Hallo allemaal, Ik vroeg mij af of je met solliciteren moet vermelden dat je een baby (in mijn geval van 4,5 mnd) hebt? Ik heb een week voordat ik weer moest beginnen te horen gekregen dat mn contract niet wordt verlengd en ben nu dus op van alles aan het solliciteren... Op dit moment geef ik het niet aan omdat ik bang ben dat er op basis hiervan al een afwijzing komt.. (er zullen altijd mensen reageren die geen klein babytje hebben..) Als ik op gesprek mag komen zal het natuurlijk 1 van de eerste dingen zijn die ik vertel maar dan hebben ze me wel al gezien en een hopelijk goede indruk van me.. Wat vinden jullie? Wel of niet in je motivatie vermelden??
Niet vertellen, behalve als het voor de baan in je voordeel kan werken (bijv. als je op een kdv wil gaan werken).
Nee niet melden, is geen relevante info voor in een solicitatie brief, en ik zou het ook niet direct vertellen, als ze er niet na vragen zou ik er niets over zeggen.
Nee niet melden. Bij een sollicitatie gaat het om je werk-ervaring. In een gesprek zou ik het ook niet als binnenkomer melden, want het gaat niet om jouw moederschap. Aan het einde kan je wel iets prive's vertellen - zoals dat je moeder bent.
Ik heb nee gezegd, omdat ik het niet relevant vind. De vraag is eigenlijk: vind jij het relevant voor je sollicitatie? Maakt het iets uit voor hoe jij je werk gaat doen? Dan zou je het kunnen overwegen. In alle andere situaties vind ik dat privé gegevens zoals gezinssamenstelling er niet toe doen in sollicitaties. Mocht het ter sprake komen dan kan dat, maar ik zou er zeker niet over beginnen.
Nee ik zou het niet doen, tenzij je voor een kdv ofzo gaat solliciteren. Als ze er naar vragen tijdens het gesprek kun je het natuurlijk vragen, maar zou er niet teveel op in gaan
Ik heb het wel vermeld en ook op het sollicitatiegesprek. En ook vermeld dat ik bv geef dus op het werk moet kolven. Van 3 sollicitatie heb ik er twee gekregen op de functie waarop ik solliciteerde en een een functie lager aangeboden gekregen en die heb ik geweigerd. In mijn ogen kom je met eerlijkheid het verste en daarnaast komen ze er tijdens je proef periode ook wel achter. Daarnaast is mijn dochter het belangrijkste in mijn leven!
Bedankt allemaal voor de reacties. Ben blij dat iedereen er zo over denkt! Het ligt voor mij gewoon gevoelig omdat ik door mn zoontje geen contractverlenging heb gekregen.. iig dat denk ik. Ik heb 1,5 jaar bij mijn werkgever gewerkt en heb nog nooit iets negatiefs van ze te horen gekregen, eerder alleen maar de spreekwoordelijke veren... Een week voordat ik dus moest beginnen op gesprek geweest en ineens functioneerde ik niet goed, werkte niet hard genoeg, communicatie met de cliënten ging niet goed, de klik met mijn collega waar ik voor werkte was er niet.. En daarom was er te veel twijfel voor een contractverlenging.. Kortom ik en iedereen in mijn omgeving denkt aan zwangerschapsdiscriminatie, heb uitgezocht of ik het aan kon vechten maar meerdere instanties gaven aan dat het een bepaalde tijd contract is en dat de werkgever iedere reden mag aangeven voor het niet verlengen, of ik het er nou mee eens was en of het nou terecht is of niet... Ik had niet veel kans om het succesvol aan te vechten... Vandaar dat ik dus huiverig ben om dit te vertellen..
Als het een troost is: je bent niet de enige bij wie dit gebeurt. Je kunt het melden bij het meldpunt discriminatie. Niet zozeer om er nog een zaak van te maken, want dat zal lastig worden. Maar wel om een volledig beeld te krijgen van hoe belachelijk vaak dit gebeurt... Zeker met zo'n ervaring, zou ik niet gelijk over je baby beginnen. Mocht het gesprek lekker lopen, en mocht je een goed gevoel bij je gesprekspartners hebben, dan zou je hem best ter sprake kunnen brengen. Bereid je dan wel voor op vragen over hoe je het geregeld hebt qua opvang, en bij ziekte van je kind. Succes met solliciteren.
Ik vertel altijd alleen de dingen die relevant zijn voor mijn functioneren. Dus je moet je afvragen, is jouw kindje relevant voor je functioneren? Zoals Blemma zei, als je nog BV geeft en moet kolven is het relevant. Of als je problemen hebt et de opvang en dus af en toe wat flexibel weg zult moeten is het relevant. Maar als het voor de rest niets te maken heeft met hoe jij je baan invult, zou ik het niet vermelden.
Helemaal mee eens. Verzwijgen heeft geen zin als er binnen je proeftijd al concessies gedaan moeten worden ivm het moederschap. Je baas zal zich dan afvragen waarom je het verzwegen hebt waardoor je al meteen minpunten opbouwt.
Nee ook ik zou het niet doen. Eventueel als je uitgenodigt word voor een gesprek en men vraagt of je iets over jezelf wilt vertellen,dan kun je vermelden dat je een baby hebt.
Ik zou niet in een brief zetten dat je een kind hebt. Dat voegt niks toe. Je zegt toch ook niet in een brief dat je een man hebt? Of dat je single bent? Of dat je een hond hebt? Meestal komt het vanzelf in een gesprek. Vaak vragen ze wel wat privédingen, waaronder: heb je kinderen? Tenminste, dat is bij mij wel een aantal keren gevraagd. Succes met solliciteren!
Die info staat bij mij overigens in mijn CV ... leeftijd, burgerlijke staat en eventuele kinderen ... Ik zou het niet expliciet in een brief zetten overigens. Verders met Bri en Juul75 eens. Als het relevant is voor de functie, dan wel aangeven, anders niet nodig.
Positieve ervaring van mij, ik was aangenomen toen mijn oudste 3,5 maanden oud was, mijn werkgever had helemaal geen problemen mee. Ik heb het niet vermeld in mijn brief, wel in het gesprek.
Nee het is niet relevant. Als je uitgenodigd wordt op gesprek dan kan je het vertellen als ze vragen of je iets over jezelf wil vertellen. Maar anders niet. Ik vermeld tegenwoordig wel dat ik een gezin heb omdat ik daarmee het gat in mijn CV wil verklaren. Dan zet ik zoiets neer als : 'Ik heb de afgelopen tijd ervoor gekozen om fulltime voor mijn gezin te zorgen'