Dag dames! Ik ben vorige week begonnen bij mn nieuwe werk, in een verpleeghuis kleinschalig PG. Ben bijna 11 weken zwanger en heb nog 3 weken proeftijd. Ik ga ze nog niet vertellen over mijn zwangerschap tot mijn proeftijd voorbij is (denk ik). Nu wordt er wel verwacht dat ik nachtdienstsen ga draaien van 23.00 tot 7.00. Is dit niet schadelijk voor de kleine? Of is het gewoon een kwestie van luisteren naar je lichaam?
Schadelijk nee. Je bent niet verplicht nachtdiensten te draaien als je zwanger bent maar het is maar net wat je zelf wilt. Ik zou zeggen: luister inderdaad naar je lichaam. Mochten er problemen in je zwangerschap voordoen dan kan je er altijd nog voor kiezen om de nachtdiensten af te ketsen. Succes!
Nee het is voor die drie weken niet schadelijk. Het is zo dat je er wel meer stress door kan ervaren omdat je dag/nachtritme in de war gegooid wordt. Ik denk dat je prima je proeftijd wat nachtdiensten kan draaien. Daarna misschien ook nog wel, maar ik zou het goed overleggen met je werk wanneer het teveel wordt. Ik weet zelf dat ik het best 4 a 5 nachtdiensten achter elkaar kon draaien ipv 1-2 nachten aangezien je dan constant bezig bent om je ritme te veranderen. Succes!
Ik werk ook onregelmatig en ben tijdens een periode v nachtdiensten zwanger geraakt (beetje plannen met manlief na zijn en voor mijn werk...) had dus niet de indruk dat baby er last van had! Wat belangrijker is, is hoe je je voelt! Ik ben tijdens deze zwangerschap nog veel vermoeider dan tijdens de eerste en zou echt niet weten waar ik het nu vandaan zou moeten halen...
Nee niet schadelijk hoor. Ik heb de hele zwangerschap nachten gedraaid omdat het het beste uit kwam qua oppas. Tot 36 weken aan toe. Snap nooit zo goed waarom mensen direct stoppen met nachten.
Bedankt voor de reacties! Ik zal het inderdaad gewoon proberen en luisteren naar mijn lichaam... Gemiddeld zal ik zo'n 4-5 nachten per maand moeten doen dus het valt best wel mee! Lijkt me alleen lastig om steeds je ritme te veranderen ja! Maar ik zal het zien, eerst maar eens proberen
Om even op jouw laatste zin in te haken; Ik werk zelf in het ziekenhuis(op de verloskunde ) en draai dus ook nachten, maar ik ben echt zo ziek als een hond zodra ik nu nachten draaien. Sommige lichamen (zoals die van mij) hebben misschien meer behoefte aan regelmaat. Dit waren dus voor mij wel mijn laatste nachten nu ik zwanger ben. Jammer, want het is 's nachts toch altijd wel lekker werken en rustiger, maar als ik daarna vervolgens 4 dagen ziek ben, is dat het niet waard Dus ik denk dat het echt lichaamsafhankelijk is. In principe is het tot 20 weken niet schadelijk, maar zeker daarna is de kans op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht een stuk hoger als geen nachten draaien. Naar de topicstarter: Luister naar je lichaam, dat geeft snel genoeg aan wat wel wat en wat niet gaat. Misschien voel je je kiplekker in de nachten en werkt dat prima voor je, dan zeker ermee doorgaan. Kan zeker voorstellen dat in een verpleeghuis het wel lekkerder vind om nachten te doen, is het minder druk dan de ochtend-was-spits.
Wij moeten gewoon tot 20 weken nachten draaien. Dus het is niet overal cao geregeld dat dit helemaal njet hoeft. Ik zou proberen hoe het gaat.
Wat een fijn antwoord! Het kan dus wel! Op mijn werk zijn er alleen maar nachtdiensten. Dus vroeg me al af hoe dat anders te moeten doen dan.
ik werkte op mijn vorige werk 10 vaste nachten per maand , ben er mee begonnen na mijn zwangerschapsverlof van de middelste 3,5 jaar lang .. heerlijk vond ik het . Toen ik zwanger was van de jongste moest ik zodra ik het bekend gemaakt had bij de arbo arts komen en mocht ik per direct geen nachten meer doen , puur voor de veiligheid omdat ik alleen was in de nacht op 15 bewoners ( fokus woningen) het verschilt dus denk ik ook per werkgever . Na mijn zw.schapsverlof ben ik toen weer 5 nachten per maand gaan werken en kolfde ook nog maar heb hier otoen geen problemen mee gehad .
ja toen ben ik avonddiensten en dagdiensten in de weekenden gaaan werken , het was toen voor ons veeeel te duur om mijn dochter naar het kDV te brengen omdat mijn vriend een hoog salaris heeft
Heb vannacht in de hitte mn eerste nacht gedraaid van de 3... De nacht zelf ging best prima maar heb nu vanwege de hitte maar 3 uur kunnen slapen en voel me niet zo happy nu (zijn de hormonen ook denk ik) hoop dat ik na t eten nog wat kan slapen anders wordt t flink bikkelen! Ik ben trouwens ook helemaal alleen in de nacht op 17 bewoners... Stel dat er wat gebeurd sta ik er écht alleen voor, best een eng idee vind ik zelf! Maar goed, heb BHV en natuurlijk mn diploma VIG dus ik red me wel
Ken t loessje. Hier ook weinig geslapen. Heb je je werk al verteld van je zwangerschap? Ik ben het volgende week van plan.
Ja ze weten het wel naar heb zelf aangegeven dat ik de nachten wel gewoon wil doen die gepland staan, had nog nooit nachten gedaan dus zolang ik me goed zou voelen zou ik ze gewoon doen... Nu wel spijt van eerlijk gezegd :/ voel me echt lamlendig, maar 3,5 uur geslapen vandaag en gisteren helemáál niet!