Hallo lactatiekundige, Aangezien ik al heel veel vocht/voeding uit mijn borsten verlies vanaf 20wkn vraag ik me af of je ongeveer 2wkn voor je uitgerekende datum al mag beginnen met kolven? Ik had hier namelijk een artikel van gelezen. Is vooral voor mensen bedoeld die verwachten dat ze bijvoorbeeld een sectio krijgen of in mijn geval, diabetes type 1. De kans dat mijn kindje in het begin bijvoeding moet krijgen is hoger en stel als mijn borstvoeding niet snel genoeg gaat krijgt hij kunstvoeding. Is het schadelijk om net ervoor al een voorraadje klaar te maken? Plus dat je borsten al gewend zijn aan kolven? Groetjes gelukje7
Ja hoor, vanaf week 37 kun je starten met kolven met de hand. (niet met een kolf: omdat dit de weeën op zouden kunnen wekken) Kolf in kleine beetjes. Je kunt de melk evt. opvangen en opzuigen in een klein spuitje. Dit kun je dan in een afgesloten zakje invriezen, zodat je direct wat hebt om bij te voeden indien nodig. Wanneer je niet opvangt maar enkel kolft voor productie is dit ook prima: je krijgt handigheid in het kolven met de hand: en wanneer het nodig is heb je het in een handomdraai gekolfd voor je kindje! Laat maar weten wanneer je meer wilt weten, of dat je voldoende hebt aan het artikel. Succes!
Ah, wat fijn om te horen! Bedankt voor uw snelle reactie. Ik ga er gelijk mee starten als ik 37wkn zwanger ben. Dan heb ik als de kleine niet uit zichzelf komt precies een week om het op gang te brengen en het op te vangen. Naast het artikel kan ik verder niet heel veel vinden over kolven in de zwangerschap. Kunt u mij misschien een soort schemaatje adviseren hoelang en hoevaak ik moet beginnen per dag v.a 37wkn? Om te voorkomen dat ik het te snel wil en misschien wel overstimuleer? (Als dit uberhaupt mogelijk is) Op youtube staat gelukkig veel over handkolven, dus dat gaat me vast lukken. Nogmaals bedankt! Groetjes