solliciteren tijdens zwangerschap wel of niet een succes?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nikkie, 19 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikkie

    Nikkie Fanatiek lid

    1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    In mei dit jaar ben ik zonder baan komen te zitten. Nu ben ik wel zwanger geraakt (we waren al een tijdje bezig) en het is zeer welkom.
    Ik moet echter binnenkort wel weer gaan solliciteren (WW aanvraag loopt nog) en ben benieuwd hoe dit zal gaan.
    Wie heeft ervaring met solliciteren en zwanger zijn?
    Ik wil wel open en eerlijk zijn dus vertellen dat ik zwanger ben.
    Een baan voor een paar maanden vind ik geen probleem dus tijdelijk werk is misschien wel te vinden.
    Hoe is het bij jou gegaan?
    Werd je door je zwangerschap afgewezen of maakte het niets uit (voor een tijdelijke baan).
    Ik realiseer me wel dat ze me waarschijnlijk niet voor vast zullen aannemen nu.
    Stel ik kan per 1 oktober beginnen met een baan voor een half jaar. Dit zal al niet mogelijk zijn aangezien ik begin maart ben uitgerekend.
    Dus het zal hooguit een baan voor vier of vijf maanden zijn. Omdat je ook nog met je verlof zit.
    Maar ik ben gewoon benieuwd hoe het zal gaan. Normaal werkte ik 36 uur maar dit wil ik nu sowieso niet. Ik wil het liefste een baan voor minder dan 30 uur (tot mijn kindje er is) en erna voor 24 uur ongeveer.
    Doe trouwens administratief/secretarieel werk.

    groetjes Nikkie
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien dat je het het beste via het uitzendbureau kunt proberen.Daar hebben ze vaak tijdelijke klussen, bijvoorbeeld juist ter vervanging van iemand met zwangerschapsverlof. In jouw werk moet iets tijdelijks volgens mij wel te vinden zijn hoor.
     
  3. Ariel

    Ariel VIP lid

    8 mrt 2006
    16.482
    0
    0
    Zoetermeer
    Ik ben ook aan solliciteren voor administratief, maar tot nu toe helaas geen succes. Misschien wel vanwege zwangerschap ikben begin februari uitgerekend. dus hoop nog wel op een ww uitkering eigenlijk
     
  4. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik kreeg geen vast contract en had geen werk meer dat ik 16 weken zwanger was.. Ik heb n uitkering aangevraagd en me ondertussen suf gesolliciteerd maar nooit kwam er n uitnodiging oid.. Gelukkig (nou ja..) kon ik weer na mn zwangerschapsverlof terug naar mn oude baas. (tot ik er over 2 jaar weer uitgebonjourd word).. :(
     
  5. claudiatjuh

    18 aug 2007
    37
    0
    0
    nou nikki mijn nichtje heeft ook gewoon een baan en is 4 maand zwanger en is door der solicitatie heen gekomen vorige week
     
  6. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Absoluut een succes!

    Toen ik 5 maanden zwanger was van Lotte ben ik geswitched van werkgever, kleine 2 maanden gewerkt en toen met verlof gegaan. Na verlof weer gestart.

    Nu werd het weer tijd voor een overstap, heb gesolliciteerd toen ik 6 maanden zwanger was en aangenomen, ik start in december na mijn verlof.

    Gewoon doen dus!
     
  7. Nikkie

    Nikkie Fanatiek lid

    1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Dat geeft me wel weer moed meiden! Ben sinds een tijdje ook actief op zoek en ga me binnenkort inschrijven bij meerdere uitzendbureaus. Tot december of half januari werken zou ideaal zijn... Ik had er niet bij verteld dat ik nog tot september doorbetaald werd door mijn werkgever omdat er sprake was van een arbeidsconflict op mijn vorige werk. We zijn daar overeen gekomen dat ik daar niet meer terug kon keren. (door een mediationtraject).
    Voor tijdelijk werk moet het vast geen probleem zijn dat ik zwanger ben of ze moeten denken dat je vaker of sneller ziek bent (wat natuurlijk wel kan maar dat is nu nog niet te overzien).
    Ik wil wel eerlijk vertellen dat ik zwanger ben.
    Ben alleen bang dat je commentaar krijgt van: oh het is zeker niet gepland etc. Terwijl het wel min of meer gepland is. Misschien niet de meest ideale situatie maar we wilden het wel graag en hadden geen zin om het nog tijden uit te stellen.
    Zeker omdat we al een half jaar bezig waren dus we waren niet zeker of er eventueel problemen waren om zwanger te raken etc.

    groetjes Nikkie
     
  8. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik heb me werkelijk suf gesolliciteerd tijdens mijn zwangerschap en werd ondanks diverse goede getuigschriften, leuke gesprekken enz steeds afgewezen vanwege mijn dikke buik. Nu inmiddels ruim 4 weken geleden bevallen en nu mag ik bij 2 bedrijven al terug komen voor een 2de gesprek.

    Zou het aan de zwangerschap hebben gelegen..... denk t wel.
     
  9. Nikkie

    Nikkie Fanatiek lid

    1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Dat is dan weer erg jammer Mamalieske.
    Heb nu nog niet echt een buik maar ik wil het wel eerlijk vertellen. Voor tijdelijk werk lijkt het mij niet echt uit te maken. En ik doe kantoorwerk dus op zich moet het wel lukken.
    Dan maar een paar maanden dom gegevens invoeren ofzo. Veel stress zit ik nu ook niet op te wachten. Ben al snel gestresst dus dan maar een baan iets onder mijn niveau.

    X
     
  10. Jody79

    Jody79 Fanatiek lid

    19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Beiden:


    Ik begin over een paar weekjes op een school waar ik gesolliciteerd had toen ik 32 weken zwanger was, maar ik heb ook gesolliciteerd op een school toen ik 37 weken zwanger was en daar ben ik afgewezen (ik en een ander waren even geschikt, maar zij was net wat spontaner was het antwoord. Nou, daar geloof ik niets van, niemand had spontaner kunnen zijn, was ook een heel fijn gesprek, dus de buik zal wel in de weg hebben gezeten).

    Ga ervoor, wees eerlijk (dan kan je in elk geval met jezelf door 1 deur) en SUCCES!
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja mijn contract werd spontaan niet verlengd toen ik zwanger bleek.

    inmiddels mijn cv online gezet met daarin ook al meteen dat ik pas per januari beschikbaar ben.

    deel van de mensen heeft dat overduidelijk niet gelezen..
    maar die vertel ik het dan wel meteen.
    redelijk deel daarvan haakt dan wel meteen af.
    maar ook een deel zegt "nou ok.. vervelend.. maar mogen we uw cv wel in ons archief houden?"
    of "gefeliciteerd! Wij laten in januari nog wel van ons horen!"
    dus dat is op zich in ieder geval niet negatief.

    Ook op gesprek geweest bij een recruiter die spontaan zei "nou hou me maar op de hoogte van je zwangerschap want dan blijft me goed bij wie je precies bent en dan ga ik zo rond november/december gewoon voor je rondkijken of we wat hebben"

    Dus al met al heb ik dan nog wel geen werk.. maar vruchteloos was het zeker niet :)
     
  12. wens3

    wens3 Fanatiek lid

    29 mei 2007
    1.093
    0
    0
    Ik heb gesolliciteerd naar een nieuwe baan. Ik werd aan genomen en in de tussenperiode had ik een positieve test. Ik heb het verteld voor het contract te tekenen en mijn nieuwe baas vond het geen probleem. Inmiddels is de zw.s. mis gegaan, maar nu weet ik wel hoe mijn baas er over denkt, en zou ik ook niet bang zijn om ooit weer eens te mogen vertellen dat ik zwanger ben, ook al zou dat op korte termijn zijn.
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja ik werd hiervoor zwanger nadat ik mijn contract getekend had... maar zou pas 2 maanden later beginnen
    dus toen mn proeftijd afgewacht... dan zat ik ook op 3 maanden dus dat kwam mooi uit

    alles prima en geweldig en hartstikke leuk
    tot de tijd kwam om het contract te verlengen dus.. toen hadden ze spontaan niemand nodig en te weinig werk
    en bovendien hadden al mijn klanten een hekel aan me.

    inmiddels staat er al sinds juli dus een vacature en bovendien hebben een redelijk aantal klanten mij via linkedin toegevoegd als "trusted person"
    en hebben die ook stuk voor stuk gezegd dat ze het jammer vonden dat ik wegging.

    dus beetje dubieus was het wel :)

    maar ik heb goede moed voor de toekomst toch :)
    dat gaat wel goedkomen uiteindelijk

    werkte tot een jaar geleden in de ict en daar is werk zat
    wat ik daarna deed was meer marketing en vind ik leuker dan ict.. maar het aantal banen is ruimschoots minder
    maarja.. we'll see.. mischien word het wel iets heel anders straks :)

    heb ook op wat andere dingen gesollicteerd waar ik niet perse negatief uit de bus kwam ondanks dat mijn opleiding en ervaring beiden totaal niet aanslaan.
     
  14. Djam

    Djam Actief lid

    2 aug 2007
    284
    0
    0
    Maasdijk
    Ik ben in juli onstlagen bij mijn werkgever (rechtzaak loopt nog) Ik was toen nog niet zwanger en nu wel. Ik ben ook druk op zoek naar een part-time baan. Heb al zoveel sollicitatie brieven de deur uit gedaan dat is niet normaal gewoon, tot nu toe helaas zonder resultaat. Ik sta ook ingeschreven bij verschillende uitzendbureaus maar ook nog niks geen resultaat. Part-time banen zijn ongeloofelijk moeilijk te vinden. Als ik uitgenodigd zou worden voor een gesprek dan zeg ik wel meteen dat ik zwanger ben. Ik vindt het nog steeds te gek voor woorden dat bedrijven geen vrouwen aan nemen die zwanger zijn, zo wordt het je allemaal wel erg moeilijk gemaakt, en het lijkt wel alsof je ervoor moet boeten dat je zwanger bent.

    Liefs Mariska
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    denk dat ze vooral bang zijn dat ej je ziek gaat melden als je kind ziek is
    of strak om 5 uur naar huis wil voor het kdv

    ergens niet zo gek.. maar tja.. het moet toch echt he :)
     
  16. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb een paar weken geleden gesolliciteerd en ik ben aangenomen. Weliswaar pas na mijn verlof, maar ik heb de baan dus wel. Tijdens sollicitatie had ik ook duidelijk een dikke buik en heb die alles behalve verdoezeld (superchique jurkje aangedaan ;)). Is ook het eerste wat ik heb gezegd - vreemd om te solliciteren met die buik etc. Dus ik heb het bespreekbaar gemaakt. Dit werd heel erg op prijs gesteld.

    Succes!
     
  17. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Heb trouwens in het begin van mn zwangerschap (rond 12 weken, echo wel al gehad) gesolliciteerd en ben ook toen aangenomen. Ik heb het toen niet direct verteld, maar pas aan het einde van het gesprek. Maar ja ... toen was echt al duidelijk dat ze me wilden hebben. Daar werk ik nu nog steeds.

    (en weet nog niet of ik de twee banen ga combineren of niet, mn huidige baan vind ik niet zo leuk)
     
  18. Kim22

    Kim22 Lid

    15 okt 2007
    38
    0
    0
    Ik ga morgen solliciteren en het is 1 gesprek waarin je meteen hoort of je aangenomen bent of niet, ik weet niet wat de opkomst is voor de sollicitatie maar ik ben van plan het te vertellen, omdat ik bang ben dat het op langer termijn toch tegen me gaat werken omdat ik niet eerlijk ben geweest , ik weet dat ik niet verplicht ben om het te zeggen maar als ze positief bekijken zullen ze waarderen dat ik open kaart speel.
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    het blijft uiteindelijk toch gokken :)

    en als je op zich na je verlof begint.. hoeft er niets aan de hand te zijn toch?
     

Deel Deze Pagina