.) en ik kreeg heel erg last van mijn banden na deze dag. Had bijna 24 uur last ervan en moest de dag erna weer werken. Dus toen moest ik stoppen omdat ik me zo snel afwezig wilde melden. Heb jij geen last van deze pijn???

Ik heb zelf gemerkt dat ik dus geen werk kan doen wat mij lichamelijk te veel gaat belasten.. :(

7. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Ik doe kantoren :) dat is minder belastend dan hotel hoor , vriendin die niet zwanger is heeft ook schoongemaakt in een hotel nou die was gebroken!

Begin nu wat last te krijgen van mijn banden en bekken, dus doe thuis wat rustiger aan :)

8. Ananas9

Ananas9 Actief lid

4 jul 2009
    163
    13
    18
    Vrouw
    West-Vlaanderen
    Ik maak schoon op een basisschool. 31 uur per week en woensdagen altijd vrij. Is goed te doen. Hotel is inderdaad veeeeel zwaarder (ook al ben je niet zwanger).

9. heeremeisje

heeremeisje Actief lid

29 nov 2013
    331
    0
    16
    Amsterdam
    Dit hoor! Voelt misschien niet helemaal eerlijk, maar beter niet eerlijk en kans maken op de baan dan bij voorbaat al geen kans maken op de baan. Werkgevers kunnen ook ontzettende kl********* zijn. In 99 van de 100 gevallen nemen ze je sowieso niet aan als ze weten dat je zwanger bent.
    Klinkt misschien heel hard van me, maar ik heb nare ervaringen met werkgevers en mijn zwangerschap, dus ben helemaal klaar met "eerlijk zijn". Het is dat ik nu zo ziek ben van de zwangerschap dat ik niet kán werken, maar als ik nu aan het solliciteren was zou ik ook mooi niks zeggen. 😉 Succes!

10. Anonymous1223

Anonymous1223 Actief lid

8 jul 2015
    188
    0
    16
    Soms moet je doen wat nodig is inderdaad! Is het niet zo dat je er na je proeftijd dan sowieso mee moet stoppen en dat je dan nog geen recht hebt op verlof? Of heb je recht op verlof zodra de handtekening onder het contract staat?

Deel Deze Pagina