Maar mag ik dan mijn contract verlagen in uren? Ik heb ouderschapsverlof opgenomen voor beide kinderen en werk nu sinds 1,5 jaar al 16 uur in twee dagen. Aangezien ik flink ziek ben geweest (burn out) en ik aan mezelf merk dat dit ook echt het maximaal aantal uren is dat ik kan werken, wil ik mijn contract na mijn ouderschapsverlof aanpassen naar 16 uur. Het oorspronkelijk aantal uren is 24. Ik krijg het ouderschapsverlof niet betaald door mijn werkgever.
Volgens mij is dit afhankelijk van de CAO. Ik mag het wel, ik heb 2 jaar ouderschapsverlof gehad (van 32 naar 24 uur) en dt loopt bijna af. Vanaf 1 mei ga ik dus contractueel van 32 naar 24 uur!
Zoals hierboven gezegd: het ligt aan je CAO of je dat wel/niet mag. Ik mag het inderdaad ook gewoon laten aanpassen na afloop van mn OV. Maar mijn zusje bijv. mag niet meteen haar contracturen laten aanpassen (detailhandel) Zij zou eerst zes maanden haar normale contracturen moeten gaan werken en pas daarna zou ze haar contract mogen verlagen. En het heeft verder niet direct te maken met wel/niet doorbetaald krijgen.
Ik werk ook in de detail handel, maar ik mag toch echt gewoon meteen na afloop van mijn ouderschaps verlof mijn uren laten aanpassen. Bij ons is het alleen afhankelijk naar hoeveel uur je het wilt aanpassen en of je functie nog te doen is in die uren... voor iedere functie staan minimum uren vast...
In de zorg zijn er verschillende CAO's dus misschien kun je iets specifieker aangeven welke CAO bij jou van toepassing is? Werk je bv in de thuiszorg of in een ziekenhuis? Je kan dit trouwens ook altijd navragen bij P&O.