Wat zou jij doen als je een winkeldiefstal ziet?

Discussie in 'De lounge' gestart door tassie, 10 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ik was net in de supermarkt. Blijkbaar was het schoolpauze, want er liepen aardig wat scholieren rond. In de buurt van het chocoladeschap liep een jongen die overduidelijk iets van plan was. Toen ik langs hem liep, zag ik dat hij al een pak rollen Mentos in zijn jaszak had zitten. Ik bleef even staan, deed alsof ik een reep chocolade wilde kiezen en toen liep hij weg, rechtstreeks de winkel uit :$.
    Ze hebben daar de kassa's tegenover elkaar (AH) en de laatste 2 kassa's waren onbezet. De volgende caissière zit daar dan met haar rug naar toe. En laat dat nou precies bij het snoepschap zijn....

Wat zouden jullie doen als je zoiets ziet? Spreek je de jongen aan of laat je hem lopen?

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Als ik het had gezien dat hij het in z'n zak stopte had ik meteen wat gezegd maar ik begrijp dat je dat niet gezien hebt maar alleen mentos in z'n zak zag? Dan zou ik denken: misschien heeft hij die eerder al gekocht, had dan niks gezegd.

3. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik spreek dan een medewerker aan. .. ik bemoei me er persoonlijk niet mee, straks heb ik een mes tussen m'n ribben.

4. Astre

Astre Niet meer actief

Ik heb het een keer meegemaakt en ik heb de jongen aangesproken. Vervolgens werd ik voor rotte vis uitgescholden, maar hij legde het wel terug en rende de winkel uit. Ik stond nogal met mijn bek vol tanden en ben maar verder gaan winkelen ;).

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Als ik werkelijk zie dat iemand iets in zijn zak stopt zou ik het zeggen. Anders niet. Want wie weet heeft hij dat al eerder gekocht. En dan beschuldig jij dat persoon van diefstal

6. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ik heb niet gezien dat hij het in zijn zak stopte. Maar het was duidelijk dat het een nieuw pak was. En die jongen gedroeg zich gewoon zo verdacht.... Als ik snoep wil hebben kijk ik in het schap. Hij stond daar en keek om zich heen.
    Ik was de laatste die er liep en hij stond gewoon te wachten tot ik het hoekje om was. Dat ging ik ook, maar besloot toch terug te gaan en vlakbij hem te gaan staan. Daarop liep hij direct rechtstreeks de winkel uit. En eenmaal buiten keek hij ook weer zo om zich heen. Nou dan is het voor mij wel duidelijk hoor.

Ik ben dus naar de servicebalie gegaan en heb ze de tip gegeven dat ze die kassa's beter niet onbemand konden laten om wat ik gezien had. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om die jongen aan te spreken. Hij zag er niet vriendelijk uit, zeg maar ;). Ik had wel de neiging om te zeggen "je ziet het zo zitten hoor", doelend op zijn jaszak. Maar ik deed het maar niet. Blijkbaar kon ik hem wel intimideren met mijn aanwezigheid.

7. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Als ik wat zie dan zeg ik het tegen een medewerker.
    Die moeten er maar wat aan doen.

8. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik zag het laatst bij de AH!

Een oudere vrouw had pakken entrecote en rib eye onder d'r boodschappentas in het karretje. Ze had ze niet op de band gelegd en rekende het ook niet af. Ik stond achter haar...
    Ik had wel beleefd tegen die mevrouw gezegd dat ze wat was vergeten ;)

Hoe hard ook, maar ik bemoei me er eigenlijk nooit mee.
    Ik zie regelmatig diefstal. Meisje die stickers aftrekken en make up stelen bij de Hema, vrouwen die alarmlabels er aftrekken bij de H&M, stelende ouderen bij de kruidvat terwijl de beveiliger druk met z'n smartphone bezig is.

Het is mijn taak niet

9. Astre

Astre Niet meer actief

Stel ze zijn bezig om in jouw huis in te breken. Hoe zou jij het vinden als je buren het zien, maar niet de moeite nemen om even de politie te bellen? Het is immers hun taak niet :(.

Ik vind nogal makkelijk gedacht.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.058
    113
    Ik zou het wel even gemeld hebben in de winkel

11. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Waarom zou ik risico nemen als ik m'n dochtertje bij me heb?
    Zij is mijn verantwoording, de winkel hún verantwoording.

Ik betaal me scheel aan m'n boodschappen zodat ze beveiliging in kunnen huren. Ik ben ook geen klokkenluider

12. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Die vergelijking raakt kant noch wal :(

13. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.196
    4.501
    113
    bij schoolgaande jongeren zou ik er misschien wel iets van zeggen, ik zag vorig jaar een keer een paar Oostblok mannen, blikjes bier in hun zakken stoppen, nou dan ga ik echt niets zeggen hoor. die zagen er niet bepaald aanspreekbaar uit.
    Ook gebeuren die dingen soms zo vlug dat je eigenlijk de tijd niet hebt erop te reageren.
    maar ieder zijn eigen keuze hierin, het blijft een inschattings kwestie. Zo'n scholier leert er misschien nog iets van als hij erop aangesproken word.

14. Astre

Astre Niet meer actief

En je buren denken misschien wel dat jouw huis, jouw verantwoordelijkheid is...

Want wat is het verschil? In mijn voorbeeld gaat het om jouw spullen en in het voorbeeld van TS gaat om andermans spullen? Jouw spullen zijn belangrijker dan dat van een ander en daar gelden andere normen voor of zoiets?

Sowieso vraag ik me af welk enorm risico je loopt als je iets aan een medewerker meldt? Dat je iemand persoonlijk niet aanspreekt snap ik, maar even naar een klantenbalie lopen of een medewerker aanspreken, is een kleine moeite.

15. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Als ik vlakbij een medewerker sta en ik zie het gebeuren, dan trek ik wel aan d'r mouw en wijs een beveiliger er op.
    En nee, ik verwacht niet dat mijn buren gevaar riskeren en risico's nemen.
    Ik ben, net zoals die winkeliers, goed verzekerd.

Is het je maatschappelijke plicht? Ja zeker, maar niet als je zelf gevaar kan lopen. Daarbij heb ik bijna nooit m'n telefoon bij me als ik boodschappen doe en ik ga zeer zeker niet met m'n kinderwagen achter ze aanrennen

16. Astre

Astre Niet meer actief

Ik ben het op dit punt helemaal met je eens. Vandaar dat ik vind dat het aanschieten van een medewerker je plicht als burger is. Uiteindelijk worden die verzekeringen ook weer ergens van betaald en het is toch weer die burger die daar voor opdraait.

Van mij mogen er daarom wel meer van dat soort boefjes opgepakt worden en laat ze maar hard werken om een flinke boete te kunnen betalen!

17. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Ik heb een moeder weleens een pak babyvoeding in haar tas zien stoppen, bij de kassa zei ik het tegen de caissière.
    Geloof me dat ik me daar nu nog steeds k*t om voel.

Deed ze omdat ze haar kind niet kon voeden of gewoon voor de lol?
    Dat is nu 5 jaar geleden gebeurd. Ik voel me schuldig omdat ik die voeding kon kopen voor haar of ik had haar geld kon toestoppen.

18. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.225
    525
    113
    Heb hier ook een aantal x een oudere man bij de c1000 gezien en die 'steelt' echt alleen t hoognodige melk en brood. Noem me een softie maar hier kan ik niks van zeggen je ziet gewon dat die man het nodig heeft... zou ik iemand puur luxe zoals idd die entrecot die net werd genoemd zie jatten zou ik het wel zeggen. Maar iemand die echt het hoognodige steelt zoals mijn voorbeeld of het babypoeder. Nee daar zou ik me mond over houden

19. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik woon momenteel in een wijk met veel 'zigeuners' (gelukkig is het tijdelijk). Ik zie dagelijks vrouwen tassen(!!!) Vol vleeswaren ed stelen. Ik zeg er niks van, omdat ik weet dat buiten de winkel de rest van de familie staat te wachten. Ik heb dan ook nog de kleintjes bij me, ik hoef daarom geen ruzie met ze. Die mensen zijn best asociaal :). (Ik ben zelf een buitenlander, ik bedoel het niet verkeerd).

20. Astre

Astre Niet meer actief

Dit zijn lastige situaties. Babyvoeding is wat anders dan een puber die een mars in zijn jaszak steekt. Ik weet ook niet wat ik in dit geval zou doen. In zulke gevallen zijn is er misschien ook geen goede keuze, omdat je de achtergrond van zo vrouw niet weet. Je volgt je eerste ingeving en handelt daarna.

Deel Deze Pagina