Hallo ladies! Deze week heb ik een gesprek over een opleiding die ik wil gaan volgen tot kraamverzorgster. Dit is een interne opleiding en zij betalen dus de opleiding. Nu ben ik mij aan het voorbereiden op mijn sollicitatiegesprek en heb al wat vragen voor hun bedacht (over de opleidingen enzo) en wat vragen die zij mij eventueel kunnen stellen. Maar nou vroeg ik me af of hier kraamverzorgsters zijn die zich nog vragen herinneren uit hun sollicitatiegesprek of die weten waar zo'n bedrijf naar op zoek is/geïnteresseerd in is. Ik hoop dat 1 van jullie mij kan helpen!
Ik denk dat het belangrijk is dat je weet wat de baan in zal gaan houden. Ook oa de wisselende diensten en oproepbaarheid. Je sterke maar ook je minder sterke punten kunnen benoemen. Waarom je juist bij hun solliciteerde. Belangrijk is dat je laat zien dat je enthousiast bent en open opsteld. Leuke verzorgde kleding tijdens gesprek is mi ook een pre. Succes in ieder geval.
zorgen dat je een goed antwoord heb op. waarom wil je dit werk doen. en niet een antwoord als, omdat ik baby's zo leuk vind. goed onderbouwde reden waarom je graag dat werk wil doen succes met je sollicitatie
Bedankt voor de vragen/opmerkingen! Heb mijn lijstje nog wat aangevuld. Ik wil dit zo graag, maar het is fijn om het even goed uit te schrijven, dan kom je iets verder dan 'het lijkt mij zo leuk' . Er leuk en verzorgd uit zien vind ik ook altijd erg belangrijk, ga ik zeker doen!!
Hoe ga je de opvang regelen als je bereikbaarheid of nacht oproep dienst hebt, kan je daar zonder twijfel antwoord op geven? Heb je ervaring in de zorg? Kan je goed werken in je eentje zonder directe collega's, hoe ga je om met verantwoordelijkheid ten opzichte van het gezin en de verloskundige waar je tegen mag verantwoorden?
@Suusjeuh, die laatste twee vragen vind ik lastig te beantwoorden. Bedoel je als in dat ik het lastig kan vinden dat er iemand "boven" mij staat?
Als ik het gesprek zou afnemen zou ik het volgende aan je vragen: - hoe ga je om met wisselende diensten? - hoe ga je om met thuissituaties die niet in t belang van de baby zijn?? Gechargeerd: een blowende ouders boven de wieg? - ben je je bewust van emotionele situaties die je kunt mee maken? Welke zou je kunnen beschrijven? (Denk aan kramen zonder baby) Ik weet niet of dot soort vragen gebruikelijk is, maar ik zou het zo vragen.
dit en hoe je zelf jouw kraamverzorgster hebt ervaren, wat je aan goede dingen van haar hebt geleerd, wat je denkt toe te gaan voegen aan de organisatie en de gezinnen. of je om kunt gaan met culturele verschillen.
Ik ben zelf kraamverzorgende en dit soort vragen worden niet gesteld tijdens het sollicitatiegesprek. Hiervoor wordt je getraind tijdens de opleiding en zeker kramen bij lege wieg gezinnen doet niet de eerste de beste kraamverzorgende. Daar is weer een heel apart deel opleiding voor.
Tijdens mijn sollicitatiegesprek werden vragen gesteld zoals; -Waarom deze opleiding. -Hoe punctueel ik ben (ivm tijden afspreken met gezinnen etc). -Mijn goede en slechte eigenschappen. -Hoe ik de opvang van mijn gezin had geregeld. -Hoe ik dacht een gezin en de opleiding te combineren. Er werden geen vragen gesteld over hoe je in een gezin zou reageren in bijzondere situaties.
Gelukkig! Vind het namelijk best lastig om dat nu al te verzinnen. Je krijgt veel begeleiding tijdens de opleiding, dit soort dingen moet je denk ik echt in de praktijk leren. Bedankt voor je reactie!
Succes ik doe de opleiding nu 5 weken en ga volgende week de praktijk in ! Deze opleiding duurt 1 jaar en is via Deltion college in Zwolle Heb dus mijn sollicitatiegesprek gehad april dit jaar, wees jezelf. Zorg dat je nu al opvang geregeld hebt, komt goed het is erg leuk !
Dan heb jij denk ik al een diploma voor zorg toch? Ik heb altijd (al jaren in ieder geval) kraamverzorgster willen worden maar geen achtergrond in de zorg en je hebt hier (Drenthe) niet genoeg werkgelegenheid heb ik begrepen.
Het lijkt me ook zo ontzettend leuk, past denk ik echt goed bij me! Ik heb ook geen zorg-achtergrond, ik denk dat ze gewoon op zoek zijn naar mensen die echt gemotiveerd zijn (hier in ieder geval, weet niet hoe het is in drenthe!).
Nou aan mij zijn die vragen wel degelijk gesteld hoor...en ik heb 3 maanden geleden gesolliciteerd...
Bij ons worden ook wel inhoudelijke vragen gesteld maar natuurlijk wordt er niet verwacht dat je daar een pasklaar antwoord op hebt. Je kunt dan ook zeggen: Dat hoop ik tijdens de opleiding te leren. Hierboven zijn al veel tips gegeven. Zorg dat je er verzorgd, maar niet "opgedirkt" ( geen lange, gelakte nagels en bergen make up) uitziet. Succes!
Ik ben ook kraamverzorgende en dit werd wel degelijk in mijn sollicitatie gesprek gevraagd ( bijna 10jr geleden ) Ook de vraag als - wat zou je doen als je ziet dat ouders geen geld hebben voor luiers/kleertjes/bedje enz enz Ts succes