Nog naar het CB?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shaddixxx, 4 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toen mijn zoontje anderhalf was zou er iemand bij ons thuis langskomen voor de controle. Vond ik destijds erg vreemd, had er nog nooit van gehoord, vond het ook niet zozeer nodig, dus heb ik de vragenlijst nooit teruggestuurd. Ik zou sowieso gebeld worden voor een afspraak, maar dat is nooit gebeurd (of ze hebben gebeld met een privenummer, die neem ik niet op, en nooit mn voicemail ingesproken ;)). Ik heb verder nooit meer iets gehoord van het hele CB.

    Nu vind ik dat niet zozeer een probleem, ik ging er toch al niet graag heen, kwam er voornamelijk voor de inentingen en om Damien ff te wegen en te meten (toch leuk voor in 't boekje).

    Nu wilde ik het planbureau bellen om weer eens een afspraak te maken, maar nu las ik dat de eerste standaard intenting die hij weer krijgt pas met 4 jaar zal zijn. Volgens mij is er dus geen reden om verder nog op het CB te komen (is dat uberhaubt gebruikelijk vanaf 2 jaar?), maar wilde het toch hier nog eventjes checken!

    Gaan jullie nog naar het CB, tot welke leeftijd en waarom?
     
  2. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Er is nog rond 2 en rond 3 jaar een afspraak bij het cb. Vaccinaties inderdaad pas weer rond de 4e jaar.

    Ik ga wel gewoon nog naar het cb. Wij hebben wel een fijn cb. Donderdag ga ik zelfs voor een keer extra te wegen en meten. Maar dit is omdat mijn zoontje ondergewicht is en ik graag wil bij houden of hij nog voldoende groeit, gezien we zelf geen weegschaal hebben. Wel 1 bij oma, maar dat is geen digitale, dus dan krijg ik geen duidelijk beeld.

    Maar als jij de bezoekjes niet nodig vindt, kun je toch alleen gaan voor de vaccinaties. Het is namelijk geen verplichting om te gaan.
     
  3. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ga gewoon, met 3 jaar moeten we weer. Eigenlijk gewoon om even te wegen en wat over dr te kletsen. Volgens mij krijgt ze nu ook een ogentest? Dus vind dat wel belangrijk.

    Hier krijgen we trouwens gewoon een uitnodiging met de post.
     
  4. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    wij gaan wel gewoon, zou niet weten waarom niet. En volgens mij is met 3 jaar de ogentest, dus die doen we sowieso.
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Met 3 jaar doen ze een ogentest en die krijgen ze met 3 jaar en 9 maanden nog een keer incl. een inenting.

    Op zich dus geen probleem dat je niet gaat alleen wel raar dat het cb je dus nog niet gemist heeft.
     
  6. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik heb ook met 1 1/2 een huisbezoek gehad, is per gemeente verschillend trouwens. Met 2 jaar zijn we ook weer geweest en straks met 3 jaar weer. Dan is dus ook de ogentest en die vinden wij heel belangrijk. Mama heeft - 8,5 en papa -6,5
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    hihi ja hier ook iemand met -10 maar gelukkig ziet Mr K alles heel goed en bij Ms K heb ik het idee dat het ook wel goed zit.
     
  8. tjessia

    tjessia Fanatiek lid

    1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik ga als ik een oproep krijg anders niet, wat moeten ze me nog vertellen dan???
     
  9. Ja ik weet het, ik heb daar destijds ook een topic over geopend en hoorde dat het per gemeente verschilde. Maar goed, ik vond het niet nodig dus heb ik het niet gedaan ;)

    Ik draag zelf een bril, mijn ex droeg die ook, dus een ogentest wil ik ook sowieso laten doen (al ziet meneer vliegtuigen hoog in de lucht en mieren op 3 meter afstand, dus het zal wel goed zitten, maar toch), ik wist niet dat ze dat met 3 jaar deden. Ik denk alleen niet dat ik nu al kan bellen voor een afspraak over 11 maanden :p
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Hier hebben we geen huisbezoek gehad bij 18 mnd. Wel een afspraak op het bureau zelf.
    Met twee jaar krijgen we geloof ik wel een oproep en daar ga ik dan ook gewoon naar toe. Vind het wel fijn om even te laten controleren of de heupjes e.d. goed staan en voor evt. vragen. Wij gaan dus wel, maar het is geen verplichting.
     
  11. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    hier is het 1,5-2-3-3j9m. En evt in bijzondere gevallen met 2,5 ook nog een bezoek aan het CB, of thuis, afhankelijk van het probleem.

    Voor die vorige afspraak bij 3jr kreeg ik met 3jr2mnd een uitnodiging. Dus ik zou nog even rustig afwachten.
    de 2-jaars afspraak was ook niet zo bijzonder verder. Die van 3jr heb je de ogentest en spraakontwikkeling was hier ook wel belangrijk. Bij 3j9mnd krijg je weer prikken.
     
  12. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik ga wel altijd gewoon. ik heb er ook niet zo'n moeite mee. ik loop ook weleens gewoon even binnen om wat dingen af te geven die ik niet meer nodig heb.dan raken we ook altijd gezellig aan de praat. wij hebben het huisbezoek wel gehad, ik vind het geen probleem, ik heb niks te verbergen. dingen die ik eventueel niet kwijt zou willen vertel ik niet.

    ik proef uit je verhaal dat je niet echt positief tegenover het cb staat en je hebt niet meegewerkt aan eerdere afspraken ( de lijst en het huisbezoek) misschien zien hun nu minder de noodzaak in van jou op tijd op te roepen voor een volgend gesprek. of misschien zijn ze gewoon achter op de planning of je echt vergeten, ik weet het niet. even bellen en je weet het.
     
  13. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    persoonlijk vind ik de ogentest van het cb niet echt belangrijk. het is dan maar net of je kind het plaatje al kan benoemen en op dat moment zijn of haar mond open durft te doen. maar ik bevind me dan ook in de "luxepositie" dat ik een optrometist heb waar ik om de 4 weken kom. hij heeft al globaal gekeken en de oudste 2 zijn uitvoerig getest. de oudste heeft helaas ook een vorm van bijziendheid die gestaag achteruit gaat. maar zover nu blijkt hebben ze geen van 3 de afwijkingen die ik heb gelukkig.
     
  14. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    Als je voor de entingen alleen gaat zal je met 3 jaar en 9 maanden nog een keer moeten net voordat hij naar school gaat... Anders verder niet volgens mij...Daarna neemt de schoolarts het over..
     
  15. Ik heb inderdaad weinig met het CB. Van 'niet meewerken' is trouwens helemaal geen sprake, want je HOEFT ze niet op huisbezoek te laten komen. Ik heb ook niets te verbergen, maar vind het gewoon niet nodig. Bellen om te vragen of ze me soms vergeten zijn ga ik niet, ze hoefden van mij niet te komen, ik had weinig behoefte aan die afspraak, ik weet dat het goed gaat met m'n zoon. Ik bel ze over 11 maanden wel om die afspraak met 3 jaar te maken! :)

    @Lynn; Op internet stond 4 jaar in plaats van 3J+9M, maar dat weet ik nu, dankzij dit topic! :D
     
  16. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik ben alle keren gewoon gegaan.
    ogen test hoefde Esmee niet te doen omdat ze al onder de orthoptist loopt sinds ze ander half is.
    thuis zijn ze nooit geweest op controle.
     
  17. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    voor entingen krijg je toch ook altijd een oproep via het rivm als je te laat zou zijn. dus dan kan je altijd zelf nog contakt opnemen.
     

Deel Deze Pagina