soo wie zoo

Discussion in 'De lounge' started by mausi, Jul 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Dit ja!

En dan nog:
    Dan/als
    Hun/zij

2. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Ik erger me vooral de volgende twee dingen:

- Mensen die steeds 'hun' gebruiken in plaats van 'zij'. (Of nog erger: hunnie)

- Overal het woord doen in. Zoals: ik doe graag puzzelen, ik doe straks even stofzuigen, doe jij de krant even aangeven? Zeg dan gewoon: ik puzzel graag, ik ga straks even stofzuigen en wil je me de krant even aangeven?

Ik snap ook wel dat niet iedereen even goed is in taal, ik maak zelf ook nog genoeg fouten. Maar soms lijkt het alsof niemand meer weet wat een woordenboek is (Van Dale is ook online te gebruiken hoor).

3. natjes

natjes Niet meer actief

Ik wordt ;):D gek van d-tjes en t-tjes.

Schrijf uiteraard zelf ook niet altijd foutloos. Maar ik WORDT vind ik echt een verschrikking om te zien... Haha

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Waarom een topic hierover openen, terwijl je zelf ook de nederlandse lessen nog weleens mag volgen? ;) Vind dat persoonlijk best zielig..

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Voorheen kon ik me ook enorm ergeren aan bepaalde spelfouten zoals:

Dan/als
    Na/naar

Maar ik erger me er niet zoveel meer aan, omdat de Nederlandse taal nou eenmaal hee moeilijk is en ook ik wel eens bepaalde woorden heb waarvan ik denk 'hoe moet ik dat nou schrijven'.

Waar ik me soms nog wel aan erger is:
    Me/mijn

En als mensen zeggen 'ik irriteer me daar aan'. Nee je ergert je of het irriteert je.

Ja, je zit op een forum waar veel geschreven wordt, maar dan lees ik gewoon over de spelfouten heen. In de rapportages op mijn werk (verzorgende) lukt me dat niet altijd. Ik vind dat rapportages duidelijk moeten zijn en niet vol spelfouten horen te zitten.

6. Mini Shopaholic

Mini Shopaholic Niet meer actief

Ik hoorde iemand van de week zeggen: Ik heb last van mugebulden.... Oke dan!

Maar iedereen z'n ding. Ik ben niet iemand die anderen gaat verbeteren. Ik maak zelf ook behoorlijk wat fouten ;)

7. Imensa

Imensa Niet meer actief

Het zal mij aan m’n derrière oxideren.. Soms is het wel heel erg en moet je iets een aantal keer lezen maar kan me er niet aan ergeren. Lig vaak eerder helemaal in een deuk om hoe sommige dingen geschreven worden...

Ben zelf ook niet zon held... gelukkig zit er tegenwoordig overal spellingscontrole op, dat helpt al een heel stuk.

8. Amare

Amare Niet meer actief

Ik blijk al die tijd kangeroe te zeggen en het is kangoeroe:p

9. Daantjuh85

Daantjuh85 Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    3,166
    2
    38
    Zoetermeer
    lekker boeiend allemaal :)

We begrijpen elkaar toch? Daar gaat het om.

10. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    ik vind het kleinzerig om opmerkingen te maken over iemands schrijfwijze.

Veel mensen tikken gewoon snel en hebben op een informeel forum zoals dit geen zin om ook nog eens een spellingscontrole ergens op los te laten.

of er nu staat zowieso of zowiezo, iedereen snapt wat er bedoeld wordt.

Ik schrijf me of mijn wanneer het mij uitkomt, en als dat jou stoort, sla mijn berichten dan over.

Enige dat je bereikt met topics als deze is dat mensen zich ongemakkelijk gaan voelen om dingen te schrijven, want ooo stel dat je me schrijft, of naar beneeen... en je leest dat later terug in topics van betweters die menen dat het grappig is om daar een topic over te openen.

Aangezien je nooit weet wat de achterliggende reden is van iemands manier van schrijven, is het niet gepast er commentaar op te leveren met een belerend vingertje.

11. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Ik kan mij er totaal niet druk om maken, heb zelf ook nog weleens last van mijn D-tjes en T-tjes.

12. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ik kwam laatst de variatie s'eau oui s'eau tegen, maar ik mag hopen dat dat wel expres was. :p

13. Als iemand problemen heeft met spelling en verder een heel leuk mens is, zal ik diegene er niet om veroordelen, maar ik kan me er wel aan ergeren. Het verschil niet weten tussen 'na' en 'naar', ook héél irritant.

'Daarnaar ga ik na de bakker!' :D

Van bedrijven kan ik het overigens echt niet hebben. Ik kreeg laatst een e-mail van BouwInvest; 'U bezwaar is in behandeling. U heeft of zal binnen kost antwoordt ontvangen.' :$

14. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Oh, en:

Ik ga na de kapper.

...een kop koffie drinken op het terras, zodat iedereen mijn nieuwe coupe kan bewonderen.
    ...met de trein naar huis.
    ...op een podium staan en een dansje doen.
    ...ook nog naar de slager.

Echt, ik maak zelf enorm veel fouten hoor (ik zet vaak een komma voor 'en', omdat de zin anders niet lekker leest), maar hier krijg ik dan wel weer een beetje de kriebels van. Vraag me ook af wanneer het geaccepteerd zal worden en in het woordenboek verschijnt, want dat zie ik wel gebeuren. :(

15. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Naaahh, hallo zus!

16. masami

masami Fanatiek lid

Jul 27, 2011
    4,248
    802
    113
    Female
    Ik vind het wel vervelend.
    Als mijn oudste dochter "straattaal" bezigt, dan zeg ik er zeker wat van.
    Hoe leren de kinderen nu het juiste, als de ouders het juiste voorbeeld niet geven.

En ja ook ik maak schrijffouten net als bijna iedereen.
    Maar fouten maak ik mij niet druk om, ik vind de laksheid van velen gewoon vervelend.
    Die stukken sla ik meestal ook over.

17. Logan

Logan Niet meer actief

Ik ben geen perfectionist en het kan me niet zo boeien eigenlijk.. alleen na/naar vind ik erg irritant en me ipv mij.

18. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    De ervaring leert dat topics met dit onderwerp, vaak uitmonden in minder gezellig. Dus ik zit er bovenop....:D Hihi!
    Zolang het gezellig blijft, mag hij open blijven.;)

19. Olliebol

Olliebol Actief lid

Jan 23, 2014
    245
    91
    28
    Female
    Dit! Ik kan hier echt niet tegen.. en ik kan een tekst dan ook gelijk niet serieus nemen :p

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

En daar gaaaaaan we weer:D

Komop, we zitten hier op een forum voor ons plezier of omdat we een vraag hebben. Het is geen sollicitatiebrief, bedrijfs notule, examen, eindscriptie of what ever.

Niet iedereen zal zo fantastisch zijn als een aantal hier. Echt zo fijn dat jullie zo perfect zijn!! Koop een taart en ga het vieren, ga het niet hier op mensen afreageren.

Share This Page