Spoed vraag!

Discussie in 'De lounge' gestart door mm7, 24 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Ik heb het vermoeden dat mijn zoon de watterpokken heeft, ik denk dat mijn dochter ze dan ook krijgt, opzich geen probleem natuurlijk, maar ik heb ook nog een dochtertje van 4 weken oud. Is dit gevaarlijk? Mijn huisarts is op vakantie, en de assistente van vervangend huisarts heeft overlegt met haar haar huisarts en ze weten het niet?! Lekker handig, advies is nu de kinderen te scheiden, maar dat is voor mij onmogelijk, kortom heeft iemand hier ervaring mee? Want met het adviesd dat ze het niet weten schiet ik natuurlijk niks op...

2. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Mijn zoontje had het ook zo jng de waterpokken.... Het enige is dat je jongste nog een keertje kan krijgen.
    OMdat ze onder 1 jaar is.

3. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik weet alleen dat het voor pasgeboren baby's gevaarlijk kan zijn.
    maar wat is pasgeboren?
    ik zou bellen met de secretaresse van de kinderartsen en het daar overleggen.

hier staat trouwens wel goede info op:
    Waterpokken - baby

Waterpokken (varicella)

4. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

3 jun 2010
    1.059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje kreeg ook de waterpokken toen mijn dochtertje 6 weken oud was. Ik heb de kindjes niet gescheiden, want op het moment dat je ziet dat waterpokken hebben heeft de besmetting vaak toch al plaats gevonden.
    Huisarts had ook geen bijzonder advies. Mijn dochtertje heeft het uiteindelijk niet gekregen. Ik had ergens gelezen dat pasgeboren kindjes bij de geboorte een stoot antistoffen van mama mee krijgen waar ze even op kunnen teren. Daarnaast kreeg mijn dochtertje gedeeltelijk bv.

Maar bij twijfel kun je misschien ook de CB-arts of verpleegkundige raadplegen. Die weten soms ook nog wel wat.

Sterkte in ieder geval!

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier sluit ik me bij aan, maar ik begrijp je ongerustheid volkomen...

oja: je 'vermoed' dat je kindje de waterpokken heeft? Misschien is het een idee om iemand daar eerst naar te laten kijken - misschien is de ongerustheid nergens voor nodig? Mijn kinderen hebben al vaak uitslagjes etc gehad, waarvan ik dacht 'waterpokken!' maar dat was het dan toch niet... muggenbulten laten bij kindjes ook weleens vreemde plekjes na...

6. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Maak anders een foto dan kunnen wij kijken.

7. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Volgens mij is het inderdaad zo als je het gaat zien dat de kans groot is dat de andere kindjes ook al besmet zijn en het eventueel krijgen. Dus volgens mij heeft het nu ook weinig zin om de kindjes nog uit elkaar te houden

8. Bri

Bri Niet meer actief

Op de RIVM site staat dit over waterpokken en pasgeborenen:
    Wanneer de moeder 5 dagen vóór tot 2 dagen ná de partus waterpokken heeft bestaat de kans op neonatale infectie door placentaire overdracht van het virus. Deze vroege infectie kan leiden tot ernstige pneumonie, menigo-encefalitis, gastro-enteritis en hepatitis. Bij besmetting met VZV via derden (dus niet via de placenta) is het ziekteverloop minder ernstig omdat dan de normale besmettingscyclus wordt doorlopen. Prematuren van < 28 weken of < 1000 gram hebben wellicht ook een verhoogd risico bij een postnataal verworven infectie.

Dus als je baby de waterpokken van een ander krijgt (en niet van jou via de placenta), en niet prematuur is of heel erg licht, zitten er eigenlijk geen risico's aan een besmetting.
    Maak je niet druk, en kinderen uit elkaar houden is niet alleen onnodig maar ook onzinnig aangezien ze elkaar allang besmet kunnen hebben.

9. 2xtantein1week

2xtantein1week Fanatiek lid

15 dec 2011
    2.166
    1
    0
    Mijn broertje had de waterpokken op het moment dat mijn zusje werd geboren. Ze heeft toen 1 waterpok gehad, en is er verder neit ziek van geweest(en ook nooit meer de waterpokken gehad) Ik begreep ook dat de pasgeboren baby's antistoffen hebben. De kinderenhoefde niet gecheiden gelukkig.

(Mijn oudste broer had toen fikse keelontsteking, die moest wel uit de buurt blijven. En ik had mijna rm gebroken. Haha, we waren een stellentje zielepieten bij elkaar ;) )

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bleeh naar he, mijn oudste is net aan het herstellen bij de jongste vandaag ook de eerste waterpokken ontdekt.

11. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Nou de twins hebben ze overduidelijk, binnen een middagje helemaal onder. Ik hou mijn dochtertje gewoon goed in de gaten, bij sufheid of koorts bel ik gewoon de dokter en als het savonds is de huisartsenpost. Twins zijn inmiddels lekker ingesmeerd en liggen in hun bedje. Maar... Je bent toch wat ongeruster als het om zo n inimini hummeltje gaat... Bedankt voor jullie ervaringen!

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    mn jongste van toen 6 wkn oud kreeg ook de waterpokken van haar grote zus. dit bleef bij 6/7 pokken over haar lijfje heen. advies huisarts was gelijk bellen als ze ook koorts erbij krijgt. dit heeft ze niet gehad en de pokken zijn vanzelf weer weggegaan. ze is er verder niet ziek van geweest!!

nu met 1,5 jr oud heeft ze nu net weer de waterpokken gehad. een heftige uitbraak van waterpokken op haar rug, maar tis niet verder getrokken over haar lijfje. Misschien toch iets beschermd doordat ze zo vroeg de waterpokken heeft gehad?

13. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Wat moet ik nu precies aanhouden voor koorts dan? 37.5 en hoger of pas vanaf 38 graden?

14. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Volgens mij is het tussen 37.5 + 38.5 verhoging en daarboven koorts!!

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    nee bij een baby is het boven de 38

16. 2xtantein1week

15 dec 2011
    2.166
    1
    0
  17. 2xtantein1week

15 dec 2011
    2.166
    1
    0
    Ow, ik zie dat ik iemand me al voor was :)

18. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Thnx weet ik even voldoende!

Deel Deze Pagina