werkloos en kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door MamaAniek, 16 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

1 jan 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Ik zie even door de bomen het bos niet meer! Ik ben nu 25 weken zwanger en heb momenteel geen baan. Na mijn bevalling wil ik wel weer gaan werken, zo'n 2.5 dag wanneer mijn zoontje ongeveer 6 maanden is. Nu heb ik niemand die kan oppassen dus zal hij naar het kdv of gastouder moeten. Geen problemen mee alleen weet ik even niet hoe ik dat aan moet pakken. Ik weet natuurlijk nog niet wanneer en welke dagen ik ga werken maar opvang moet je natuurlijk op tijd regelen!

Zijn er meer die werkeloos met een kindje zaten zonder dat ze gebruik maakte van opvang (kunnen we van 1 salaris absoluut niet betalen) en die zijn gaan werken? En hoe hebben jullie dat met opvang geregeld?

Het liefst had ik gewoon nu al een baan zodat ik al opvang kon regelen maar solliciteren heeft nu geen nut!

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is!

2. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik snap je zorgen wel.
    Als ik jou was zou ik me gaan verdiepen in gastouder opvang. Deze zijn vaak veel flexiebeler en aangezien je nog niet weet wanneer je werk vind en op welke tijden......
    Je zou contact op kunnen nemen met een gastouderbureau bij jou ik de buurt. Leg je situatie uit en vraag hoeveel gastouders er bij jou in de buurt zijn en hoe flexiebel ze evt zijn.
    Zodra je werk gevonden hebt en het inschrijven voor gastouderopvang zo geregeld. Dit duurt niet lang, gewoon je gegevens doorgeven en een gesprek aangaan met jou evt toekomstige gastouder.
    Nogmaals, als je jou situatie uitlegt aan het gastouderbureau, hebben ze daar vaak begrip voor en kunnen je best goed in helpen.

Kinderdagverblijf kan vaak ook, maar die zijn vaak minder flexiebel. Kunnen vaak op bepaalde dagen vol zitten, en vaak moet je van tevoren vaste dagen aanvragen.
    Een gastouder daarintegen hoef je vaak alleen de uren door te geven, en vaak kunnen die flexiebel over de week ingedeeld worden (mits dat voor de gastouder gaat, maar het gaat dan in overleg, en makkelijker als bij een kinderdagverblijf)

Dan, als je de uren van je opvang weet en de uurprijs, geef je het door aan de belastingdienst, en binnen 8 weken verwerken ze het en krijg je je toeslag.
    Dit keren ze uit op de 20ste van de maand. Altijd voordat je de factuur krijgt van de opvangbureau.
    In mijn geval.....ik moet in juni beginnen met werken. In mei wist ik pas de uurprijs en aantal uren, dus de toeslag is niet optijd geregeld.
    Dan vraag ik uitstel bij de kinderopvang bureau en betaal ik het een paar weken later als ik mijn toeslag binnen heb.

In ieder geval heel veel succes met het vinden van een baan.

3. Mamarinde

Mamarinde Lid

3 okt 2011
    50
    0
    0
    Ik ben zelf een paar maanden geleden mijn baan kwijt geraakt en heb toen dus ook de opvang moeten opzeggen. Ik heb direct geïnformeerd naar de mogelijkheden over terugkeer als ik weer een baan heb.
    Nu blijkt bij ons kinderdagverblijf dat de wachtlijsten volledig verdwenen zijn, omdat heel veel mensen hun kinderen van de opvang hebben gehaald sinds 1 januari en terugkeer is hier dus geen enkel probleem. Je zou bij verschillende opvangcentra kunnen informeren naar de wachtlijsten, wie weet zijn er helemaal geen wachtlijsten meer.

4. Purk

Purk Niet meer actief

Precies! wachtlijsten zijn vaak volledig verdwenen. Daar komt bij, als jij je zoontje pas met 6 maanden wil gaan brengen, heb je echt ruim de tijd als hij al geboren is

5. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

1 jan 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Bedankt voor de antwoorden! Ik wist niet dat de wachtlijsten bij veel kdv's al verdwenen zijn. Ik ga denk ik dan gewoon tegen die tijd informeren bij gastouders/kdv's over de flexibiliteit.
    Ik vind het gewoon eng dat stel ik word ergens aangenomen maar moet dan wel volgende week oid kunnen beginnen ik mijn zoontje nergens heen kan brengen.

6. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    even off topic, solliceteren heeft zeker zin hoor. Ik had dan wel een baan maar was tijdens mijn zwangerschap bij 2 sollicitaties de voorkeurs kandidaat! waarschijnlijk omdat ik toen super relaxed was haha. Werkgevers vinden het soms prima om iemand in zwangerschap te spreken en bij voorkeur mag je dan na je bevallingsverlof beginnen.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou even gaat kijken bij verschillende kinderdagverblijven/gastouders en dan informeren naar de wachtlijsten als je je keuze hebt gemaakt en daar inschrijven.
    Hier zijn de wachtlijsten van het kdv/bso ook bijna verdwenen.

Deel Deze Pagina