Om welke voedingsstof wordt de richtlijn van zuivel per leeftijd geadviseerd? Bijvoorbeeld de 300 ml vanaf 1 jaar, gaat dat om calcium, vetten of eiwit? Ik heb kinderen die lastig zuivel eten en ben benieuwd wat ik er deels tegenover kan stellen.
Eiwitten, zout en vetten Zijn allemaal nodig maar in matige hoeveelheid Peulvruchten zijn een goeie vervanger
In welke hoeveelheid is dat voldoende? Vetten krijgen ze hier genoeg binnen. Ze krijgen voldoende kokosvet, olijfolie, vette vis, avocado en noten binnen.
Ik denk dat je voor zo'n vragen beter even bij een (kinder)diëtist langsgaat, want het is toch wel belangrijk. Toen mijn dochter op 1,5 jaar niet alleen KMA maar ook soja-intollerantie bleek te hebben, ben ik daar ook even langsgegaan om oplossingen te zoeken. Zij zocht obv de eetgewoonten van mijn dochter vooral naar vervanging voor calcium, vetten, vitamines en eiwitten. Ben nog steeds erg blij met de handvaten die zij me gegeven heeft.
Goh, dochter drinkt nu rijstmelk, en de diëtiste heeft de samenstelling daarvan bekeken in vergelijking met koemelk. Ik gebruik Ricedream met extra toegevoegde calcium, dus deel was ok. Dochter eet heel veel fruit en groente, dus qua vitamines was ze ook niet bezorgd. Enkel vetten waren beperkt omdat rijstmelk mager is, dus dat lossen we nu op door extra rijstroom bij de melk te doen. Dus tja, dat was zoals gezegd heel specifiek op mijn dochter gericht, ook al omdat ze heel graag 'melk' (van welke oorsprong dan ook) drinkt. Als je een niet-melk-oplossing wilt, heb ik dus niet meteen antwoorden.
Iedereen heeft toch zuivel nodig? Ook volwassenen, dus ook kinderen in uiteraard mindere mate. Zuivel is niet alleen melk, kaas en yoghurt zijn ook zuivelproducten dus ze hoeven niet perse 300 ml melk binnen te krijgen als zebijv ook een boterham met kaas eten.
Nee hoor, niet iedereen. Persoonlijk ben ik gek op zuivel, maar ik ken zat mensen die er een intolerantie of allergie voor hebben. Alternatieven genoeg.
Je hebt niet zuivel an dicht nodig, maar wel bepaalde stoffen die standaard in zuivel zitten. En die kan je vervangen.
Volgens mij heb je geen zuivel nodig hoor. Je hebt bepaalde voedingstoffen die in zuivel zitten nodig. Maar die kan je ook uit andere voeding halen.
Precies, dat 'melk goed voor elk' is komen ze aardig van terug. Ik geef rijst- of amandelmelk, vet krijgt ze genoeg binnen met boter en jus enzo. Calcium geef ik in tabletvorm.