Navelstreng doorknippen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamaDeborah, 2 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaDeborah

MamaDeborah Actief lid

14 jul 2007
    261
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    hallo allemaal,

mijn vriend en ik zaten net te praten over het doorknippen van de navelstreng. En wij vroegen ons eigenlijk af:
    Waarom de vader (altijd) de navelstreng doorknipt bij de geboorte?
    Is hier een rede voor of een geloof ofzoiets?

We zijn gewoon nieuwschierig naar welke gedachten / geschiedenis hier dus achter zit.

Ben benieuwd naar de antwoorden.

Groetjes mamadeborah.

2. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Waarschijnlijk om de vader er ook gewoon nog bij te betrekken !

3. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ja dat denk ik ook wel op de vader erbj tebetrekken die is er tog de heletijd bij en maakt alles heel prcies mee

4. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Denk ik ook. Hoewel mijn vriend dat nu absoluut niet ziet zitten, hij vindt het maar vies hihi..

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wacht maar tot de baby geboren is, dan denkt hij er vast anders over. Ik vond het ook altijd zo'n vies gezicht als zo'n baby onder de smurrie op zijn moeder werd gelegd, maar toen Robin geboren was, kon dat me helemaal niets schelen, bloed, smurrie etc., nee hoor, kom maar lekker bij mama!

6. MamaDeborah

MamaDeborah Actief lid

14 jul 2007
    261
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Nederland
    dat het is om de vader erbij te betrekken dat geloof ik ook wel. Maar zit er niet iets van een geschiedenis achter?

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn vriend vond bevallingen enzo ook vies op tv maar toen het eenmaal zo ver was heeft tie alles in de gaten gehouden en heeft alicia aangepakt en op mijn buik gelegd. had dit totaal niet veracht van hem omdat ie altijd zijn hoofd wegdraaide bij bevallingen op tv maar als het van hun zelf is is het toch heel anders hoor. hij was de gene die als eerste riep""he ze heeft donker haar en veel ok" haha hoezo er boven op moest toen nog ruim 15 minuten perse haha. de navelstreng knippe vond ie heel speciaal

8. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ja, ben ook wel heel benieuwd hoe dat straks gaat.. Ik vind het ook altijd een beetje een onsmaleijk gezicht :oops: En helemaal de placenta. Heb al aan de vk gevraagd of ze die niet ongevraagd boven ons hoofd wil hangen :) Ben ook een beetje bang dat vriendjelief dan van z'n stokje gaat haha!

9. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Heeft de vader ten minste ook wat gedaan.. denk ik.

10. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik heb die placenta helemaal niet gezien.

hubbie heeft wel de navelstreng doorgeknipt. Heb ik niet veel van meegekregen. Lag alleen maar verliefd naar mijn meisje te staren.

Volgens mij is het gewoon om de vaders er meer bij te betrekken. Je bent het niet verplicht hoor.

11. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Mijn noot heeft de navelstreng doorgeknipt. De verloskundige vroeg het en aangezien hij toch al helemaal in shock was omdat 'ie vader was geworden heeft hij het ook maar gedaan. Het viel hem erg op dat je toch nog aardig wat kracht moest zetten om 'm door te knippen... Of hij had gewoon tril handjes natuurlijk :D :) Volgens mij zit er niet echt een religieuze gedachte achter, meer om de vader erbij te betrekken.

Flientje

12. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    ja, doet pappa ook wat. Bij onze eerste heeft mijn man hem doorgeknipt en bij onze tweede ikzelf. Gewoon om het eerlijk te verdelen zeg maar. Het is trouwens helemaal niet makkelijk om een taaie navelstreng door te knippen als je ligt met een baby op je buik! Misschien is het gewoon ook wel omdat het handiger is en toch specialer dan dat de vk het doet?

13. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Nou mijn mannetje heeft van het begin af aan geroepen dat hij het niet zo doen, en hij heeft het ook niet gedaan!

14. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    ik wil zelf de navelstreng doorknippen. Want ik heb het kindje 9 maanden gedragen en alle moeite gedaan voor een bevalling en dat wil ik ook de navelstreng doorknippen, ik heb dan het gevoel dat ik het kindje echt helemaal op de wereld heb gezet.
    Wel wil ik dat mijn man het kindje aanpakt als het er uit komt.

15. Hier heeft mijn vriend (ex) het gedaan om heme r een beetje bij te betrekken

16. Elmo

Elmo Niet meer actief

Verplaatst naar: zwangerschap.
    Elmo

17. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Placenta zien lijkt me ook niks. En het lijkt me ook niks als mijn Lief daaronder zit mee te kijken. Maar de navelstreng doorknippen wil hij wel. (Daaronder meekijken helaas ook :().

18. inkie1980

inkie1980 Bekend lid

13 mei 2007
    557
    0
    0
    rozenburg
    ik ben al blij als ie overeind blijft haha...
    placenta hoef ik niks van te zien...en de navelstreng wil hij denk ik ook wel doen....
    ik ben toch wel erg benieuwd hoe hij zich houdt haha.nu zit ie steeds van"ik blijf wel met mn hoofd bij jou daarboven ik hoef dat daar beneden niet te zien hoor"

we hebben digitale tv en daar komt elke dag op reality zone een programma over stellen die ze volgen aan t eind van de zwangerschap en de bevalling ervan.dat neem ik dan ook voor m op (makkelijk he die digitale tv) .
    dan kan ie zich alvast voorbereiden een beetje hihi.....

19. Meiske74

Meiske74 VIP lid

22 mei 2007
    6.571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn man mag de navelstreng niet doorknippen, dat doe ik lekker zelf :D Ik heb nl. dan zelf mijn kindje op de wereld gezet en wil dus ook de navelstreng doorknippen!

20. inkie1980

inkie1980 Bekend lid

13 mei 2007
    557
    0
    0
    rozenburg
    juist daarom lijkt me dat leuker.omdat je zelf alles al doet.dan heeft hij ook iets wat hij kan doen....soms voelen ze zich nutteloos volgens mij omdat jij alles doet en de pijn hebt terwijl hij er bij zit en niet veel meer kan doen dan je steunen.
    en ik heb t al 9 mnd bij me gehad,dat stukje (als ie nog wil tenminste)gun ik m wel hoor.

Deel Deze Pagina