Hoi Ilse, Ik ben 3 februari bevallen van een dochter en ben zonder veel problemen borstvoeding gaan geven. Mijn dochter hapte gelijk goed, had al snel een regelmaat te pakken en ze groeit goed. Helemaal super dus! Ik zit nu op zo'n 7 voedingen per dag en voed op verzoek. Vrijwel altijd verloopt dit probleemloos. Maar sinds mijn dochter zo'n vier weken oud was, levert het voeden soms problemen op. Dit is denk ik zo'n vier of vijf keer per week het geval. Ze begint dan gewoon met drinken, maar gaat dan na een paar minuten huilen en wild happen naar de tepel, waardoor het haar niet meer lukt om die te pakken. Daardoor raakt ze al snel overstuur. Ik probeer dan wat te troosten, even pauze in te bouwen en opnieuw te beginnen, maar vaak lukt dit niet. Ze blijft huilen en wild happen. Als ik haar probeer te 'sturen' raakt ze helemaal overstuur. Ik heb al van alles geprobeerd en af en toe lukt het alsnog als ik gebruik maak van een tepelhoedje. Een paar keer heb ik uiteindelijk maar ter plekke afgekolfd en dat gelijk gegeven. Gek genoeg gaat dat er zonder problemen in. Heb jij enige idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik wil graag weten waarom mijn dochter gaat huilen tijdens het drinken en hoe ik haar toch aan de borst kan laten drinken. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben zo, maar als je nog vragen hebt, hoor ik dat graag. Alvast bedankt voor de moeite!
Ik kan mij voorstellen dat je het vervelend vindt om je dochter te zien spartelen. Het kunnen een aantal dingen zijn. Je schrijft dat je het een aantal keer per week hebt. Heb je enig idee of het dan steeds dezelfde voeding betreft? Verlikt ze zich veel? Is het steeds dezelfde borst? Ik heb dus toch inderdaad nog wat vragen.
Bedankt voor je snelle reactie! Hierbij een antwoord op je vragen: - Het betreft niet steeds dezelfde voeding, maar het is wel altijd 's avonds of eind van de middag. Het is nog nooit 's nachts of 's ochtends voorgekomen. - Ze verslikt zich eigenlijk nooit. - Het is bij allebei de borsten. Ik probeer tijdens zo'n moeizame voeding weleens te wisselen van borst, maar dat helpt dus ook niet.
kan het zijn dat ze onrustig wordt omdat ze meer melk wilt? Ze heeft erge honger, gaat aan de borst, je toeschietreflex komt, na het toeschietreflex wil ze nog meer melk maar het gaat langzamer stromen en dit wil ze niet. Herken je hier iets van?
Ja, dat zou het misschien best kunnen zijn. Ik herken op zich wel wat je beschrijft. Maar hoe zou ik mijn dochter op dat moment kunnen helpen? Ik vind het nl. erg vervelend voor haar dat ze nog honger heeft, maar dat het drinken vervolgens niet meer lukt.
Dat kan ik mij voorstellen. Wellicht helpt het door haar eerder aan te leggen, dus niet te wachten totdat ze heel veel honger heeft. Ik begrijp dat dit niet altijd mogelijk is, als ze lang heeft geslapen zal ze al met veel honger wakker worden waarschijnlijk. Verder kun je goed kijken wanneer ze onrustig begint te worden aan de borst en dan gelijk naar de andere borst overstappen.Dus goed observeren en gelijk wisselen bij onrust. Als ze aan die andere borst ook onrustig wordt weer terug naar de eerste borst. Wisselvoeden heet dat. Je geeft dus bijvoorbeeld 4 of 6 borsten per keer. Dit houdt je vol totdat ze voldaan is. Kijk eens of dit voor jullie werkt en laat het anders nog even weten.
Bedankt voor je advies! Ik kan er wel iets mee denk ik. Heb nu de afgelopen dagen gelukkig niet meer van die moeilijke voedingen gehad, maar ik ga het in elk geval proberen op het moment dat het weer nodig is.