Stoppen met werken, na verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Appeltje22, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Hallo dames!

Mijn man en ik zijn ons aan het orienteren op war wij willen na de bevalling. Bij deze mijn vraag (ik hoop dat er mensen zijn die weten hoe dit werkt of het misschien zelf hebben meegemaakt); als ik na mijn verlof wil stoppen met werken, moet ik dat dan voor mijn verlof aangeven? Ik heb een vast contract voor 24 uur.

Ik hoor graag van jullie!!

2. Denise001

Denise001 Bekend lid

9 feb 2015
    503
    4
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Durf het niet met zekerheid te zeggen maar hou er wel rekening mee dat je (meestal) moet uitwerken.
    Bij ons (detailhandel) is dat een maand.
    Zeg jij bijvoorbeeld in december op moet je januari geheel uitwerken.
    Recht op je verlof heb je sowieso. Dus ik zou het voor m'n verlof uitspreken zodat je niet perse nog nog terug moet komen om uit te werken.
    Misschien staat er ook wat over in je cao?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou eerst de bevalling afwachting en hoe het met je kleintje gaat. Check in de CAO wat je opzegtermijn is en zeg je baan op op het moment dat je het zeker weet. Je weet nl nooit wat er gaat gebeuren (overlijden kindje, relatie die ploft, man zonder werk etc) Dus wanneer je te vroeg opzegt, zit je mogelijk zonder werk, terwijl je het wel nodig zou kunnen hebben.

Wanneer je een maand opzegtermijn hebt, dan zeg je een kalendermaand voorafgaand aan het einde van je verlof... of je zorgt dat je nog voldoende vrije dagen hebt staan, zodat je de opzegtermijn met vrije dagen kunt overbruggen tot einde contract.

4. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Er is ook nog een tussenweg tussen doorwerken en stoppen he?
    Als je al langer dan een jaar voor deze baas werkt kun je ook overwegen om eerst je ouderschapsverlof op te maken. Je kunt dan na je verlof een half jaar vrij nemen (of dit (gedeeltelijk) betaald wordt is afhankelijk van je CAO) om te bedenken of je echt definitief wilt stoppen of bijvoorbeeld je contract wilt aanpassen naar minder uren. Je kunt dan fijn een tijdje uitproberen of thuisblijven je goed bevalt en als het niet is waar je gelukkig van wordt gewoon weer verder werken voor je oude baas..

ouderschapsverlof moet je officieel 2 maanden vantevoren aanvragen bij je werkgever, maar ik denk dat als je er echt een half jaar helemaal uit wilt, dat ze het wel waarderen als je dit voor je verlof aangeeft.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Check wel goed je CAO wanneer je voor deze optie kiest... er zijn CAO's die verplicht stellen om eerst weer je "normale" contract uren te gaan werken, alvorens je je contract mag bijstellen naar minder uren.
    Bij CAO Detailhandel is dat oa zo geregeld. Eveneens in het onderwijs.

6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    De regels voor aanpassing arbeidsduur zijn per 1 januari van dit jaar versoepeld, en de wet gaat voor de CAO. Er moet nu een heel zwaar wegende reden zijn voor weigering van de aanpassing.
    Kan ik meer of minder gaan werken? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Deel Deze Pagina