Hallo allemaal, Hier even een klaagmailtje van mij. Normaal ben ik niet zo klagerig, maar ik word helemaal moedeloos. Ik heb recent nog een topic gestart over het loslaten van orde, rust en regelmaat en op basis van de adviezen daarin, heb ik het vaste schema van mijn 5 maanden oude zoontje losgelaten. We hadden dit vaste schema a.g.v. zijn overprikkeldheid. Hij werd echter steeds wat eerder wakker en was niet meer in slaap te krijgen. Vandaar dat ik me afvroeg of hij toe was aan een nieuw dagschema. Ik laat me nu sinds zondag volledig leiden door de signalen die hij geeft qua honger, slapen, wakker zijn, etc. Ik vind dit alleen zo ontzettend moeilijk! Ik heb echt het gevoel dat ik hem gewoon niet snap, dat we niet op dezelfde lijn zitten ofzo. Waar mijn zoontje voorheen overdag nog 3x 2,5 uur sliep, is hij nu om en om ong. 1,5 uur wakker en 1,5 uur in bed. Dit resulteert erin dat orde, rust en regelmaat erg moeilijk wordt. Ik geef overigens bv. Elke keer aanleggen als hij wakker wordt is overbodig, dan heeft ie geen honger en drinkt ie dus niet. Als ik echter te lang wacht met aanleggen, is ie weer te moe en wordt ie te druk om te drinken. Hongersignalen zijn moeilijk te lezen (altijd de handjes in de mond en smakken, ook net na de borst als ie zelf gestopt is met drinken), vermoeidheidssignalen komen al na een half uur, wil niet spelen in de box (dreinen, zeuren, etc. tenzij hij zijn speen heeft). Ik weet zo langzamerhand niet meer wat ik met hem aan moet. Hij slaapt al sinds dat ie 9 weken oud is (op dat vaste schema), de nacht door, maar vannacht ben ik er weer 4x uitgeweest voor zijn speentje (hij redt de nacht prima zonder voeding). Het lijkt erop dat we juist weer de kant op gaan van het overprikkeld zijn, i.p.v. dat er een nieuw ritme komt. Het kan overigens geen sprongetje zijn, die van 19 weken hebben we al gehad. Ik weet dat dit echte baby-basics zijn die ik nu inmiddels aardig onder de knie zou moeten hebben, maar het lijkt wel of ik het gewoon niet voor elkaar krijg. Ik heb het gevoel dat ik de controle kwijtraak en ik word er erg onzeker van. Herkennen jullie dit of ben ik de enige die haar eigen kind niet snapt? Tis zo'n rotgevoel, ik was in de kraamweek bij wijze van spreken zekerder over wat ik deed dan nu... Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Het fijne is ook nog dat we morgen een weekend weg gaan, samen met mijn schoonfamilie (waarschijnlijk veel goedbedoelde adviezen, heb normaal een goede band met ze, maar ik weet niet of dat trek op dit moment). Naja, weer een ontzettend lang verhaal, sorry als ik jullie verveel! Ik moest het alleen wel even kwijt en hoop dat jullie wat bruikbare tips hebben... Liefs!
Misschien dat 'ie overdag sneller moe is omdat hij 's nachts op 't moment slechter slaapt, heb je al geprobeerd hem langer te laten slapen overdag, als hij dan na 1.5 uur wakker wordt een speentje erin bv? Is er misschien iets veranderd voor hem, iets waar hij aan moet wennen?
Zit hij niet in een sprongetje? Dat kan even duren hoor. Het is nu even lastig, maar zometeen 'corrigeert' hij zichzelf wel weer. Niet druk maken hoor, iedereen zit wel is met de handen in het haar.
Ik had dat ook na een paar maanden, dat ik onzekerder was dan daarvoor. Kindjes houden zich helaas ook niet altijd aan de schema's van ouders. Volgens mij zijn wij juist rond die tijd echt begonnen met een vast schema, vond ik wel fijn, omdat ik idd ook niet altijd snapte wat ze nou wilde. We hebben toen rond 8 uur flesjes gegeven, spelen 9 uur weer op bed, daarna weer spelen, 12 uur flesje, op bed (soms eerst nog even spelen), na het bed weer spelen, misschien wat fruit (als je dat al geeft) om 16 uur weer een fles, 17 naar bed, half 8 de laatste fles en daarna lekker naar bed doen. Misschien werkt het toch als je het wat stuurt? Maar je bent in ieder geval niet de enige die die basics rond deze tijd nog niet helemaal vast kon pakken hoor! Ikke dus ook niet haha.
Kan heel goed een sprong zijn. Die van 26 weken kan al voor de 5 maanden beginnen.... en kan ook heel lang duren. Hier duurde het 7 weken. Kan natuurlijk ook tandjes zijn die op doorkomen staan.
Ik heb zelf met m'n drie kids nooit geen regelmaat aangehouden, behalve voor de voeding, altijd netjes om de vier uur, met soms een een half uurtje speling. Maar onze kids gaven heel goed aan of ze wilden slapen of wakker zijn, dus ik heb heb geen ervaring met jouw problemen. Helaas kan ik je geen tips geven, wel hoop ik dat je elkaar snel zult 'begrijpen'. Misschien toch een tip: probeer jezelf lekker te ontspannen. Baby's reageren al gauw op een gespannen moeder. Veel succes ermee, groetjes, Janet
Ik snap je frustratie en gevoel van onmacht helemaal. Mijn ventje is nu 17 maanden en ik heb er af en toe nog moeite mee. Ik heb in het begin veel gehad aan het boek 'De babyfluisteraar lost alle problemen op' van Tracy Hogg. Omdat ons zoontje de eerste 2 maanden in het ziekenhuis heeft gelegen, hadden we direct regelmaat toen hij thuis kwam. Dit hebben we langzaam los kunnen laten. Succes!
Ik denk dat 't uberhaupt heel moeilijk is, als je altijd alles keurig via schema's hebt gedaan, ineens dat los te laten. Zowel je zoon als jij moeten daar aan wennen en dan kan 't best zijn dat dat even gigantisch botst natuurlijk... Je weet de babybasics wel, maar zonder schema zijn jullie allebei het draadje kwijt en moet je opnieuw aan elkaar wennen.. Elke ouder heeft van die periodes dat je denkt 'en nu snap ik er helemaal geen drol meer van', dat je op je tandvlees loopt en je 't idee hebt dat je alles fout doet, maar dat hoort er -hoe vervelend ook- gewoon bij. Baby's zijn nou eenmaal geen wezens die zich continu aan jouw schema houden en ik denk dat iedereen hier wel 't gevoel herkent van 'en nou weet ik 't niet meer!'... (Ik herken 't in elk geval wel.. ) Durf op je gevoel te vertrouwen en wees niet bang de controle kwijt te raken, ik denk dat dat al een boel scheelt..
Dat vond ik nadeel van bv op verzoek geven. Ze smakte en deed vanalles dus dan dacht ik "honger" nou na 4 slokken had ze weer genoeg en wilde ze iets anders. Zo zat ik dus echt bijna de hele dag voeding te geven. Ik heb toen voor mezelf besloten dat ik om de 3 a 4 uur ga voeden. Er ging een wereld voor me open en de signalen werden ook veel duidelijker leesbaar. En inderdaad die sprong kan heel lang duren op deze leeftijd. Jas zit er ook midden in en is de ene keer gezelliger dan de andere keer. In zo'n sprong legde ik wel vaker aan omdat ze dan ook regelen. En verder draai ik om het ritme van mijn dochter heen. Wakker, eten, spelen en 2 uur na wakker worden hupsa weer slapen tot de volgende voeding. Heerlijk......enne al het andere wacht wel tot ik tijd heb.