mag je een rontgenfoto laten maken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jongemeid21, 12 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jongemeid21

jongemeid21 Niet meer actief

ik heb al een hele lange tijd vage pijn in mijn recht long.
    maak me hier behoorlijk zorgen over.
    de laatste keer toen ik bij de huisarts kwam, wist hij zo niet waar dit door kwam.
    toch maak ik me zorgen en heb ik eigenlijk het liefst dat er een foto gemaakt wordt van mijn longen.
    Ik ben nu 10 weken zwanger, weet iemand of je een rontgenfoto mag laten maken tijdens de zwangerschap?
    Ik weet wel dat ze van die loden schorten hebben, maar ik zal toch met mijn longen op de foto moeten.
    Iemand die hier meer van weet?

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je kindje zit nu nog achter je schaambot, dus ik vermoed dat een loodschort voldoende is. Maar dan zou ik het wel zo spoedig mogelijk laten doen! Misschien eerst even naar de afdeling radiologie van het ziekenhuis bellen? Zij kunnen je direct antwoord geven!

3. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.960
    126
    63
    zuid holland
    Ik mag het niet en ook geen mri scan. Er zitten teveel risico's aan. Dit is mij door de vk de ortopeet en de radioloog in het zh verteld. Helaas moet ik nu dus wachten tot na de bevalling voordat ze me kunnen opereren aan mijn knie.

4. Babsies

Babsies Bekend lid

16 mrt 2010
    817
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou eerst maar vragen of het nodig is voordat je je er druk om maakt :)
    Maar verder kan je je kindje beschermen met een loodschort volgens mij dus hoeft het verder geen probleem te zijn.
    Sterkte met je long!

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    volgens mij komt het echt te dicht bij.

Ik neem aan dat je je zorgen maakt en bang bent voor bepaalde dingen.. zijn die dingen mogelijk niet op te sporen door bloedonderzoek? Dat is natuurlijk risicovrij.. Mochten daaruit bepaalde dingen blijken - dan kan later de afweging nog gemaakt worden wat het minste is van 2 kwaden ? (longfoto of afwachten)

6. jongemeid21

jongemeid21 Niet meer actief

ik heb al vaak bloed laten prikken voor vermoeidheid etc en urine ingeleverd. hieruit bleek zoals al een lange tijd dat mijn hb aan de lage kant is. ik wacht het nog even af en anders vraag ik de arts nog een keer om raad. bedankt voor jullie antwoorden

7. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Hoi ik werk zelf op de rontgenafdeling. De eerste drie maanden is je kleintje het gevoeligst voor rontgenstraling. Een foto is niet supergevaarlijk, maar ik zou het niet doen als het niet nodig is. Je arts kan dat het beste bepalen.

Een loodschort helpt als je foto's laat maken van handen of voeten, maar niet van je romp. Je kleintje krijgt sowieso geen rechtstreekse straling, maar wel de straling die je longen verstrooien. Dit is minder dan de directe straling. Via de longen komt de strooistraling in de buik. Wanneer je een loodschort voor je buik hebt zal deze straling door het schort weerkaatst worden en in je buik blijven. Zonder loodschort kan de straling gewoon je buik uitgaan.

Nogmaals 1 à 2 foto's is niet gevaarlijk. Ook in het dagelijks leven ontvang je straling, maar probeer het tot het minimum te beperken, zonder de indicatie uit het oog te verliezen.

Deel Deze Pagina