mijn zoontje word 8 feb al 2, en hij slaapt soms nog niet door, hij gaat pas slapen om 8 uur of 9 uur, ( we leggen hem wel om 7 uur al in bed ) en hij werd om 5 uur wakker toen we hem in een groot bed deden sliep hij tot 6 uur en bij de geboorte van onze dochter werd het zelfs half8 8 uur, maar door het terug zetten van de klok is het nu half 7 , minimaal 1 keer per week word hij snachts gillend en schreeuwend wakker zoekend naar zijn speen, hij slaapt slecht met periodes van goed slapen, bij onze dochter is het precies andersom die slaapt goed met periodes slecht slapen, onze zoon is een laatslaper en een vroege vogel
Overigens was mijn reactie niet bedoeld om te zeggen dat ALLE kids die vroeg doorslapen, op een gegeven moment weer gaan spoken he? Maar goed, het zijn er wel veel, (daarmee ook niet per definitie bedoeld dat dat het grootste deel van de kids is) en daarbij is doorslapen heel vaak nog aan allerhande verschillende omschrijvingen onderhevig
Weet je wat ik me eigenlijk afvraag? Zijn het de baby's die slecht slapen die een speen hebben? Ons 1e kindje heeft tot 8 maanden een speentje gehad, maar s'nachts was hij dat ding iedere keer kwijt, wij moesten op een gegeven moment ieder uur dat ding terug stoppen. Mijn man zei toen, we gaan hem het speentje maar afleren want hier worden we gek van. Het duurde 2 dagen en hij was er vanaf en sindsdien is hij een betere slaper geworden. Ik vraag me af of de kindjes door de speen lichter slapen... ons meisje heeft nu ook een speen... en is daardoor ook vaak wakker als ze hem kwijt is.
Mag ik vragen hoe je dat speentje heb afgeleerd? Hier een zoontje wat ook een speen heeft. Gelukkig weet hij hem sinds een paar dagen zo nu en dan goed te vinden, maar hij wordt wel steeds wakker en geen idee of het dan door het kwijtraken van die speen is... xxx
@ bella: mijn jongste zoontje wilde de eerste paar weken geen speen. Nu hij de speen wel wil, is hij juist veel beter gaan slapen. Dat wil zeggen dat ik hem nu in een seconde stil krijg als hij wakker wordt en gaat huilen, terwijl hij voorheen veel moeilijker te troosten was. Maar ik denk wel dat als ze ouder worden en die zuigbehoefte langzaam weg gaat, het voor slaapproblemen kan zorgen ja. Alhoewel, een vriendin van mij heeft een dochtertje die net als mijn oudste zoontje in periodes 's nachts wakker wordt. Bij mijn zoontje is het hup die speen er in en hij slaapt verder. Zij zit soms een hele lange tijd met haar dochtertje omdat ze haar niet in slaap krijgt. Moeilijk te zeggen denk ik
Ik denk dat dat op zich weinig verschil maakt: een slechte slaper is een slechte slaper. Kids die goed slapen, zullen die speen 's nachts niet missen als ze gewoon lekker liggen te slapen. Het KAN natuurlijk wel, dat als je kind wakker wordt 's nachts het gaat huilen om die speen en als je het afleert, dat je dan minder problemen hebt. Maar hier hebben we een duimer, en die is ze dus echt nooit kwijt, en desondanks hebben we hier onvoorstelbare drama's gehad... Er zijn uiteraard een aantal dingen die je moet tackelen als je kindje slecht slaapt, (gezondheidsproblemen, tandjes/kiezen, honger/dorst, temp op de kamer, onrust en overprikkeld zijn, en zo zijn er nog wel wat zaken denk ik), maar buiten dat heb je ook gewoon kids die slecht slapen en kids die dat wel goed doen. Misschien goed om te weten: het schijnt tot anderhalf jaar te duren voor een kind echt in staat is door te slapen: tot die tijd wordt elk kind 's nachts wakker, (gewoon een kortere slaapcyclus dan, dan worden ze elke paar uur even wakker), en is het meer een probleem van: Kan je kind zelf weer in slaap vallen of niet? Ja, daar spelen, behalve bovenstaande dingen, natuurlijk ook karakter in mee, en op een gegeven moment, (maar dan heb ik het over vanaf ee maand of 9) een patroon en gewenning. Jouw kindje is 4 mnd en dan is het echt nog ontzettend normaal als er niet doorgeslapen wordt en er nog voeding nodig is 's nachts. Hoe vermoeiend dat ook is
Hier geen speentje maar wel een slechte slaper. Oudste had wel een speen en die sliep vrij goed snachts. 1x in de zoveel tijd eens snachts wakker.
Bella, heb ik ook hoor dat gevoel... jaloers op mama's die wel al vanaf zes weken kunnen slapen elke nacht. Ja.. dan is het ook allemaal makkelijker te handelen overdag... als je je nachtrust krijgt. Mijn oudste zoontje is vier jaar en sliep bij mij eigenlijk pas echt hele nachten vanaf dat hij naar school is...toen is zijn broertje in het zkh beland met zes weken en daarna heeft hij tot nu toe nog bijna elke nacht geroepen... De jongste is nu negen weken en daar moet ik dan voor uit om een speentje te geven elke keer (na ong. vijf uur na zijn laatste voeding..gelukkig heeft hij geen nachtvoeding meer nodig) maar het breekt soms goed op! Ik had laatst een nacht dat het eerste deel mijn oudste drie keer riep, mijn man om drie uur de wekker had om weer te vertrekken met de vrachtwagen en de jongste die het laatste deel van de nacht drie keer kwam...pfffff.... ik snap niet dat mijn wallen nog niet tot mijn kin hangen. Hahahaha, dus ben blij dat ik toch hier een boel bondgenoten tegenkom!!!! Enne..af en toe klagen mag echt hoor.
Die mening deel ik ook, mijn zoon is ook vanaf het begin een slecht slapertje, en heeft ook een speen maar dat helpt weinig. Ik zie hem vooralsnog nog lang niet doorslapen (al hoop ik stiekem elke nacht op een wonder). Begin er onderhand aan te wennen om minstens 5x op te staan per nacht (en dit al bijna 1 jaar). Na 1 kop sterke koffie smorgens kan ik er weer tegenaan. Iemand had het over wallen, heb ze niet maar wel donkere kringen onder de ogen, die moet ik wel elke ochtend flink camoufleren anders denkt iedereen dat ik ziek ben. Krijg die vraag weleens ;'ben je ziek'. Nee... Heb slaap!
Ja, die wallen vind ik ook erg. Ook als ik niet moe ben, zie je ze. IK moet ook in de weer met rollers en camouflagestiften! Speentje overigens nooit gehad, gebruikt ook geen duim/vingers.
Ik schrik soms van mezelf als ik in de spiegel kijk smorgens Helaas hier wel een speentje, i.v.m grote zuigbehoefte, dus het speentje bleek wel een uitkomst. Alleen mag hij nu wel beginnen te leren om het zelf in z'n mond te stoppen snachts. Hij gebruikt het speentje overigens alleen snachts, en merk dat hij het nu steeds vaker weg spuugt en zonder speentje in slaap valt.
@sassie25, mijn zoontje was zooo vaak wakker s'nachts, dat het gewoon echt niet meer te doen was. Overdag deed hij al vaak zijn duimpje in de mond als hij moe werd, maar in bed wilde hij makkelijker gaan slapen met een speen. Toen we op een gegeven moment een tig keer eruit moesten, zijn we overdag begonnen om de speen achterwege te laten en toen ook de avond. Hij had wel moeite in slaap te komen, maar we hebben veel gesust en toen vond ie in eenkeer zijn duimpje in bed Sindsdien van de speen af en een veel betere slaper... Leuk om alle reacties te lezen van de mama's met een kindje met speen en zonder speen. Misschien was het een toevalstreffer van mijn zoontje. Ik weet nu al dat mijn dochtertje een pittige tante is, ze wil ook al duimen (overdag) maar in bed ho maar... maar die speen blijft nog wel even want als die begint te huilen.. dan is heel de straat wakker Over wallen gesproken.. het lijkt wel of ik 2 vuilniszakken onder mijn ogen heb hangen hahaha, daar valt niet tegen op te rollen/camoufleren