Solliciteren; wel of niet vermelden net bevallen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door christacloots, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. christacloots

4 sep 2011
    93
    0
    0
    Net voor mijn zwangerschapsverlof in ging ben ik ontslagen. Nu moet ik eigenlijk over 2 weken weer gaan werken maar omdat ik geen baan heb moet ik natuurlijk gaan solliciteren. Moet ik in mijn brief nou wel of niet vermelden dat ik pas bevallen ben! En zo ja hoe? In de brief zelf, in je cv of in allebei? Ik wil graag jullie meningen horen

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nee hoor, waarom zou je zoiets vermelden? Is toch niet relevant voor je sollicitatie.

3. chelle93

chelle93 Actief lid

9 dec 2012
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    nee dat hoeft niet ze morgen er wel om vragen of je kinderen hebt dan kan je het natuurlijk zeggen maar het is niet nodig om het er in te zetten

4. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nee ik zou het niet vermelden, sterker nog, bij het UWV zeiden ze dat je zoveel mogelijk het onderwerp kinderen moet vermijden in brieven of eerste gesprekken omdat werkgevers moeders van jonge kindjes vaak niet flexibel achten... (hoe achterlijk maar goed..)

5. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Niet doen! Is totaal niet van belang voor in je sollicitatiebrief. Komt zelfs een beetje knullig over denk ik.

6. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    waarvoor zou je dat vermelden? totaal niet relevant voor een sollicitatiebrief!
    als ze in een gesprek naar je persoonlijke situatie vragen is het vroeg genoeg om het te melden

7. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Nee hoor niet vermelden.
    Is totaal nergens voor nodig en lijkt zelfs een beetje onprofessioneel....

Vaak komt het niet eens ter sprake in een gesprek dat je net bevallen bent.
    Bij mij was het wel nodig om te vertellen dat ik een zoontje heb maar dat is vanwege het persoonlijke risico wat dat voor mij mee kan brengen en waar ik door de doelgroep waar ik mee werk dat een extra belasting kan zijn dat mijn zoontje nog jong is. En ik dus extra begeleiding kan krijgen op mijn werk om om te gaan met de doelgroep...

8. Blizz

Blizz Lid

19 feb 2013
    76
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt het wel in je brief vermelden als er anders een heel groot gat in je cv komt. Als je gewoon in dienst bent geweest tot (bijna) einde zwangerschapsverlof, zou ik het niet doen :)

9. In de brief zou ik het niet vermelden, in gesprekken is het afhankelijk van het bedrijf waar je solliciteert.

Wil je parttime werken? Dan kan je gewoon zakelijk vermelden dat je de andere dagen mammadag hebt / op de kinderen moet letten. Het hoort er gewoon bij. Bij bedrijven waar meerdere (jonge) ouders werken is er denk ik meer begrp. Kan ook zijn dat ze dan juist mensen willen die uitgerust zijn en erg flexibel. Dan versta ik onder flexibel: kunnen overwerken, op korte termijn van werkdagen wisselen, een dag op locatie werken (en dus meer reistijd).
    Ik kan dat, en wil dat nu niet meer. Wil gewoon vaste tijd beginnen, vaste tijd eindigen. Avondcursussen heb ik ook geen zin meer in, dus ik ben zeker niet meer zo flexibel als ik voor kinderen was.
    Ik kan nogal een gevoelsmens zijn, ik ga op mijn intuitie af. Het is afhankelijk van mijn gesprekspartner wat ik vertel. Voelt het goed, dan vertel ik het misschien. Aan de andere kant: is er zo weinig gespreksstof dat het over je persoonlijke situatie gaat? Dat denk ik niet.
    Vertel over je passies, waarom je dit werk leuk vindt, stel vragen, vraag naar de geschiedenis van het bedrijf (op een ongedwongen manier he, blijf jezelf, stiltes zijn niet heel erg).

TL;DR: In een brief niet vermelden.
    In een gesprek: zelf aanvoelen.

10. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Goh ik verbaas me een beetje over jullie reacties. Ik had het zelf nooit vermeld, maar kreeg nu zowel bij een werkgever als bij een headhunter te horen dat ik beter in mijn CV wel kon vermelden: jul - nov Zwangerschapsverlof.
    Om zo het gat in je CV te verklaren. Anders lijkt het alsof je al geel lang solliciteert, terwijl je eigenlijk een paar maand uit de sollicitatiemarkt bent geweest.

Maar niet in de brief vermelden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan dan?

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In je CV vermelden dat je zwangerschapsverlof hebt gehad maar niet in je brief vermelden. Het feit dat je net bevallen bent is niet relevant voor het werk (toch?)

12. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Ik heb het niet vermeld, wel in het sollicitatiegesprek maar niet in mn brief. Nou scheelde het dat ik nog 'in dienst' was bij mn oude werkgever maar niet meer hoefde te komen (lang verhaal).
    Mag ik vragen waarom je ontslagen bent? Als zwanger werknemer ben je wel beschermd he, er zijn veel bedrijven die je door de mazen van de wet proberen te lozen maar dat mag niet..

Deel Deze Pagina