soo wie zoo

Discussie in 'De lounge' gestart door mausi, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    #101 Mitsy1983, 21 jul 2014
    Laatst bewerkt: 21 jul 2014
    Soms moet ik bepaalde appjes of sms'jes vaker lezen om te begrijpen wat er staat. Ff i.p.v even gebruik ik zelf ook wel eens maar sommige kunnen een hele zin in 5 tekens of zo zetten haha! Zoals; k d8 jij kwam nr m. Of zoiets! :D

2. Minerva

Minerva Niet meer actief

Wie riep mij? :D De laatste tijd erger ik mij heel erg aan mensen die een verhaal typen zonder leestekens. Dan is het écht heel erg moeilijk te begrijpen. Buiten het feit dat je een tekst soms 2/3 keer moet lezen om er überhaupt iets van te begrijpen (dan haak ik al af), krijg je ook nog eens problemen met het betekenisverschil.

Bijvoorbeeld:
    Bron: Komma - Wikipedia.

Op een forum, waar alleen schriftelijk gecommuniceerd wordt, lijkt het mij erg belangrijk om een boodschap goed over te kunnen brengen. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat men hier niet wat meer rekening mee houdt. Hoe moeilijk is het om een zin te beginnen met een hoofdletter en te eindigen met een punt (of uitroepteken of vraagteken :p )? Dit hebben we allemaal uitgebreid geoefend op de basisschool ;)

Bijgevoegde bestanden:

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik wil alleen maar antwoorden met deze regel van ZP:

1.7 Wanneer je reageert op een bericht lees het bericht dan eerst grondig door. Maak een inschatting van het niveau van degene die het probleem of de vraag heeft geplaatst, en stem het niveau van je reactie daarop af. Respecteer in jouw ogen "domme" vragen (want die bestaan niet) en geef op een rustige manier een antwoord. Probeer spelfouten uit je bericht te halen. Neem de tijd voor een antwoord. Probeer je reactie zo veel mogelijk "on-topic" te houden (d.w.z. houd je aan het onderwerp).

Je moet proberen je spelfouten uit je bericht te halen...prima...dat kun je zo goed mogelijk proberen.

Verder heeft niet iedereen Nederlands zo goed onder de knie. Soms buiten hun schuld om.

4. Nedyse

Nedyse Actief lid

29 apr 2014
    237
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik erger me er niet aan, maar soms verbaas ik me wel over de hoeveelheid fouten, hoor. Natuurlijk maakt iedereen weleens een foutje, maar sommige berichten zijn nauwelijks te lezen en dan haak ik toch af.

Hier op het forum vind ik het niet zo erg, maar ik krijg tijdens mijn werk zelf zeer geregeld teksten onder ogen die zo bol van de fouten staan, dat ik het onbegrijpelijk vind dat iemand niet wat beter oplet.

Deze vond ik laatst trouwens wel erg leuk:
    Piet stond langs de kant van de weg, want zijn auto had pannen :D.

5. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Njah ik schrijf dus wel mamma ipv mama.

En waarom?

Maa-maa

en

Mam-ma

...........

6. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Zo was er lang geleden iemand die hulp nodig had. Had HBO gestudeerd maar... (komt ie)
    "Ik heb hulp nodig ik ben de pil vergeten echt zooo stom :( nu heb ik s.x gehad en denkt me vriend dak ben vreemgegaan das eg nie zo!"
    Yeah right met een HBO niveau ;)

Verder probeer ik mij in te houden. Ik hou van de Nederlandse taal maar... ehm... hoe zeg ik dat netjes? Lager opgeleide mensen hebben vaker een taalgebrek en dat haal ik er meestal uit. Op fb ook bij een winactie: ik wil graag dat speel toestel voor mij dochter wand ik heb er geeneen (*kijkt op profiel*: geen beroepsonderwijs) en dan ben ik wel geneigd om een link te sturen voor een cursus Nederlands. Ik ben er echt hard in. Ik ben een pietlut in taal.

Dyslectie is anders. Ik haal dat verschil er meestal wel uit. "Want das eg nie zoww :( " = geen dyslectie.

7. Maaik79

Maaik79 Actief lid

11 apr 2009
    466
    2
    18
    Ik vind dit altijd zo maf. Zo gauw er iemand durft te roepen dat zij zich stoort aan de hoeveelheid taalfouten stort het halve forum zich eroverheen. Iemand mag dit toch aangeven? Net zo goed als een ander het blijkbaar geen bal uitmaakt.

Ik schrijf absoluut niet foutloos, verre van zelfs, maar als ik sommige stukjes lees moet ik ook bekennen dat ik vaak denk dat degene nog even een lesje Nederlands had moeten volgen. En natuurlijk dyslectie werkt bij het schrijven niet in je voordeel, maar gelukkig is er voor veel zaken autocorrect.

Grappig is dan, dat als er een topic voorbij komt als, wat is je beroep, dat er dan er de meest fantastische banen genoemd worden. Op je werk moet je toch ook gewoon in het Nederlands schrijven?

Zo maf dat je tegenwoordig voor taalpurist wordt uitgemaakt als je gewoon fatsoenlijk wil schrijven.

8. Olliebol

Olliebol Actief lid

23 jan 2014
    245
    91
    28
    Vrouw
    Helemaal eens met kwebbel en maaik!

9. sjak

sjak Niet meer actief

Enten/inenten... Zijn echt twee heel verschillende dingen!!

10. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik vind een spelfout niet erg, maar ik verbaas mij soms wel aan de berichtjes die geschreven zijn zonder leestekens en die gewoon een enorm slechte zinsopbouw hebben.

Ik vind dat er veel geschreven word in spreektaal. En dan ook nog eens de combinatie geen leestekens dan word vaak wel de boodschap van iemand zijn of haar bericht compleet ontkracht.

11. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    #111 Yan, 22 jul 2014
    Laatst bewerkt: 22 jul 2014
    Ergeren niet echt, maar ik vind het wel jammer dat er soms zo laks met onze taal omgegaan wordt. Maar ik vind onze taal ook leuk en probeer altijd correct te schrijven! Woorden afkorten doe ik trouwens wel, bijvoorbeeld 'idd'.

Waar ik mij trouwens wel aan erger, zijn de spreektaal mailtjes via bijv. Marktplaats. Dan vraag je wat iets kost en het enige wat je terugkrijgt is 'wil er 30 euro voor hebben'
    Misschien ligt dat aan mij hoor, maar ik begin een mail altijd met Goedemorgen o.i.d. en sluit al met 'hartelijke groeten'. Maar misschien is dat ook weer iets van mij, haha!

12. angel229

angel229 Niet meer actief

Vooral het ontbreken van hoofdletters, punten en komma's is irritant. Zulke topics klik ik direct weer dicht. Niet te volgen!

13. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Helemaal mee eens!

14. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Waar ik mij trouwens wel aan erger, zijn de spreektaal mailtjes via bijv. Marktplaats. Dan vraag je wat iets kost en het enige wat je terugkrijgt is 'wil er 30 euro voor hebben'
    Misschien ligt dat aan mij hoor, maar ik begin een mail altijd met Goedemorgen o.i.d. en sluit al met 'hartelijke groeten'. Maar misschien is dat ook weer iets van mij, haha![/QUOTE]n

Dat ben ik met je eens! Ik vind het ook altijd heel irritant als ik zo'n e-mail krijg.

Overigens lees ik hier dat veel mensen aangeven ''alleen hier zoveel spelfouten te maken en in het dagelijks leven natuurlijk niet''. Ik hoop dat dit ook echt zo is want ik ervaar dit anders.

Ik ben Recruiter en krijg dagelijks veel sollicitaties (motivatiebrieven & CV's) binnen. En het niveau hiervan is echt in de meeste (!!!) gevallen slecht. Vreemde zinsopbouw, geen interpunctie, spelfouten, spreektaal, grammaticale fouten, geen briefopbouw maar gewoon 4 zinnen op papier ''gekwakt'' etc. Overigens heb ik het dan over zowel mensen zonder opleiding als mensen met opleiding.

En heel eerlijk? Het ligt aan welke functie maar het is vaak wel een reden van afwijzing. Het klopt dat het als schoonmaker niet uitmaakt hoe jij een brief schrijft maar het laat ook een bepaalde laksheid of gemakzucht zien wat ook in een dergelijke functie niet wenselijk is. Kortom: het is je visitekaartje en het zegt op zo'n moment wat over jou.

En nogmaals: ik heb het niet over af en toe een spelfout of ''een d-tje vergeten'' en al helemaal niet over dyslexie. En ik val niemand persoonlijk aan het is wat ik en mijn collega's dagelijks constateren en dat wilde ik even delen;)

15. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Er zijn enkele dingen waar ik mij aan erger!
    - Vooral het niet gebruiken van leestekens.
    - Zij/Zei
    - Supper (super)
    - Alle manieren hoe ze sowieso schrijven.
    - Dat sommige (vooral dames/meiden) ipv "zo", "sow" schrijven, of jouwn, etc.
    - Mijnt (mijn)
    - Laatst een hele mooie vlekziebel

De fouten met een D of een T stoor ik mij niet zo aan. In sommige gevallen is dat ook lastig, en daar hoor je me niet snel over.

16. Boef12

Boef12 Bekend lid

6 jan 2012
    830
    702
    93
    Mijn ergernis, waar ik me netjes overheen zet, is het gebruik van wilt ipv wil.
    Hij wilt met me trouwen!
    Dat klinkt toch nergens naar :)

17. Vrolijkheid

:D Haha die is mooi! :D

18. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Daar heb ik me ook schuldig aan gemaakt met mn sollicitatieplicht! :) Om aan het goede aantal sollicitaties te komen heb ik heel wat onzin sollicitaties gedaan met enkel de motivatie "Het lijkt me een uitdagende functie". Haha dat moet dan ook bij een recruiter als jij terecht gekomen zijn, excuse me!!! Op interessante banen deed ik wel beter mn best hoor!

Mijn vriend zegt en schrijft ook altijd zobiezo. Hij denkt echt dat het zo heet. Ik laat hem maar, we worden er niet ongelukkig van en ik vind het wel schattig. Het leukst vind ik de reacties van mensen waar hij mee praat, dat moment dat je in hun gezicht ziet dat ze iets horen wat niet klopt, maar dat ze hem niet gaan verbeteren. Heb al heel wat binnenpretjes gehad :D

19. Vrolijkheid

Haha ja ik weet dat sommige mensen dat om die reden doen hoor! Maar die kan ik er dan niet uit halen helaas. Maar dan zal er alsnog een groot deel overblijven die het serieus bedoelen....;)

20. Haha, dat dat echt een regel is! Dat vind ik dan ook weer enigszins overdreven..Als hij echt nageleefd zou worden, zou het al voor een hoop verbanningen gezorgd hebben, denk ik :D

Domme vragen bestaan volgens mij ook best. Moet je de liefde-rubriek in de Fancy of de Girlz eens lezen :D

Deel Deze Pagina