Hi allemaal, zijn zwanger van een tweeling en heb net gehoord dat deze vaak behoorlijk wat eerder worden geboren. Weet iemand hoe veel vroeger en heeft iemand hier ervaring mee? groetjes, Aralyn
Hai Aralyn, er is bij zwangerschap ook een tweelingtopic, daar zou ik deze vraag nogmaals stellen. mijn tweeling en de tweeling van jipper zijn erg vroeg geboren. De andere tweelingmama's waren meestal pas na 32 weken en praten niet mee op dit topic. ik geloof dat veel tweelingen met 35 weken geboren worden, maar als je je zorgen maakt moet je het even ter sprake brengen bij jouw gyn
Hoi Aralyn, Allereerst gefeliciteerd met deze bijzondere zwangerschap. Ik zie dat het niet vanzelf is gegaan en dat je er nu ook nog 2 verwacht, geweldig! In principe wordt ervan uit gegaan dat een tweelingzwangerschap 36-38 weken duurt. Gemiddeld genomen bevallen vrouwen dus 2 tot 4 weken voor de uitgerekende datum. Ga daar maar lekker vanuit en maak je niet al te druk. Er zijn ook vrouwen die hun tweeling tot 40 weken dragen! (En of je daar nou op zit te wachten...?
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Denk dat het echt scheelt, veel vrouwen halen met gemak 36 weken. Mijn jongens zijn geboren met 28 weken en 5 dagen.
Gisteren las ik toevallig in Veilig Bevallen dat een tweelingzwangerschap gemiddeld 3 weken korter duurt dan een eenlingzwangerschap.
Dames, bedankt voor jullie geruststellende antwoorden en tips! Ik zie dat bij jullie de bevalling vroeg op gang is gekomen. Jee, kan me nauwelijks voorstellen hoe dat geweest moet zijn voor jullie... Hoop dat alles goed gaat met jullie kids en dat je nu volop van ze kunt genieten! Ik probeer dankzij jullie advies in ieder geval van de zwangerschap te genieten en me niet te druk te maken over wat er straks wel/niet kan gebeuren. Heb gisteren de 3 maanden echo gehad en arts zei dat zowel de kinderen als de moeder in blakende gezondheid verkeren dus dat geeft moed en vertrouwen. Is zeker wel een heel gedoe om in het begin een tweeling te leren verzorgen. Mijn man maakt er nu al grapjes over Groetjes, Aralyn
ach meid, ik weet niet beter. krijg nog heel vaak de opmerking of het niet zwaar is. Ik vind het niet zwaar. wat ik wel moet zeggen. ik heb wel eens 1 kind thuis gehad en dan heb ik zoveel meer tijd over. dus ja, ze houden me bezig samen. maar het is zo leuk een tweeling. en het word steeds makkelijker.
Gelukkig gaat het mijn mannetjes op dit moment erg goed. Wij mogen in onze handen knijpen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet heel zwaar vind maar we zaten redelijk snel in een goed ritme met de jongens. Het enigste wat ik nog wel eens vervelend vind is dat je zo verschrikkelijk veel moet mee slepen als je ergens heen wilt . Maar goed alles went hoor en het is zoooo genieten! geniet lekker van je zwangerschap, en maak je niet teveel zorgen!
idd maak je geen zorgen, ik dacht altijd maar er zijn mij miljoenen vrouwen voor gegaan en die konden het ook.
Ik zal niet beweren dat het niet druk is, maar het is prima te doen hoor. Net als mj weet ik niet beter. Het is inderdaad wel een gedoe om weg te gaan en alles mee te slepen wat je nodig hebt. Maar zoals jada al zegt, ook dat went. Het is vooral heel erg leuk! Dus geniet ervan en maak je geen zorgen. Met onze boys gaat het overigens fantastisch. Het zijn lekkere mollige, vrolijke en gezonde jongens!
hangt er van af of ze ééneiig zijn of niet, twee eiig kunnen zelfs op 39 weken geboren worden daar ze elk hun vruchtzak en placenta hebben maar ééneiig worden veel tussen de 34 en 36 weken geboren. hier in belgie wordt een ééneiige tweeling ten laatste maar tot 36 weken gedragen en dan leiden ze in omdat er achteraf teveel risico's zijn i.v.m. de placenta en vruchtwater. een tweeling is zwaar, de eerste 6 maanden valt dat nog mee , buiten de gebroken nachten maar ze slapen dan nog veel dus je kan wel redelijk bijrusten in de dag vind ik maar de onze zijn nu 13 maand en de laatste 5 maand vind ik toch ontzettend vermoeiend, doordat ze veel leren en veel meer aandacht vragen. hoor van verschillende twinmoeders dat de zwaartste periode tussen een jaar en 3 jaar ligt en dat het dan weer beterdt maar hé erdoor geraken doe je toch en als je hulp kan krijgen van vrienden of familie , aannemen is echt een gouden tip hoor
Iedereen is natuurlijk verschillend, maar dat kreeg ik ook steeds als tip. Maar ik ben het er totaal niet mee eens. Liever doe ik alles zelf. Als er mensen komen helpen heb ik toch het idee dat ik constant bezoek heb en kan ik niet gewoon lekker m'n dingen doen met de jongens. Laat mij maar een beetje aanrommelen en als ik tijd voor mezelf nodig heb dan kan er altijd wel oppas ingeschakeld worden ofzo. Maar goed, zoals ik al zei; ieder moet dat voor zich beslissen.
ik doe ook eigenlijk alles alleen. vind het niet erg. en kinderen verschillen ook. zeg ook weleens beter 1 tweeling dan 1 huilbaby, maar ja als je een huiltweeling hebt. Randi, ik vond juist de eerset maanden zwaar en vind het nu steeds makkelijker worden. eerst waren het zo veel voedingen omstebeurt. leek wel een machine. in bad doen moets na elkaar, en ga maar door. nu gaan ze tegelijk in bad en kunnen samen spelen, zitten we lekker relax 's middags te lunchen, lekker croissantje erbij, dat soort momenten ben wel politieagent de hele dag komt allemaal goed meid, laat het lekker op je af komen
Dat vind ik ook. Nou zijn wij gezegend met twee hele makkelijke mannetjes, dus dat maakt ook vast uit, maar toch... Ben heel benieuwd hoe ik het ga vinden als ze wat ouder zijn. Eigenlijk lijkt het mij ook steeds makkelijker worden, maar misschien is dat maar schijn. We gaan het allemaal meemaken!
mj ik vind het nu wel de leukste periode hoor omdat je veel meer interactie hebt met de kids maar man ik kom ogen te kort nu die meiden volop aan het leren lopen zijn. en soms is het wel dat ze samenwerkenbv gisteren wou tia een beeldje van tafel pakken en ze kon er net niet aan, legt ons nina zich op de grond en tia gaat op nina haar poep staan en ze had het beeldje. t was net een grappig filmpje en ik moest stiekem mijn lach inhouden maar denk dan ook als ze nu al zo kunnen samenwerken wat gaat dat binnen een paar maanden en jaren geven. mijn motto is steeds ' een tweeling is dubbel last en dubbel plezier"
Dat komt vast wel goed hoor! Als je straks die twee snoetjes ziet, die helemaal van jullie zijn, dan fleurt dat je vast wel op! Zeker als ze wat ouder zijn en naar je lachen als ze je zien. Dat gevoel is niet te beschrijven! Enneh...hier op het forum positief blijven is meestal makkelijker dan in het 'echie' hoor... Dan laat ik na een drukke dag ook wel eens een traantje...
tuurlijk ik ben ook vaak moe, maar koffie doet wonderen en een keer om 8 uur naar bed gaan ook klagen mag hoor, maar echt ben zo stapel verliefd op die meiden. En probeer gewoon om alles te lachen. want ook de stoute dingen zijn vaak erg grappig. Randi, wat bij ons nu voor problemen zorgt is dat als de 1 iets doet en ik nee zeg, de andere er ook aankomt en hetzelfde gaat doen. en spullen van elkaar afpakken. pfffffff altijd maar met hetzelfde speelgoed willen spelen.
ojaaa dat speelgoed hé, ik heb zoiets ik koop niet alles dubbel ze moeten leren delen maar inderdaad ze maken der hier ook ruzie om zelfs als ze hetzelfde hebben maar bv in een andere kleur. enja hier ook; zeg ik nee tegen de één dan komt de ander er aan en doet ze het ook en dan alletwee lachen als mama nee zegt totdat ze in hun park vliegen voor een minuut ( park is nu straftijd voor hun want ze zitten er voor de rest toch niet meer in) en ze weten het zo goed hé. zeg ik nu nog één keer en je gaat het park in, kijken ze elkaar aan, lachen enja daarna dus ook samen huilen hé. je ziet die solidariteit tussen die 2 hier héél goed. er staat ons in ieder geval nog wat te wachten
o,ja maak je borst maar nat. die pittigheid gaat straks deuren kosten... ik koop echt niks dubbel. bij hetzelfde willen ze toch de gene van de ander hebben. en akeesh gaat nu ook slaan als emani het afpakt, doet emani alleen niks, ze voelt het niet. moeten ze elkaar een kusje geven en dan is het weer lachen.. wat akeesh nu ook heeft dat ze bij iedereen hoedjes op wilt doen, hoedjes zijn ook bakjes, schaaltjes etc. en dan maar achter emani aan om het op haar hoofd te zetten, ja dan wordt emani weer boos. maar ze kunnen ook echt keten in bed. gillen ze het uit van het lachen, dat is zo leuk... maar het zijn echte zussen, niet met elkaar en niet zonder elkaar pfffffffffffffffffff