'Sonja Bakker-dieet werkt maar even' Uitgegeven: 18 november 2008 16:19 Laatst gewijzigd: 18 november 2008 16:46 WAGENINGEN - Vrouwen die het dieet van Sonja Bakker volgen, vallen in de eerste weken veel af. Daarna komt het gewichtsverlies tot stilstand. Wie serieus wil afvallen, kan het best een programma met intensieve begeleiding en bewegingsoefeningen volgen. ANP Dat concluderen voedingswetenschappers van de Wageningen Universiteit, die 39 vrouwen veertig weken lang hebben gevolgd bij diverse pogingen om gewicht kwijt te raken. De vrouwen die het intensieve programma van Ladyline volgden, verloren ongeveer 12 procent van hun lichaamsgewicht. Vrouwen die de boeken van Sonja Bakker gebruikten, kwamen uit op 4 procent gewichtsafname. De universiteit begon met het onderzoek op het hoogtepunt van de Sonja Bakker-hype. Toen er om proefpersonen werd gevraagd, kwamen er binnen de kortste keren honderden aanmeldingen binnen. "Degenen die mee mochten doen, vinden het jammer dat we nu zijn gestopt", zegt voedingskundige Jeanne de Vries. "We controleren ze alleen nog een keer over een half jaar." Voorlichtingsbrochure Een deel van de groep at volgens de aanwijzingen van Sonja Bakker. Anderen volgden een dieet bij Ladyline. Een derde groep bezocht maandelijks een diëtiste en de laatste groep kreeg alleen een voorlichtingsbrochure van het Voedingscentrum. Deze laatste groep verloor samen met de Sonja Bakker-lijners het minste gewicht. De Vries constateert dat een langdurig programma met regelmatige controles en bewegingsoefeningen essentieel is om af te vallen. "Het resultaat van Sonja Bakker en de diëtiste kan wel beter als er bijvoorbeeld een oefenprogramma bij een fysiotherapeut aan wordt gekoppeld." Afvalprogramma De onderzoekers bepleiten langduriger en meer onderzoek naar overgewicht en afvallen. Binnenkort start samen met een ziekenhuis een afvalprogramma voor jongeren onder de achttien jaar en samen met een GGD een programma voor de begeleiding van schoolkinderen. In een ander ziekenhuis loopt een onderzoek naar zwaarlijvige mannen. "Wij willen al die onderzoeken gaan coördineren, zodat er meer gegevens beschikbaar komen", aldus De Vries.
snurk.. word altijd zo moe van al die onderzoeken. Ben prima afgevallen en behoud mijn gewicht ook prima.
het zal net als bij elk ander dieet zijn: dat het bij een paar mensen goed werkt en bij anderen niet. dat was ook zo bij atkins en al die andere hypes. persoonlijk ben ik een voorstander van minder snoepen en lekker sporten, werkt prima bij mij!
En toch zijn onderzoeken nodig. Stel dat iets nou echt slecht voor je is, dan wil je dat toch echt wel weten. Er is ook niks mis met het dieet, alleen is het gewoon niet van blijvende aard. ( uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)
Er staat nergens in dit artikel dat je ook weer aankomt. Je verliest er toch 4% mee en dat is toch enkele kilo's (afhankelijk van je startgewicht natuurlijk) en het is minder intensief dan bijv. ladyline. Voor mensen die net even een paar kilootjes eraf willen, lijkt me sonja bakker nog steeds een goeie optie? Als je dit ook nog combineert met regelmatig sporten, val je misschien nog wel meer af. Of zie ik het nu verkeerd
ik ken mensen zat die er goed van afgevallen zijn en flink ook. maar het beste is toch vetten enz vermijden . Gewoon eten wat gezond is veel fruit groente . En alle andere lekkere rommel laten staan. En dan ook nog eens veel bewegen.
ach ja je moet bij elk dieet sporten dus ook bij sonja bakker. ik ben er prima mee afgevallen en het gewicht blijft er ook af. het ligt er ook aan hoe je zelf weer gaat eten naar een dieet.
Ja, elk dieet is een kwestie van volhouden, sporten en daarna niet weer als gek gaan eten. Ik ben 10 kilo afgevallen met Sonja Bakkeren (al at ik wel wat meer dan in haar menu's staan, want dat is echt karig) en het zit er nog niet aan.
Dan zijn jullie allemaal een uitzondering, Ik snap haar dieet ook wel, maar ik vind het meer een kwestie van gezond verstand om zo te eten. Voor mij is het dus niet iets dat ik zou kopen. Maar ik ben ook aan het afvallen en bewegen is echt wel nodig naast bijna niks eten,
Ik hoef echt niet te SonjaBakkeren om af te vallen. Daar heb je alleen gezond verstand voor nodig in combinatie met wat doorzettings vermogen. Ik ben zelf, zonder SB 20 kilo afgevallen, na de bevalling nogmaals 10 kilo. SB zal geen cent aan mij verdienen.
Over een halfjaar moeten de deelnemers weer terugkomen en dan worden ze weer gewogen. Alleen om die reden al vind ik het niet zo'n goed idee dat ze dit nu al naar buiten brengen: afvallen kan namelijk iedereen, op gewicht blijven is veel moeilijker. Nu wordt de suggestie gewekt dat Ladyline het beste dieet is, maar als al die deelnemers na een halfjaar weer zijn aangekomen, dan is het toch gewoon een slecht dieet geweest. Ik ben absoluut geen fan van het Sonja Bakker-dieet, maar het lijkt alsof Wageningen nu dit bericht al naar buiten heeft gestuurd om headlines te scoren dat wetenschappelijk is bewezen dat SB niet werkt; dat wordt altijd opgepakt door de media.
ik heb ook nog niks van aankomen gemerkt! Ik ben in 1,5 jaar tijd 30 kilo afgevallen met SB en nu een jaar verder nog op gewicht! Ik merk wel dat als ik een weekje meer snoep zit er algauw weer 1 kilo aan, maar dat ligt aan mijn snoepgedrag..
Sonja bakker was toch ook bedoeld om je MANIER van eten voor langere tijd te veranderen? Net zoals weight watchers bvb. (voor de rest ben ik niet zo op de hoogte van alle dieet zooi) Dus als je "na" Sonja Bakker weer op dezelfde voet verder gaat met schranzen en verkeerde dingen eten...ja dan helpt t idd niet nee! Net zo min als al die onzin van een week dieetje of die van enkel sap drinken voor n week. Dan verlies je in die week (of maand of hoe lang je t volhoud) wel gewicht maar door dat je slechte gewoontes niet afgeleerd hebt en dus weer vrolijk verder gaat, kom je net zo snel zo niet sneller weer alle gewicht plus misschien zelfs meer weer bij. En dat sporten en op snoepen letten werkte bij mij dus helemaal niet half jaar lang elke week 3 x gefitnessed (en 20 tot 30 minuten er heen gefietst en weer terug door weer en wind met 2 kinderen) Haast niks gesnoept omdat ik t zonde vond wel te snoepen terwijl ik zo'n moeite deed met fitnessen om af te vallen. En in de weekenden nog wel eens n eind fietsen met t gezin (a 20 kilometer) En ik was na die 6 maanden 5 kilo kwijt Kan ik beter gewoon zwanger worden als ik wil afvallen. Dat was dan wel 9 maanden maar zonder al teveel moeite (heb er niks voor gedaan iig...wel voor de zwangerschap natuurlijk) 10 kilo er af! Nu moet er nog 30 af vind de BMI ik zou 20 al ERG mooi vinden, maar wil niet nog 2 a 3 kindjes erbij...
los van of het werkt of niet, vind ik SB wel heel magertjes om het je hele leven vast te houden.. maar ik neem aan dat je weer iets bij moet eten tijdens het stabiliseren? bij werkt het sporten wel heel goed! ik eet echt nog weleens wat lekkers (kaasfondue vanavond! lekker! ) maar let wel beter op natuurlijk en ik ben in een maand 3 kg afgevallen. omdat ik er nog 25 kg af moet is het wel een lange adem hebben.. dat is het moeilijkste vind ik.
Ja, ik at ook meer dan van Sonja 'mocht', anders ging ik zowat van mijn stokje. Kijk, met een beetje kennis en gezond verstand kun je natuurlijk ook wel zonder Sonja Bakker afvallen, maar waardoor ik me makkelijker aan dit dieet hield waren de dagmenu's. Ik haalde alleen in huis wat ik mocht en zo hield ik me er goed aan. At alleen wat grotere hoeveelheden, dus niet 1 liga, maar een pakje met 2 en een extra aardappel, schep macaroni of wat dan ook. En ik nam ook elke dag yoghurt of vla toe, want dat stond maar zelden in Sonja's menu, maar dat gun ik mezelf wel. Viel sowieso af.