Veel sterkte me jullie meisje. Ik hoop dat er straks weinig meer van het litteken te zien is. Er zijn al veel reacties geplaatst en ik heb niet alles gelezen. Ik weet dus niet of iemand anders al iets geschreven heeft over het insmeren van het litteken, maar ik smeer altijd Calendulan Zalf op wondjes en littekens. Ik heb zelf een een heupoperatie gehad en een keizersnee en beide keren heb ik daarna heel veel met die zalf gesmeerd. De wonden zijn daardoor heel mooi geheeld en er zijn eigenlijk maar vage lichte strepen van de littekens overgebleven. Kleine wondjes helen met Calendulan ook heel snel. Als ik een wondje aan mijn handen heb, smeer ik er voor het naar bed gaan wat Calendulan op en de volgende morgen is het dicht. Je kunt er zelfs ook oude littekens, met voortdurend smeren, nog mooier door krijgen. Dus ik zou je vooral willen aanraden om als de pleisters van de wond mogen voortdurend te gaan smeren. Mijn oudste dochter had meteen vanaf haar geboorte een plekje op haar arm, dat leek op een soort brandwond, en door veel te smeren, heeft ze nu nog maar een heel vaag plekje op haar arm. Ik vind het superspul.
Ik zie nu dat er door anderen al over Biodermal Littekencreme is gesproken. Dat kende ik dus zelf niet, maar houd het in gedachten voor het geval het hier nog eens nodig is. Maar aangezien je daar niet meteen mee mag smeren, zou ik dan beginnen met de Calendulan Zalf, want die is ook voor de wondgenezing. Dus na al deze tips moet het dan toch goed komen, dacht ik. Succes ermee! Ik kan me voorstellen dat je er nogal mee zit, dat ze zo'n vreselijke wond in haar gezicht heeft.
de leidster zei dat het toch gehecht moest worden en dat ze van de ehbo cursus hadden geleerd dat een wond die zo open lag acuut gehecht moest worden om de wond mooi te laten helen. Vandaar dat ze ons later gebeld hebben. Tevens kunnen wij ook niet meer doen dan met haar naar de HA gaan. Alleen dan wel minimaal een half uur later dan dat de leidster is geweest. maar als ik pas ga smeren als het genezen is, is dat dan niet te laat? ik ga ook die calendulan halen van vsm, had ik ook al in gedachten idd. ik ben ook zo bang dat er wild vlees aan blijft hangen ofzo, vind dat zo vreselijk lelijk.
Ik zou pas smeren als de wond echt dicht is en pas nadat het korstje eraf is. Maar vraag het even na bij je huisarts als de hechtingen eruit moeten! Of het een lelijk litteken wordt, hangt ook af van de huid van je kindje; dat is per persoon verschillend. Mijn dochter (bijna 7) heeft erg veel littekens; van de waterpokken-toen 5 mnd oud- (volgens mij heeft ze er meer littekens aan overgehouden dan alle kinderen bij elkaar in onze straat), op haar kin-toen 2 jr oud- (met hechtpleisters geplakt) en in haar wenkbrauw-toen 3 jr oud- (gehecht). O ja, op haar achterhoofd ook gehecht (4 jr oud), maar daar hangt natuurlijk haar overheen. Het litteken op haar kin is nu bobbelig, haar wenkbrauw met hechten ziet er 'mooier' uit (een gleufje). Geloof me...dit alles bij elkaar heeft me weken slapeloze nachten gekost (en net als jij flink gebruld; helaas weet ik precies hoe jij je voelt en das niet fijn!) En nu; ik zie de littekens wel, maar ik heb nog nooit van iemand anders een opmerking gehad; volgens mij zien ze het maar amper. Gewoon straks smeren en wie weet geneest het heel mooi bij jouw kindje! ...en nu ga ik weer op naar een ander litteken; dit keer bij mijn zoontje op zijn been; op het KDV een flinke brandwond opgelopen...pfff maar dat is een ander verhaal. En een been is natuurlijk ook weer anders dan een gezichtje. Veel sterkte ermee (en de hechtingen eruit halen is zo gebeurd; deed geen pijn bij mijn dochter).
@syl: poeh hee, wat een maddameke heb jij dan, een echt wildebras, zoveel littekens. Dat zie ik bij die van ons ook wel, tis bijna een halve jongen onderhand. En een brandwond op het been van je zoontje?? hoe is dat dan gebeurd?
Jeetje meis wat moet jij geschoken zijn. pfff dat lijkt me echt het ergste om zo'n telfoontje te krijen maar weet ook dat het erg is om te pleegen dat telefoontje. en bij ons is ook het beleid eerst met het kindje naar de ha. en als het mogelijk is belt een ander leister de ouders of daarna. want inderdaat anders moet je eerst wachten tot dat de ouders op het kdv zijn en dan nog naar de ha
vandaag naar de HA geweest om hechtingen eruit te halen. dit ging met veel gehuil gepaard, ik moest helin echt in de houdgreep houden zodat de HA de hechtingen weg kon halen. Heb meteen biodermal littekenzalf gekocht, er zit nu nog een korstje op de wond, zodra die eraf is ga ik smeren. volgens de HA mocht ik dit nu al doen, maar dat doe ik nog niet.
blijkbaar is het beleid bij kdv van Helin dat ze eerst de ouders bellen of het goed is dat ze naar de HA gaan. maar ze hebben ons pas gebeld nadat alles was gebeurt, dus hechtingen en alles. ik werk nog geen tien minuten van kdv af dus ze hadden ons kunnen bellen, ik was dan binnen tien minuten daar. maar ja.