Hallo allemaal, Ik moet morgen naar een sollicitatie gesprek. Iedereen zegt dat ik niet moet vertellen dat ik zwanger ben. Omdat je dan niet aangenomen wordt. Ik wil echt graag gaan werken want ik zit nu al 3 maanden thuis! Ik weet dat je niet verplicht bent om het te zeggen. Maar ik vind het ook niet eerlijk om het niet te zeggen. Als je het pas zegt nadat je bent aangenomen, dat vind ik eigenlijk een naaistreek. En ik denk dat dat ook de werksfeer niet bevordert. Wat zouden jullie doen?
Je kan het net zo goed nog niet weten... En daarna vertellen hoe erg je je voel dat het zo plotseling kwam en gewoon je gevoel spreken. Begrijpen ze wel hoor
ZOu het ook niet vertellen, 6 weken is nog erg pril dus zou lekker m,n mond houden. Succes trouwens hoop dat je word aangenomen!
Ik zou het dus wel vertellen.... Je zal het toch op een gegeven moment moeten vertellen... en hoe langer je wacht hoe moeilijker het straks word om het alsog te vertellen....Oke je bent het wel niet verplicht maar goed....
Ik zou het zeker niet vertellen. Je kunt het altijd vertellen als je de drie maanden bent gepasseerd. Ook al mag het niet maar je hebt grote kans dat je dan niet wordt aangenomen. Ik heb net een nieuwe baan en vertel het ook pas als mijn vaste aanstelling rond is. Hoe ging je sollicitatie?
Ik zou het dus wel vertellen. Ik heb dergelijke situatie meegemaakt met een collega van mij. En ze had het ook niet verteld. Dat werd hier niet in dank afgenomen. Dus het bevordert zeker het vertrouwen die een werkgever in je stelt niet. Een werkgever kan ook een rekening maken en beseffen dat je het al wist toen je kwam solliciteren. Mijn zus had ook hetzelfde voor en ze hebben haar toch aanvaardt, dus volgens mij heeft het geen kwaad om het te zeggen. Zou je met je leugentje kunnen leven?
Je kan ook altijd zeggen dat je wilde wachten tot je de 12 weken voorbij was, dat moeten ze toch wel begrijpen.
Dit hoeft natuurlijk niet. Er zijn zat dames die niet bewust bezig zijn met zwangerschap en daardoor ook nog niet weten dat ze zwanger zijn! @missyess: Ik zou het voorlopig ook niet zeggen. Je bent het namelijk niet verplicht. Verder is je zwangerschap zo pril, ik zou wachten tot je aan de 3 maanden zit. (maar ja, dit is mijn mening)
ik zou mijn mond dicht houden, mijn eerlijkheid is mij vorige maand duur komen te staan. Ik zou een vaste aanstelling krijgen voordat dit helemaal rond was etc(1 feb liep mijn tijdelijk contract af en dit zou worden omgezet in een vast contract) kwam ik er achter dat ik zwanger was en ook al 20 weken ver. Ik heb dit dus voor dat mijn contract werd verlengt en geregeld was verteld omdat ik dat wel zo netjes vond. Nou daar dacht mijn leidinggevende niet het zelfde over en naar een ander contract kon ik fluiten. Ik zit dus nu vanaf 1 feb ineens werkeloos thuis! En het allerergste, ik werkte bij de overheid!(op een ministerie) En aangezien je ook nog eens pas 6 weken ver bent kun je het nog netjes verhullen etc ik hoef niet meer op een sollicitatie gesprek binnen te stappen zonder dat ze het aan me zien!
Misschien kan je het anders zien: Heb je het al tegen iedereen verteld dat je zwanger bent (en dan heb ik het niet over ouders en beste vrienden)? Zo niet, waarom dan niet? Omdat het nog zo pril is toch? Om die reden zou ik het niet melden.. Laat je weten hoe het is gegaan? En wat je hebt besloten?
Zeker nu nog niet zeggen! Het is nu nog veel te pril! Ieder normaal persoon snapt het als je zegt dat je eerst de drie maanden af wilde wachten totdat je het zegt.
ik zou het nog niet vertellen. "normaal"vertel je het ook pas rond de 12 weken op het werk , waarom nu eerder ?
Ik was ook net zwanger toen ik een sollicitatiegesprek had en ik heb het niet verteld. Het heeft wel invloed op je werkgever en een zwangere aannemen heeft weinig zin, omdat je daarna toch met verlof moet. Ik heb die baan gekregen en ben nu met verlof, dus ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing.
Je kan toch gewoon eerlijk vertellen dat je zwanger bent..... Vind het wel zo netjes...... Ik als werkgever zou het wel van te voren willen weten want ja kan me zo'n werkgever ook wel voorstellen dat hij dan zegt nee sorry ik neem je niet aan omdat je zwanger bent want dan moet ik straks weer naar iemand anders gaan zoeken die jou taak even opvult.... Dus ik zou het niet meer dan normaal vinden dat je het zou vertellen maar goed das mijn menig....
een werkgever mag je nooit weigeren omdat je zwanger bent, dat valt onder discriminatie. (dat het wel gebeurt is een ander verhaal)
Ze mogen het niet doen nee maar ze doen het wel al geven ze dan een andere reden waarom ze je niet aannemen..