Somber en verdrietig

Discussie in 'De lounge' gestart door palmie37, 1 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dana

Dana Niet meer actief

ik slik het ook, het kan niet samen met bepaalde medicijnen dus altijd iom je huisarts slikken, op apotheek.nl kan je ook kijken welke bijwerkingen het de eerste week heeft.

ik heb er een week hoofdpijn van gehad en toen was het weg en de kruiden doen prima hun werk.

2. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    @palmie37: je kunt er helaas ab-lo-lúút niet vanuit gaan dat ze op bovenstaande dingen testen! ik zou je feliciteren als je n huisarts hebt die dat wel doet ;) ze zijn denk ik op 1 hand te tellen!

mensen lopen vaak járen met onverklaarbare klachten door en hebben geluk als ze er uiteindelijk achterkomen waar het vandaan komt. je zou de eerste en de laatste niet zijn die een tekort heeft aan vit. b12, vit. d, foliumzuur of een trage schildklier heeft bij deze vage kalchten. tuurlijk is dit echt niet bij iedereen aan de orde, maar feit is gewoon dat al deze dingen met een simpele bloedtest uit te sluiten zijn, en dat het belachelijk is als je al langer dan een paar maanden rondloopt met dergelijke klachten, ze deze zaken niet uitsluiten!

vooral mensen die in de winter last hebben van neerslachtigheid, extra vermoeidheid, last van spieren en gewrichten is het absoluut een aanrader om in die periode je vit. D te laten checken in je bloed, waarbij gezegd moet worden dat een waarde beneden de 80 te LAAG is! veel huisartsen hanteren nog de norm beneden de 25, maar dat is echt absurd. de nieuwste richtlijnen zijn dat het boven de 80 moet zijn, maar veel artsen weten dit nog niet.

zo kun je OOK in de zomer een vit. D tekort hebben, en ook als je veelvuldig zont! zo weet vrijwel niemand dat zonnebrandcreme tot 98% de aanmaak van vit. D kan remmen! en dat je ook midden in de zomer een vitD tekort kunt hebben -en dan in de winter dus nog erger!- Niet iedereen is in staat om voldoende vitD aan te maken, en dit kun je niet aanvullen door gezond te eten.

ook neerslachtigheid en vermoeidheid bij een trage schildklier worden vaak onderschat, je kunt hier járen mee rondgelopen voordat het overduidelijk word dat het de schildklier is. tsh en ft4 'op het randje' kan ook al duidelijk hypothyroidie klachten geven.

wat betreft vit. b12 kun je echt het beste gaan lezen op de website van de stichtingb12tekort, daar staat heel erg veel info.
    voor de schildklier staat er veel op hypomaarniethappy.nl
    foliumzuurtekort kan grotendeels dezelfde klachten als een b12tekort geven, MAAR: foliumzuur mag pas aangevuld worden als je geen b12 tekort hebt!! zo wel dan eerst b12 aanvullen en dan foliumzuur

3. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Dank je wel voor je informatie!!
    Ik ga zekers mijn huisarts bellen om te vragen of ik niet nog een keer mag bloedprikken, heb af en toe het idee dat ik gek ben geworden ofzo dan snap ik totaal niks van mijn gedrag en gevoel!!:(

4. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik zou van te voren goed gaan inlezen en bedenken wat jij belangrijk vind. zodat je wel weet waar je over praat, menig huisarts praat je zo weer onder tafel als je niet goed geinformeerd bent ;) (helaas ervaring mee...)
    heb zelf helaas ervaring met allerlei tekorten, en ook met de muren waar je tegenaan loopt. gelukkig ook ervaring met hoeveel je kunt opknappen door tekorten aan te vullen, al is dat ook iets om verdrietig van te worden, want waarom laten ze je met zoiets simpels heel lang doorlopen, en moet je zelf alles in het werk gaan stellen om dit soort dingen gecheckt te krijgen...
    bij mij was het zo gek dat ik zelf na goed uitzoekwerk wat dingen extra heb aangestreept op het labformulier, en daar dus ook daadwerkelijk uit bleek dat ik serieuze tekorten had! uiteindelijk had mijn slecht geinformeerde huisarts de overtuigingskracht van een internist nodig om haar te doen inzien dat dit serieuze tekorten zijn die aangevuld dienen te worden.

mijn tip is dan ook: vraag altijd een kopie op van je bloeduitslagen, daar heb je RECHT op, ookal zeggen sommige assistentes/huisartsen van niet! en check dan zelf ook bij een betrouwbare bron of je waarden echt okee zijn.
    zo weten veel huisartsen niet dat een laag normale b12 al een tekort kan zijn! en zo kan ik nog wel ff doorgaan..... *zucht*

ohja.. een laatste tip.. laat je vooral NIET aanpraten dat je vitD wel aangevuld krijgt door te zonnen, een D gebrek midden in de zomer is NIET okee (tenzij je een kluizenaar bent ;)), een b12tekort eet je niet naar een normale b12 waarde!
    ik neem aan dat je ijzer en alles wat daarmee samenhangt wel is gecheckt?? dat doen de meeste huisartsen dan nog net wel, meestal ;)

5. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Daarom zie ik er ook erg tegenop de huisarts weer te bellen, voel me gelijk een zeur altijd!

6. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Heb jij ook een slechte opname van b12? Ik had de site van stichting b12 hier door gegeven, staan precies dezelfde dingen op. Het is niet zo heel bekend, vandaar dat ik het vraag.

7. Kwekijzer

wat gebeurd er als je het andersom doet? Ik ben voor mijn zwangerschap foliumzuur gaan slikken en tijdens mijn zwangerschap en bv heb ik dat doorgeslikt (zat in een multivitam). Mijn b12 was 180, maar mijn foliumzuur was door die pillen heel hoog.

8. Kwekijzer

ja herkenbaar, maar ik ben daar nu wel overheen gestapt. Amahoela, ik me zeker belabberd voelen en bescheiden zitten zijn, terwijl ieder ander wel gewoon voor zichzelf op komt. Een huisarts is ervoor hoor, het is zijn werk en dat moet ie maar gewoon met plezier doen. Ik weet nu wel dat dit echt geen gezeur is, want als je je niet goed voelt dan is er iets aan de hand en daar zijn huisartsen juist voor. Ik vind iemand die bij de huisarts gaat zitten met een (eenvoudige) griep eerder niet op zijn plaats. Dat duurt gewoon minimaal een week of het nou leuk is of niet (natuurlijk altijd het één en ander in de gaten houden hoor, zo bedoel ik het niet). Ik wil er maar mee zeggen, dat het geen klagen is, als er iets met je aan de hand is, dan is het de taak van de huisarts dat samen met jou uit te zoeken.

9. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week maandag, eerder kon helaas niet, ach kan ik me een beetje voorbereiden!

Dank jullie wel voor alle reacties!!!

10. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Beste ts,

Vervelend voor je dat je je zo rot voelt de laatste tijd! Helaas kan ik je geen antwoord geven op waar het aan zou kunnen liggen, maar ik zou als ik jou was ook juist het feit dat je gestopt bent met roken meenemen.

Dit zei mijn longverpleegkundige tegen me: 'Rokers denken vaak dat wanneer je stopt met roken je je meteen een heel stuk beter gaat voelen. Dit is echter een fabeltje en het tegenovergestelde is waar. Doorgaans voel je je na het stoppen met roken juist heel erg moe en neerslachtig.'

Ik dacht dat ik daar dan 'even' doorheen moest maar ook dat valt dus vies tegen. Het kan soms maanden / jaren duren voordat je je lichamelijk en dus ook geestelijk beter voelt.

Advies van mijn huisarts was daarom om rustig aan te gaan sporten, hierdoor herstellen je longen sneller, word je fitter en maak je ook een stofje aan in je hoofd waardoor je je opgewekter kan gaan voelen (endorfine).

Ik zeg niet dat het de oorzaak is van hoe je je voelt maar ik wil je het wel als tip meegeven. Succes!

11. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Dank je wel voor de tip!
    Heeft het sporten bij jouw geholpen?

12. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    bij een b12 tekort op celniveau, kan de (neurologische) schade nog ERGER worden als je foliumzuur gaat slikken terwijl je je b12 niet aanvult. maar b12 en foliumzuur is wel een wisselwerking, dus bij b12 spuiten hoort ook foliumzuur extra bijslikken, alleen wel in de juiste volgorde ;) (dus: eerst b12 injecties, dan foliumzuur erbij gaan gebruiken)

13. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Graag gedaan, en het sporten helpt bij mij zeker! Ik voel me echt beter, het voelt heel constructief (ipv het destructieve roken) en ik zit ook lekkerder in me vel. Ik denk niet dat het alleen het sporten is wat ik doe, ik zie het meer als een soort kettingreactie, maar het heeft zeker een positief effect voor me!

Nogmaals heel veel succes, ik hoop dat je je snel beter voelt!

14. Kwekijzer

Ja, sorry, even vreselijk off topic..

B12 injecties krijg ik nu al, ik zit op injectie 8 ofzo. Moet ik dan stoppen met die vitaminepillen? Dat foliumzuur is al hoog bij mij.

15. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    dat zou ik navragen bij je arts, naar mijn info mag je foliumzuur niet boven de bovengrens uit (in mijn lab 40) maar misschien zit ik er naast dus vraag dat zeker na bij je arts

16. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ik heb dit ook (gehad) maar sinds ik sint janskruid slik gaat het een stuk beter met mij (slik het nu 3 weken) geloof dat het pleizer weer in je leven pas met een week of 6 komt, maar ik voel me soms een stuk rustiger en ik kan idd heeerlijk dromen

17. Kwekijzer

Ik heb helaas een arts die totaal het b12 probleem niet erkend. Ik heb maar 5 spuiten voorgeschreven gekregen, de rest laat ik zelf uit duitsland komen en die prik ik dus zelf...

18. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Heel herkenbaar TS, ik heb er vooral last van als ik een dagje geen fruit o.i.d eet, en m'n schildklierpilletjes vergeet te nemen... Misschien dat je die ook eens kan laten testen. Vitamine B12 kan dan ook een rol spelen.

Liefs

19. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zo te lezen zijn de meeste adviezen al gegeven. Ik zou ook zeker vragen of je bloed kan laten prikken voor je schildklierwaardes. Ik herken je verhaal wel een beetje en ik heb na m'n bevalling de ziekte van Hashimoto ontwikkeld (auto-immuunziekte). Mijn schildklier werkt(e) te traag en ik slik daar nu voortaan medicijnen voor. Heeft ook lang geduurd voor ze erachter kwamen.

Hoeft niet gelijk bij jou ook zo te zijn. Kan nog andere oorzaken hebben. Hoe dan ook, het is natuurlijk niet "normaal" dat je je constant zo voelt en ik zou dat wel aankaarten. Mochten ze lichamelijk niks vinden, zou je eens met iemand kunnen gaan praten. Ik lees dat je moeder overleden is? Is dit lang geleden? Weet je zeker dat je dit voor jezelf een plek hebt kunnen geven?

In ieder geval: heel veel sterkte!!

20. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    je moet tegenwoordig echt bidden en smeken om bloedonderzoek te krijgen.

ik voel me ongeveer net zo en ik vermoed dat mn schildklier te snel werkt.
    heb al eerder bloedonderzoek laten doen en daar zat ook mn schildklier bij en die waarde was net goed (aan de lage kant).
    mn ha geloofde dus niet dat het mn schildklier kan zijn en na lang aandringen dus toch mogen prikken en dan speciaal op tsh en ft4.
    donderdag kan ik bellen voor de uitslag, ben dus erg benieuwd.
    klinkt stom, maar ik hoop dat dat het is want ik loop dus al ruim een half jaar met klachten en niks werkt.

heb anti depresiva, heb gesprekken gehad, ben minder gaan werken, extra gaan sporten, extra vitamines, de hele rattaplan en niks helpt.

mijn advies is dus laat je niet wegsturen het moet ergens van komen (niet psychisch of juist wel)..

sterkte.

liefs doris

Deel Deze Pagina