goeden avond ik heb een vraag je mijn zoontje is bijna 5 mnd en altijd een rommelkontje geweesd met drinken uit de borst heeft hij nooit willen drinken dus krijgt hij afgekolfte moedermelk hij weegt 7200 gram hoeveel ml moet hij dan drinken? hij neemt nu ong. 900 maar dit neemt hij echt met moeite.
Hoi, allereerst complimenten voor het kolven van jouw melk om je kindje op die manier toch moedermelk te geven, leuk : ) De hoeveelheid melk is vooral belangrijk voor kindjes die de fles krijgen. Omdat er aan flesvoeding allerlei toevoegingen worden gedaan, mag je de toegestane hoeveelheid niet overschrijden. Doe je dat wel, dan loopt je kindje gevaar dat hij teveel van bepaalde stofjes binnen krijgt en dat kan gevaarlijk zijn. Bij borstvoeding bestaat dat gevaar niet, zodoende kun je nooit teveel geven. De rekensom hoe veel een kindje "moet" hebben is gebaseerd op flesvoeding, maar veel borstmoeders gebruiken 'em ook (gewicht in kg maal 150 ml, delen door aantal voedingen per dag. Bijv: 7,2 kg maal 150 ml : 6 voedingen = 180 ml per keer) Als kolvende mama weet je dan hoeveel je ongeveer in een flesje kunt doen, omdat hij dat zou kunnen drinken, maar het hoeft niet. Lekker duidelijk he? Een beter graadmeter is kijken naar je kindje: plast hij goed, is hij vrolijk en alert en komt hij goed aan? Dan gaat het goed. 900 ml hoeft ie dus niet perse te drinken, door de dag heen is je melk soms wat vetter en dan drinkt ie bijvoorbeeld maar 100 ml melk, maar wel heeele vette melk, ja daar zit je snel vol van. Hoop dat je hier wat mee kunt. groetjes Kirsten
hoi bedankt voor het antwoorden en je compliment ik blijf het lastig vinden hij drinkt nu vier voedingen maar inderdaad soms moet ik het er echt in proppen en bij andere mensen drinkt hij het gewoon niet. ik vroeg me dus ook af of er een min is dat hij zeker moet drinken om voldoende vocht cq voeding binnen te krijgen.
Hoi, bij borstvoeding is het lastig te zeggen hoeveel hij minimaal moet hebben, net als maximaal. Belangrijk is dat je kijkt naar zijn plasluiers. Heeft hij voldoende natte plasluiers per dag (5-6 per dag= 24 uur) Veel babies die iedere 4 uur drinken en dan veel voeding krijgen (200 ml) drinken beter als ze wat vaker, minder voeding krijgen, dus bijv iedere 2-3 uur een beetje ipv iedere 4 uur 200 ml. Zou dat bij jullie passen of hebben jullie dat hoofdstuk al gehad? groetjes Kirsten
hij weigert dan gewoon te drinken nu heeft hij wel echt dorst maar drinkt de flessen niet leeg nu geef ik ook smorgen en savonds 230 en de twee er tussen 220 ik vroeg me af of ik niet maar 800 moet geven maar ben dan bang dat ik te weinig geef.
Hai, je maakt je echt zorgen he, beter teveel voeding dan te weinig : ) Zou het een idee zijn om te kijken hoe het gaat als je 800 geeft en kijkt of hij goed blijft plassen? De hoeveelheid melk zegt soms gewoon te weinig omdat iedere vrouw net wat anders in elkaar steekt. Jouw melk kan bijvoorbeeld relatief vet zijn, zodat je kindje net wat minder drinkt dan een ander kindje. Moedermelk kun je ook echt niet vergelijken met flesvoeding, de hoeveelheden die hij nu krijgt zijn best fors voor een borstbaby. Borstbabies, de meesten, drinken verspreid over de dag kleinere hoeveelheden. Je bent i.i.g. wel een kei in kolven, wow : ) groetjes weer Kirsten
dank je wel ja het kolfen gaat echt goed gelukkig ook nergens last van met werken enz ik denk dat ik inderdaad is ga proberen om bijvoorbeeld 850 of zo op een dag te geven. ja ik ben zelf pleeg en dat kan dan net verkeerd zijn he je weet te veel over zieken kinderen maar moet voor ogen houden dat mijn kleintje niet ziek is en dus ook niet moet. maar dat kan ik moeilijk accepteren hij is ook niet een kindje die aangeeft honger te hebben dit doet hij eigenlijk alleen na de lange nacht pauze maar als je denk dat 800 goed is dan ga ik hem zo ongeveer 4x 210 proberen te geven en kijken of hij dan zelf trek krijgt. hij had beter aan de borst kunnen drinken dan had ik het niet geweten en had mij veel meer rust gegeven maar goed ik ga gewoon eens lekker puzzelen er mee. ben nu twee dagen vrij dus kan ik even kjiken wat hij doet. bedankt hoor voor je advies.