Onzin. Winnaars van de afgelopen jaren: 2006 Finland 2007 Servie 2008 Rusland 2009 Noorwegen 2010 Duitsland Het valt wel mee met die vermeende Oostblok-overheersing. Misschien inderdaad wel met het halen van de finale, maar uiteindelijk wint er bijna altijd wel een land met een goed opgezet nummer (inclusief act ja, maar het oog wil ook wat en dat vind ik niet per se verkeerd). Een echt slecht nummer met een goede act haalt misschien de finale, maar wint niet. Qua landen in onze halve finale hadden we het niet eens zo slecht getroffen hoor, alle landen die ons traditiegetrouw punten gaven mochten gisteravond stemmen: België, Israël, Oostenrijk en Duitsland. Als je het dan nog steeds niet red. Tja, dan waren we gewoon niet goed genoeg en lag het toch echt aan ons zelf.
De Belgen steken overigens de hand wel in eigen boezem: De Standaard Online - Belgische kandidaten niet naar finale
Nederland was gewoon ubersaai en aub, pak het af van de tros.. ´Grootste familie van Nederland´ nou vooruit, maar het eurovisie songfestival is denk ik wat te hoog gegrepen.
Om eerlijk te zijn begrijp ik het gewoon niet Waarom stuurt Nederland jaar in jaar uit de inzending in waarvan iedereen bij voorbaat al weet: KANSLOOS.
IJsland stuurt ook bijna altijd wel goede liedjes, zonder bizarre act en haalt toch vaak de finale. In 2009 zelfs 2e met dit mooie nummer: YouTube - Yohanna - Is It True (Iceland) Het kan echt wel, als het lied super is. Alleen niet als het TROS-middelmatig-OK is.
Hahaha ja toen heb ik als diehardfan toch even getwijfeld of ik nog zou kijken... Dit jaar had ik er voor ik het optreden zag nog wel vertrouwen in (er stemt nu immers ook een vakjury mee). Maar het was het gewoon niet. Dat achtergrondkoortje, dat paste er ook gewoon helemaal niet bij Nee, snapte er weinig van. Volgend jaar maar iemand die zowel opvalt door zang als door act/uiterlijk en die het kneuterigheidsniveau van de TROS overstijgt. Caro Emerald Ben Saunders Within Temptation vind ik dan wel een goed idee van Jan Smit (roep ik al jaren ) zoiets
Within Temptation dat is nog een goede keuze, en dat jan smit dat heeft gezegt zo dat is een goede smaak van hem.
Dat wordt al jaren verkondigt en niemand doet er iets mee, inclusief WT zelf. Dus dat lijkt me een duidelijk signaal. WT zou het mi echt goed doen op het ESC. Ze hebben internationaal een grote fanbase, dus daar ligt het niet aan.
Dat is ook meteen het probleem: Het ESF heeft in NL een slecht imago. Goede artiesten willen niet voor ons meedoen. De 3JS waren wat dat betreft al 'groot'. In andere landen in Europa valt dat wel mee (als Blue bijv. meedoet voor de UK).
Engeland heeft niets te verliezen, die doen elk jaar sowieso wel mee. dus een finaleplek gegarandeerd. (een goede prestatie in de finale niet gegarandeerd natuurlijk)
Nou ja... ze hebben wel eens ooit 0 punten gehaald (met het belabberde Gemini). Toen hebben ze een veel grootser opgezette TV-show georganiseerd onder de slogan "Nil points never again". Wij zijn het slechtst presterende land van de laatste 7 jaar. Zou dat nou echt alleen maar aan de rest van Europa liggen, of toch ook een beetje aan onszelf?
Klopt, maar ik bedoel dat ze, omdat ze een van de grote geldschieters zijn, altijd wel in de finale zitten. Toch staan we nog steeds 3e in de top 7 van meest gewonnen. Ok, we wonnen voor het laatst in 1975, maar toch......
Ach heel bekende Nederlandse artiesten mogen wel meedoen ze vertikken het alleen vanwege het slechte imago van het festival en het risico dat ze dus gaan verliezen. En dat het vriendjespolitiek is is ook onzin. Het punt is dat de muzieksmaak van West Europa en Oost Europa totaal anders is. Wij walgen van die muziek van bijvoorbeeld Moldavie maar in de Balkan is dat juist wat ze mooi vinden, dat is juist cultuur. En af en toe zitten er uitschieters uit andere landen tussen die bijvoorbeeld een supershow neerzetten of gewoon een goed nummer hebben. Nederland heeft al jaren niet echt goede nummers gestuurd. Laat ze eerst maar eens weer in het Nederlands gaan zingen. Dat gaan veel mensen waarderen! Maaruh ik snap iets niet...alle landen mogen stemmen toch? Alleen niet op zichzelf. Maar stel nou dat alle stemmen van alle mensen bij elkaar bijvoorbeeld in totaal 100 miljoen stemmen waren. Maar omdat een land niet opzichzelf mag stemmen valt er dus een deel van die 100 miljoen weg. Toch? Maar Moldavie bijvoorbeeld heeft bij wijze van 10 miljoen inwoners, dus houden ze 90 miljoen mensen over die op ze mogen stemmen. Duitsland heeft bij wijze van 30 miljoen mensen dus houden zij maar 70 miljoen mensen over die op hun kunnen stemmen. Is toch niet eerlijk? Of zie ik dat nou verkeerd?
De stemmen worden per land opgeteld, en dan omgezet naar een ranglijst. Dan krijgt de nr 1 van dat land 12 punten, de nr 2 krijgt 10 punten, de n3 krijgt 8 punten, dan 7, 6 enz tot 1. Elk land geeft dus evenveel punten weg. Ongeacht het aantal inwoners.
Wat dus ergens ook wel weer oneerlijk is. Als je 12 punten van San Marino krijgt, en 0 van de rest van de landen, dan vinden veel minder mensen jouw liedje mooi dan als je 12 punten krijgt van de Duitsland en niks van de anderen.
Nou, volgend jaar gaat er niet veel veranderen: TROS denkt alweer aan songfestival 2012 - Privé | Het laatste Privé nieuws leest u op Prive.nl van De Telegraaf [prive]
Dat WT niet wil ok. Maar om dan maar Geer te sturen... Gerard Joling wil toch naar Songfestival | nu.nl/muziek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl