Soms fles gekolfde melk weigeren op KDV

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Aquilegia, 10 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Beste Annemarie,

Ons dochtertje (bijna 4 maanden) gaat 2 dagen in de week naar het KDV en 1 dag per 2 weken is mijn man thuis met haar. Ze drinkt dan gekolfde melk uit haar Tommee Tippee fles (speen 0+ maanden).

Ze hebben wat moeite om haar op het KDV aan het drinken te krijgen. Ze is snel afgeleid door de andere kindjes (0-4 jaar oud). Soms geven ze haar de fles in een donkere kamer, dan neemt ze hem wel. Het duurt ook lang, geven de leidsters aan. Ze doet soms een half uur over haar fles.

Thuis is het wisselend. Mijn man zegt dat ze soms wel 70 cc drinkt in 5 minuten! Dan gaat ze daarna een beetje spelen met de fles, hij maakt de fles dan weer warmer en dan wil ze weer.

Ik heb nu ook de speen 3+ maanden meegegeven, maar dat was helemaal een drama.

Soms weigert ze ook een complete fles, binnen een uur proberen ze die opnieuw te geven, daarna moet het weg natuurlijk. Vandaag dronk ze 2 flessen wel, de 3e weigerde ze. Ze laat ook regelmatig 20-50 cc per fles staan.

Ze krijgt 3 flessen van 130 cc mee. Per 24 uur krijgt ze meestal 6-7 voedingen. Ze weegt (gisteren gewogen) 5760 gram. Ik heb de melkporties die ze meekrijgt daarop nog niet aangepast, omdat ze meestal toch wat laat staan. Het CB zegt dat ze goed groeit.

Vandaag gedronken:
    1e fles: 130 cc
    2e fles: 80 cc
    3e fles: niet

Ze kwam thuis (had al bijna 6 uur niets gehad) en wilde wel drinken, maar ze wilde eerst uitgebreid naar mij lachen, aan mijn gezicht voelen en contact maken. Daarna ging ze genoegelijk drinken aan 2 borsten. Ze dronk goed, maar was niet uitgehongerd. Daarna wilde ze slapen.

Vraag: is dit normaal? Wat kunnen ze doen op het KDV? Moet ik thuis vaker een fles laten geven? Moet ik me zorgen maken?

Thuis weigert ze trouwens ook wel eens de borst. Maar dan drinkt ze een andere keer weer.

Edit: Ik heb net berekend dat die 130 cc per fles nog redelijk klopt met haar huidige gewicht. Ze zou 125 - 145 cc per keer moeten krijgen, afhankelijk van of je met 6 of 7 voedingen per dag rekent. Ik ben met 130 maar in het midden gaan zitten. Zou ik naar 140 moeten? Of niet, aangezien ze het toch laat staan?

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Klinkt echt als een dame met eigen ideeen: prima hoor zou er echt geen zorgen om maken.

BV kinderen willen over het algemeen een slow flow speen: dus dit betekent tot einde toe 0+ speen.
    Ze drinken meestal ook slechter uit de fles dan uit de borst: zolang het gros van de voedingen bij jou zijn is dit prima. Ze zal de dagen van de creche dan waarschijnlijk wel 's nachts willen drinken maar zal het wel aangeven.

30 minuten over een fles doen is ook echt prima, denk dat ze iets meer geduld met haar moeten hebben en wellicht wat meer op vraag moeten voeden ;)

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt voor je reactie, ik dacht ook wel dat die 0+ speen het beste aansloot bij de BV, maar 1 van de KDV leidsters zei dat uit een borst juist veel tegelijk kwam. Dus dat het haar misschien te langzaam ging met 0+. Ik had die 3+ speen al ik huis, dus meegegeven. Maar we zullen dus weer overgaan op 0+.

Ze hebben op zich heel veel geduld met haar. Masseren, in de buikdrager nemen, bij de manager op de kamer laten slapen (slapen is ook lastig daar met al die geluiden), een collega van de babygroep vragen haar de fles te geven, in een donkere kamer de fles geven... eigenlijk is niets ze te gek om haar te laten slapen en drinken, maar ja, ze hebben natuurlijk in totaal 12 baby's, dreumessen en peuters met 2 leidsters!

Het gekke is dat ze het helemaal 's avonds en 's nachts niet inhaalt, tenminste niet dat ik merk!

De nachtvoeding is tegenwoordig vaak pas om 5 uur. Op zich prima, maar ze wil dan tussen 6.30 en 7.30 niet meer aan de borst, omdat ze al vol zit. En dan moet ik om 8 uur al weg en gaat ze dus zonder "ontbijt" de deur uit. Ze geven dan natuurlijk die fles wel OF op verzoek, of om een uur of 9, maar ik zou me lekkerder voelen als ze nog 's morgens gedronken had. Daar zijn zeker geen trucjes voor?

En moeten we thuis blijven oefenen met het flesje? Ze drinkt de ene week 2 en de andere week 3 dagen uit de fles. Misschien nog 1 of 2 x per week een fles laten geven om het bij te houden?

4. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Een kindje wat wat moeilijker de fles drinkt kan je inderdaad wat vaker laten drinken uit de fles, zeker als de dagen aaneengesloten zijn en zij dus veel dagen achter elkaar geen fles drinkt.

Je kan de nachtvoeding natuurlijk wat eerder geven uit jezelf, maar als zij er verder niet naar taalt dan zal het echt wel loslopen denk ik en is het meer jouw gevoel dan dat zij er ook echt last van heeft.

Wel geweldig dat ze zoveel geduld met haar hebben op het KDV zeg!

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ze gaat iedere week woensdag en vrijdag naar het KDV en maandag is mijn man 1x in de 2 weken thuis. Dus ze moet wel gespreid over de week uit de fles drinken. Ik heb me nu voorgenomen dat we met haar gaan oefenen op zondag of maandag in de weken dat mijn man werkt op maandag. Dan houden we het een beetje bij, verdeeld over de week.

Bedankt voor je antwoorden! :)

Deel Deze Pagina