Hallo, Ik ben drie weken geleden na een inleiding bevallen van een prachtige zoon. Vanwege mijn medicijnen voor een hoge bloeddruk is ons kindje een dag later opgenomen op de kinderafdeling met een laag bloedsuikergehalte wat hij niet zelf op orde kreeg. Hij heeft twee dagen aan een glucose-infuus gelegen. Omdat mijn borstvoeding nog niet op gang was, kreeg hij de eerste paar dagen flesvoeding. Langzaam zijn we overgestapt op borstvoeding met af en toe nog een fles als bijvoeding. Sinds twee weken krijgt hij alleen nog borstvoeding. Het ging eigenlijk heel goed, maar sinds maandag is onze zoon erg onrustig. Hij slaat zichzelf constant wakker. We hebben al een bakerzak aangeschaft (puckababy) maar dat werkt niet, hij heeft nog teveel bewegingsvrijheid en wordt kwaad omdat hij zijn armen er niet uit kan krijgen. Probeer het nu steeds met een hydrofielluier, maar daar wrikt hij zich zo uit. Hij ligt ook vaak bovenin zijn wiegje, omdat ie zich in die onrust omhoog duwt. Verder huilt hij 's nachts heel vaak, wil steeds gevoed worden. Zodra ik hem aan de borst leg, valt hij snel in slaap (ondanks dat ik hem wakker probeer te houden) hij laat dan los of sabbelt alleen nog wat. Als ik hem dan in zijn bedje leg, begint hij meteen weer te huilen en zuigt op zijn handjes. Hij houdt dan niet op met huilen tot ik hem weer aan de borst leg of tot mijn man hem op zijn borst legt. Daar valt hij dan snel weer in slaap. Maar ja, mijn man moet gewoon aan het werk, dus hij heeft zijn slaap ook nodig. Maandagnacht hebben we hem, na 2 uur borstvoeding te hebben gegeven, uiteindelijk maar een flesje gegeven. Hij dronk zo 70 cc op!! Daarna is hij nog 2 uur onrustig geweest tot de volgende voeding. Weer aan de borst gelegd en daarna heeft hij 2,5 uur geslapen. Vanaf gisteren gaat het ook overdag zo. Vanmorgen was ik vanaf 7 uur tot 13 uur alleen maar aan het voeden en aan het troosten. Om de anderhalf uur wilde hij aan de borst, dan had hij na een uur genoeg en als ik hem vervolgens in zijn bedje legde, begon hij weer te huilen. Dan was ik een half uur aan het troosten tot hij weer op mijn arm of op zijn vingers begon te zuigen en dan kon ik weer gaan voeden. Ik wil heel graag borstvoeding blijven geven, maar ik ben bang dat hij hier niet genoeg aan heeft. Ik weet het eigenlijk niet meer en heb advies nodig. Heeft u misschien tips? Wat kunnen we het beste doen?
Beste Miepje, Eerlijk gezegd denk ik dat je inmiddels in een negatieve spiraal zijn beland: te moe om te drinken?! Ik zou vooral niet twijfelen aan de borstvoeding maar vooral kijken naar mogelijkheden waar je kindje blij van wordt. De oorzaak ligt waarschijnlijk helemaal niet bij de voeding maar meer bij de onrust: waar komt dit vandaan en hoe kan je dit verhelpen. Overdag lekker in een draagdoek, 's nachts dichtbij je (eventueel op een veilige manier tussen jullie in?). Zoek je tips vooral in de onrust en niet zozeer in de voeding. Hoe zijn zijn luiers: plast/poept hij goed, hoe is de groei?
Hoi Annemarie, Bedankt voor je reactie. Misschien moet ik het inderdaad niet zoeken in de borstvoeding, maar meer in de onrust. Vannacht hebben we een goede nacht gehad. Om 23.30 uur, om 03.00 uur en om 07.00 uur een voeding. En tussendoor heeft ie lekker geslapen. Maar nu ligt ie alweer een tijdje in mijn armen te slapen. Heerlijk hoor, daar niet van. Maar hij is zo moe, ligt heel erg te gapen. Zodra ik hem in zijn bedje leg, begint ie weer te maaien met armen en benen en houdt ie zichzelf wakker. Weet ook niet waar die onrust vandaan komt. Hij ligt lekker in de kinderwagen in de kamer. Het is hier heel rustig, dus dat kan het niet zijn. Heb het ook al op zijn kamertje geprobeerd. De kinderwagenbak in zijn ledikantje, net als 's nachts. Zo'n draagdoek is misschien een optie, maar ik kan hem toch niet de hele dag met me mee dragen? Of is dit iets wat je een paar uur per dag moet doen? Heb je nog tips hoe ik hem tijdens de voeding wakker kan houden? In handjes en onder voetjes wrijven doe ik al. Net als boertjes tussendoor. Maar hij valt gewoon in slaap. Heb het idee dat hij daardoor niet genoeg drinkt en om die reden soms heel snel weer honger heeft. Luiers zijn goed, voor elke voedin verschoon ik hem en heeft hij altijd een plasluier. Poep is wat minder vaak, paar keer per week, maar begreep van de kraamhulp dat dat normaal is. Vorige week is ie voor het laatst gewogen, toen zat ie alweer boven zijn geboortegewicht. Misschien ga ik maandag maar even naar het cb om hem te laten wegen. Heb een week later de eerste afspraak staan.
Klinkt eigenlijk alsof alles goed is: probeer een ritme in je dag te krijgen. Niet zozeer ritme in uren maar wel ritme in volgorde: wakker, drinken, verschonen, spelen moe worden (ogen wrijven, gapen, in bed leggen, slapen, wakker worden etc. Klinkt op papier ideaal maar werkt in de praktijk vaak ook wel. Draagdoek gebruik je inderdaad dan niet altijd maar alleen op de onrustige momenten. Ik had zelf een korte afrikaanse doek (ik heb er nog een paar in mijn winkel): ideaal want hangt gewoon klaar en kunnen ze in vanaf pas geboren tot 2 jaar. Het wakker houden tussendoor zal denk ik echt door de oververmoeidheid komen, als je dat ritme doorbreekt zal het wakker blijven denk ik ook beter gaan.
Heb mijn kraamhulp even gebeld en die is langs gekomen om te wegen. hij is in anderhalve week 150 gram gegroeid, dus aan de voeding ligt het niet. Maar.... geloof dat we er al achter zijn wat er aan de hand is. Had steeds het idee dat hij pijn had of zo. Vrijdag had ie wel 5 poepluiers en liet veel winden. Verkrampte regelmatig en zette het dan op heen krijsen. Denk dus echt aan darmkrampjes. Zijn begonnen met infacol en sinds gisteren gaat het weer beter. Drinkt goed, slaapt goed en is weer tevreden. Vannacht zat er zelfs al 5,5 uur tussen de voedingen Dus hoop dat we er nu doorheen zijn. Een ritme hebben we al. Doe alles steeds in dezelfde volgorde en geloof inderdaad wel dat kinderen daar baat bij hebben. Nou, hopelijk zijn we er nu door en kunnen we weer lekker samen genieten van deze mooie tijd. Wel fijn dat ik hier mijn onzekerheid kwijt heb gekund en dat je zo snel hebt gereageerd. Bedankt!
Graag gedaan: en realiseer je dat dit soort fases (" ik weet het echt even niet meer, wat wil hij nou toch??") nog vaker zullen komen helaas Ik vond het hele eerste jaar toch wel in periodes weer even zoeken. Geniet ze en heel graag gedaan hoor!