Sommige ouders!

Discussie in 'De lounge' gestart door Fiene, 13 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Sorry hoor maar een kind van 3 begrijpt al een hele boel en als je een kind op voed dan weten ze dat zoiets dus niet kan en mag.
    Heb zelf op verschillende dagverblijven gewerkt en met een kind van 3 kun je kleine afspraken maken en uitleggen hoe en wat.

Ik zeg niet dat je dat kind moet gaan slaan maar aanspreken mag hoe dan ook altijd als ze je kind pijn doen.
    Opvoeding noemen ze dat.

Ik vind dat je het prima heb opgelost, petje af.
    Denk dat ik moeder ook de wind van voren had gegeven.
    Muts!

2. randi

randi Niet meer actief

laat deze belgische dame het dan maar knus houden :) nee hoor ik vind dit toch ook niet kunnen en zou persoonlijk ook het kind niet aanspreken maar de moeder eens te meer hoor, belgisch of niet ;) ben nog zo associaal niet :)

3. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    overigens zou ik wel wat zeggen tegen t kind, maar dan in de trand van; Zou je hem geen pijn willen doen, dat is niet zo lief.
    Vind dat je dat wel mag hoor, als Eva iets zou doen bij een ander kind en ik zou t niet zien, dan vind ik dat ook t goed recht van een andere ouder.
    Zolang t maar op een rustige manier wordt gedaan.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Tja dat verschillen we van mening.

Ik vind het namelijk niet jou plaats om iemand anders kind op te voeden. En al helemaal niet een kindje dat je misschien 1 keer ziet.

Maar van mening verschillen mag natuurlijk.

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind dat je het nog netjes hebt gehouden!
    En ik vind ook dat het wel degelijk onze taak is om een kind op te voeden... Ook die van een ander.
    Dan bedoel ik niet meppen, schreeuwen of naar doen, maar je mag een kind er wel op aanspreken dat zulk gedrag onaanvaardbaar is en dat je een ander kindje daar flink pijn mee kan doen.

Tuurlijk, het grootste aandeel ligt bij de ouders. Maar als die ouders het niet doen, wie moet het dan wel doen? Gewoon maar laten gaan?
    Ik vind van niet , en ik zou er dus zeker wat van zeggen.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja tegen een groter kind misschien wel, maar niet tegen een 3 jarig kind.

Ik vind trouwens dat als men zich met andermans opvoeden bemoeit dat je dan eigenlijk ongevraagd jou normen en waarden ventileert.

Nu geldt dat in dit geval niet, omdat het kind natuurlijk slaat en bijt. Dat is onacceptabel. Dan zou ik het negeren ( leeftijd kind)

Maar verder houd ik me toch afzijdig als de ouders erbij zijn. Het is hun taak en hun manier.

Als het een kind alleen is ( vaak pas vanaf 8 jaar als ze alleen weg zijn) dan zou ik zeggen wat ik ervan vind, maar nooit op een boze manier.

7. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Heb laatst ook een kindje gecorrigeerd.....
    Was op een verjaardag.... mijn zoontje van toen 22 maanden werd geslagen... en de ouders zagen het en reageerde niet....
    Toen mijn zoontje nogmaals geslagen werd... en de ouders nog niet reageerde heb ik tegen het mannetje gezegd dat hij niet mag slaan!

"grappige" is dat omdat ik er wat van zei de ouders zicht t.o.v. mij zich niet wilden laten kennen en toen het mannetje echt straf gaven.... maar dan wel op zo'n manier dat het mannetje alles bij elkaar brulde.....
    Nu moet ik zeggen dat Pa & Ma ook constant tegen elkaar te keer gingen... is het gedrag van het mannetje verklaarbaar ook...!

Ik vind het de taak van de ouders om te corrigeren, maar aangezien veel ouders tegenwoordig "de makkelijkste weg kiezen" gebeurt dit vaak niet....!
    Ik laat mijn kind niet slaan... en als de ouders dit gedrag niet corrigeren doe ik dat wel, maar dan wel op een nette manier... want vaak is het niet zo dat het kind verantwoordelijk is voor hun gedrag, maar dat ze gewoon geen opvoeding krijgen!

Moet je eens kijken hoeveel kinderen bijvoorbeeld in een winkel overal aanzitten... in restaurants gewoon rondrennen... en ouders die er niets van zeggen...!
    Sorry hoor.... maar waar zijn de normen en waarden...?!

8. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Vind ik ook , ik leer mijn dochtertje de goede normen en waarden door haar te leren om haar handjes thuis te houden , en als zij dan word geslagen of iets dergelijks en niemand corrigeert het kind dat haar slaat dan gaat zij er toch ook al automatisch vanuit dat het goedgekeurd word om te slaan .. Dus als de ouders er niets van zeggen doe ik het tegen het kind . Natuurlijk wel netjes en zonder schelden .

9. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb zelf zaterdag op zondag een ventje van 2.5 jaar te logeren gehad.
    Hij heeft de laatste tijd de nare gewoonte om zomaar vanuit het niets te gaan slaan.
    Zijn vader kwam hem brengen en nadat ze 5 minuten binnen waren had meneertje lief een autotje in zijn handen en begon mij in mijn nek en gezicht te slaan.
    Heb zijn handje gepakt en gezegd dat ik dat niet wilde hebben.
    Nu mag hij dat thuis ook niet maar goed hij was nu hier.
    Had ik dan mijn mond moeten houden?
    Hij slaat mij toch dan mag ik daar iets van zeggen toch?
    Doe ik trouwens ook als ik bij hun thuis ben en hij begint te slaan.

En een kind van 2.5 begrijpt echt wel wat wel en niet mag als je hem dat leert.
    Nee en Ja zijn woorden die ze op de leeftijd van 1 al begrijpen.
    Mijn kinderen mogen ook niet slaan, schoppen, bijten, krabben of wat dan ook.
    Niet thuis en niet ergens anders.
    Ik vind dat je ten aller tijden "nee"mag zeggen tegen welk kind dan ook als het zich niet gedraagt.
    Als een kind van 3 je eten van je tafel haald bij de mac dan zeg je toch ook wat neem ik aan.
    Of haal je dan maar een nieuw menu?

10. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik zou dat meisje toegesproken hebben in de trant van dat ze andere kindjes geen pijn hoeft te doen en mijn kind weghalen en tegen de moeder zeggen dat ze haar kind manieren moet aanleren.
    Ik zou nooit en te nimmer een kind slaan, ik geloof daar niet in....ik zou het meisje ook niets kwalijk nemen omdat ze klaarblijkelijk van haar moeder geen juiste manieren leert, daar kan het kind niets aan doen maar de moeder des te meer.

11. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    wat een asociaal mens zeg!
    Dat kind van dr moet ze beter opvoeden!
    Tuurlijk, ik weet dat kinderen zo kúnnen doen en dat het gebeurt, mijn dochter is ook wel eens gebeten, geduwt en geslagen, maar dat een moeder dan zo reageerd naar jou en HAAR kind troost? Nou ik had de mijne op dr falie gegeven hoor!
    Belachelijk!

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Zou niet weten waarom je niets tegen het kind mag zeggen als deze zich misdraagt.
    Enige wat je dan doet is laten zien dat zijn/haar gedrag onacceptabel is voor andere mensen. Wat is daar mis mee?
    Het word anders als je het op een te aggressieve manier doet of met je handjes (behalve dan als je je eigen kind red van dat kind door het weg te duwen of "los te wrikken" )
    Mensen lopen tegenwoordig te klagen dat er niet genoeg gebeurt in de samenleving tegen zinloos geweld.
    Als je tegen kinderen al niets meer mag zeggen en zo laat zien dat bepaald gedrag niet geaccepteerd word (en zeker als je er direct mee te maken hebt omdat jou kind erbij betrokken is). Moet je niet verwachten dat het op latere leeftijd nog gepikt word. Sowieso is het een wijze les dat als je bepaalde dingen uithaalt je niet alleen iets kan verwachten van je moeder....dus dit gedrag lekker kan vertonen als mama niet kijkt (al blijkt dat het bij dit kind niet uitmaakt of mama nou wel of niet kijkt).
    En uiteraard als mijn kind wat misdoet en n andere moeder zegt er wat van. Dan is het voor mijn kind tijd om te incasseren. Dan moet het zich maar gedragen! Ligt er natuurlijk wel aan hoe dit gebeurt. NIEMAND slaat mijn kind nml ;)
    Maar als hij ter verantwoording geroepen word omdat het zich misdraagt tegen n ander kind dan is dat geheel terecht. En kan desbetreffende moeder bijval verwachten van mij (al zal ik eerst vragen wat er gebeurt is uiteraard!)

Wat deze moeder met deze actie berijkt is dat haar zoeteke leert dat als je iets wil je het via alle mogelijke wegen kan behalen. Want mama vind dat schijnbaar ok. En dat je geen respect voor andermans lijf en leden hoeft te hebben noch voor de reactie van een vreemde moeder.
    kortom lekker pedagogisch verantwoorde opvoeding krijgt zoeteke (die JUIST op die leeftijd die corrigering nodig heeft!)

13. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

helemaal mee eens, een kind moet niet leren dat anderen nergens wat van mogen/kunnen zeggen, dan stopt de opvoeding dus ook op school? en bij vriendjes? dat hebben ze heel gauw door!
    vrienden van ons laten hun zoontjes echt overal mee wegkomen, we zaten in mijn achtertuin vd zomer en de jongens (4 en 6 jaar oud) begonnen mensen in hun gezicht te spugen, toen ze bij mij wouden beginnen heb ik gelijk gezegd "als je spuugt dan spuug ik terug!" ze sloegen mij mooi over en die ouders zaten te lachen :confused: zo van, je hebt ze mooi te pakken!

14. Dazwa84

Dazwa84 Fanatiek lid

9 aug 2008
    1.212
    0
    36
    Ik vind dat je best aan andermans kind mag laten blijken dat wat hij/zij doet, niet oké is. En dat kan heel netjes, zonder gescheld of geweld.

Als we dat al niet meer mogen dan krijgen we dus een maatschappij waarbij je, wanneer je de jeugd ergens op aanspreekt, een grote bek en een knal voor je kop kunt krijgen.

Edit: Ik heb het dan over situaties waarbij een ander kind jouw kind bijvoorbeeld pijn doet.

15. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    :confused:
    Dat vinden ze normaal dat er in andere mensen hun gezicht gespucht word?!
    Als iets n blijk van weinig tot geen respect is is het DAT wel... En dat word dan getollereerd...
    Die van mij mogen niet eens op de grond spuchen (of er moet een onoplettend vliegje zn laatste fout gemaakt hebben bvb...)

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou er zeer zeker wat van zeggen, ook tegen het kindje.
    Het zou mij een worst wezen of ik me dan al dan niet met de opvoeding van een ander kind bemoei.

Zodra ik zie dat mijn kind in een situatie zit waarin het zichzelf niet of niet kan verdedigen dan zal ik dit zeer zeker doen.

Ik was dan ook zeer zeker even op ooghoogte van de kleine meid gaan zitten om haar met korte krachtige en voor een 3 jarige duidelijke woorden te vertellen dat het niet de bedoeling is dat ze andere kinderen pijn doet.
    Waarschijnlijk had ik haar daarna even laten zien hoe het ook kan.

Hier werkt deze methode in ieder geval goed bij de glijbaan.

Groetjes Anita

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zou het niet accepteren dat een ander zich met mijn kind bemoeit.
    Een kind van 3 kan agressiever zijn omdat dit bij de leeftijd hoort.

Goed, deze moeder ( waar TS over schreef) deed niks, dat is natuurlijk een grote fout.

Maar ik zou zelf mijn kind er dus wel op aanspreken.

Maar een ander mag zich absoluut niet met mijn kind bemoeien als ik erbij ben.

18. mam85

mam85 Fanatiek lid

3 jul 2007
    1.729
    0
    0
    mama!
    jemig! dan maar asso hollander in haar ogen! ik vind het al knap dat je er wat van hebt gezegt. ik sla echt dicht op dat soort momenten

19. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Goed gedaan!
    Sommige mensen hebben echt een stalen plaat voor hun kop!

20. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Allemachtig... het arme kind... je zult zo'n moeder hebben. Dieptriest!

Deel Deze Pagina