Graag ontvang ik advies; Binnenkort ben ik een jaar ziek maar is mijn doel (vanuit de bedrijfsarts) nog steeds terugkeer in eigen werk, tot nu voer ik nog alleen vervangende taken uit. Niet in mijn eigen werk. Omdat ik fysiek zwaar werk is weet ik dat dit een belemmering zal blijven voor mij, ook al kan ik met vele aanpassingen (in werk en privé) deze baan misschien wel uitvoeren vraag ik me nu af of ik niet liever op zoek ga naar een fysiek lichtere baan. Ik heb een vacature gezien buiten de organisatie, in mijn vakgebied maar fysiek verwacht ik dat het een stuk lichter zal zijn. Zijn hierin mogelijkheden zodat ik kan uitzoeken of dit werk geschikter is voor mij (mocht ik daar kunnen werken) Heb ik hierin rechten? Bijvoorbeeld een tijd onbetaald verlof? En als ik solliciteer, hoe zit het dan met het aangeven dat ik in mijn huidige baan ziek ben? Wanneer moet ik dit aangeven?
Beste Lentes, In de eerste 104 weken van ziekte blijf je in dienst van je huidige werkgever. Tijdens je ziekte is je werkgever verantwoordelijk voor de begeleiding van jouw re-ingetratie. In eerste instantie probeer je bij je huidige werkgever te re-integreren. Als je niet terugkeren in je eigen functie, kun je wellicht vervangend werk doen. Als re-integratie bij het eigen bedrijf helemaal niet haalbaar is, kun je bij een andere werkgever re-integreren (spoor 2). Ook dan blijf je in dienst van je werkgever, die je dan detacheert bij een ander bedrijf. Je geeft zelf aan dat je niet verwacht te kunnen re-integreren bij je eigen werkgever. Bespreek met je werkgever of de arbo of de vacature die je hebt gezien een invulling van je re-integratie kan zijn. Voor de eventuele nieuwe werkgever heeft dit als voordeel dat je niet formeel bij hem in dienst komt; hij hoeft je dus ook geen salaris te betalen. Actuele informatie over detachering bij ziekte vind je in deze brochure. Ik wens je veel succes met je verdere re-integratie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare