Van borstvoeding naar flesvoeding op eigen initiatief

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Avastar, 12 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Hoi Dames,

Ik weet niet of ik in de goede rubriek zit, vandaar dit bericht bij zowel de topics flesvoeding als borstvoeding.

Ik geef volledige borstvoeding maar het gaat niet zo goed met me. Ik voel me lichamelijk en emotioneel erg zwak. Waarschijnlijk een te laag hb maar ik ben enorm duizelig, misselijk, alsof ik zweef, kortademig en oorsuizen. Ik kan bijna niet meer eten en val veels te veel af in korte tijd ( ben nu 18 dagen na de bevalling)
    Mijn kindje is dus 18 dagen en heeft nog geen ritme in borstvoeding, zo heeft ze dagen dat ze de hele dag kan slapen en ik haar wakker moet maken maar de afgelopen dagen is het helemaal mis, huilt ze alleen maar en vraagt elke 1,5 uur de borst en ik leg haar dan aan maar heb mijn twijfels of dit wel de goede weg is.
    Omdat ik me zo zwak voel en niets kan eten is mijn man erg bezorgd en vraagt zich af of onze dochter wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt ( want melk krijgt ze naar mijn idee voldoende maar weet niet of hier ook voldoende voedingsstoffen in zitten door mijn zwakke toestand)
    Ze geeft zo nu en dan behoorlijk over en boert op en slikt dan weer door ( reflux?)

Ook emotioneel trek ik het niet, ik ben gefrustreerd en kan borstvoeding niet meer zien als iets moois. Ik heb erg last van tepelkloven waardoor het zeer pijnlijk is maar het ergste is dat ik het vreselijk vind om te voeden, ik geniet er niet van, heb er zelfs een afkeer van gekregen en dat gevoel is niet goed voor zowel mij als mijn meisje.

Deze twee factoren bij elkaar maken dat we de beslissing hebben genomen over te gaan op flesvoeding. Omdat ik nooit geleerd heb de fles te geven heb ik dus in mijn hoofd om maandag het cb te bellen voor uitgebreid advies maar omdat ons meisje vandaag en gister alleen maar aan het huilen is en mijn man zich zorgen maakt wil hij vanavond al beginnen met het eerste flesje geven, alleen in de avond en morgenavond ook, zodat ie zeker weet dat ze iets binnen krijgt.

Nu heb ik nutrilon nr 1 in huis, en van avent het kleine flesje 0+ met speen die in de blije doos zat. ip heb ik dus alles in huis en ik begrijp dat er op het pak van nutrilon staat hoeveel ik moet geven? Fles en speen uitkoken en klaar ben je?

Wat vinden jullie, kunnen we dit vanavond voor één flesje proberen? ( en dan uiteraard maandag alsnog contact met CB, ivm borstontsteking bij afbouwen etc)

Nog wel even een vraag hoe jullie de fles opwarmen, is dit met warm water, au bain marie of in de magnetron? ( magnetron heeft mijn voorkeur, maar doe je dan alleen water opwarmen en daarna poeder erbij of compleet erin en dan goed schudden daarna?

Heel lang verhaal, ben echt niet in staat om kort en bondig te zijn blijkbaar maar hoop dat jullie mij kunnen helpen.

2. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Heel herkenbaar avastar. Bij mijn oudsten ben ik ook snel overgestapt op fv omdat het niet meer ging.

Idd flesje uitkoken en de hoeveelheid maken die op de verpakking staat.
    Ze mogen ca. 150 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur.
    Wij maakten de flesjes met 2/3 koud kraanwater en 1/3 kokend water.

Afbouwn heb ik overigens zelf gedaan. 1 voeding vervangen door fv en dat een paar dagen volhouden tot het niet meer gespannen aanvoelt.
    Volgens mij staat er in dat gele borstvoedingsboekje ook een afbouwschema.

Succes en hopelijk kan je snel weer genieten van het voeden van je kleintje! Dat is met de fles ook heerlijk!!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.952
    113
    Vrouw
    Ik zou met een kindje dat moedermelk gewend is, en blijkbaar ook midden in een regelperiode zit, toch even voorzichtig zijn qua hoeveelheden.
    Beter met iets minder beginnen.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.952
    113
    Vrouw
    Je krijgt vast genoeg tips, maar 1 ding: te weinig voedingsstoffen,
    dat is een bekende borstvoeding fabel..
    Het huilen heeft daar niets mee te maken.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dit!

En als jij echt wilt stoppen met bv, dan is dat jouw keuze. Maar laat je dat aub niet opdringen door een ander, nee ook niet door je partner.
    Ik denkt dat wat er nu gebeurt: huilen etc heel normaal is. En denk dat je beter een consult met een lactatiekundige kunt inplannen want zo te lezen zijn er wat dingen te verbeteren (zoals aanlegtechniek ivm kolven) en pas daarna zou je een besluit kunnen nemen.

6. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Omdat het dubbel plaatsen van onderwerpen niet is toegestaan doen we dit topic dicht.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

Deel Deze Pagina