Hoi meiden, Even een paar vragen voor een vriendin. Ik weet het zelf ook niet want ik heb me er nooit in verdiept. Maar als je geen werk hebt zelf, een koophuis hebt, 3 kinderen en wilt scheiden, hoe regel je dat dan allemaal? Stappenplan graag, ze weet niet waar ze moet beginnen en haar man gaat haar er niet mee helpen, want die wil niet scheiden maar ook niet veranderen. Moeilijke situatie dus! Wie weet hoe dat allemaal in zijn werk gaat, waar vraag je wat precies aan?
Op zoek naar een goede advocaat, bemiddelaar en een baan! Of een hele goede relatietherapeut.... zou ik zeker overwegen met drie kinderen. ...
Berekeningen: Maak gebruik van de gratis alimentatie rekenmodules RvR - Echtscheidings- en Ouderschapsplan Ik zou je vriendin aanraden deze sites goed te bekijken en op de onderste een account aan te maken. Daar kun je een stappenplan volgen.
bedankt voor die sites, ik heb ze door gemaild. Relatietherapie hebben ze lang gedaan, haar man beloofd daar van alles te veranderen, maar eenmaal thuis zegt hij dat hij vindt dat hij eigenlijk het probleem niet is. Bij de gemeente inschrijven voor een sociale woning denk ik inderdaad. Zijn daar nog kosten aan verbonden? Zijn er nog meer tips? Voor de kinderen is het echt wel tijd dat er iets gebeurd, ik word al nerveus als ik daar een paar uur ben door de kille sfeer, ik merk ook dat ze steeds meer veranderen van vrolijke kinderen naar veel ruzie maken, snel huilen, dat soort dingen
scheiding en inderen levert meestal geen urgentie op voor een huis helaas. en zolang ze nog bij hem woont kan ze geen bijstandsuitkering aanvragen. daar moet je eerst een huis voor hebben maar je moet geld hebben voor een huis. idd contact opnemen met een advocaat, gemeente.
Inderdaad wat moradora zegt. Het lijkt mij verstandig dat ze contact opneemt met een advocaat en op zoek gaat naar een baan. Vanuit daar kan ze op zoek gaan naar een eigen plekje en haar eigen financieën op orde krijgen.
Geld heeft ze niet, ja misschien een 2000 euro ofzo.. advocaten zijn ook duur natuurlijk. Het is ook lastig dat haar man zo tegenwerkt..
Dan moet ze kijken naar een prodeo advocaat. Weet niet hoe dat precies werkt. Laat haar anders contact opnemen met juridisch loket. Die kunnen haar vast beter adviseren.
Ik ben pas gescheiden gelukkig, maar weet wel dat het met een koop huis lastiger is dan met een huur huis. Urgentie krijg je niet en een uitkering ook niet omdat je meer dan 5000 euro aan waarden heb dus heel erg moeilijk! Wij zijn naar een midiator geweest.. Nja wij konden dan wel nog samen door een deur. En de rekening werd aangepast aan je inkomsten omdat we via de wetwinkel aan de midiator gekomen zijn. Wel zit ik nu een maand zonder inkomsten maar dat overleven we ook wel weer
Moeilijke situatie... Vooral omdat ze nog geen baan heeft... Weet niet uit welke sector ze komt of waarin ze ervaring heeft. Of ze daarmee ook 1,2,3 een baan mee kan vinden. Want al zou je van de gemeente een sociale woning krijgen op basis van urgentie, huur en zorgkosten moeten toch echt betaald worden. Aanvraag van bijstand duurt ook wel even denk ik (geen ervaring mee) Maar misschien zou ze een voorschot daarin kunnen krijgen. Is ook geen vetpot om mee te leven
Volgens mij was ze manager bij oxxio of iets dergelijks vroeger, maar ze is gestopt met werken toen de 2e kwam. Dus nu zit ze al een jaar of 5 thuis denk ik. Ik denk dat een baan vinden wel lastig is op korte termijn.. Ze woont ook in Zeeland, net als ik, en hier is echt geen werk te vinden. Ik heb de sites gemaild en juridisch loket en wetswinkel ed had ze het zelf ook over, dus ik hoop dat ze nu genoeg info heeft om de boel op te starten..
Een advocaat hoef je niet zelf te betalen als je daar geen geld voor hebt. Je betaalt dan een eigen bijdrage die bepaald wordt door de hoogte van je inkomsten. Ik weet alleen niet of ze bij een gezin het volledige inkomen meerekenen..
Via het juridisch loket een advocaat regelen, als je door hun wordt doorverwezen krijg je een korting van ongeveer 50,- op de eigen bijdrage. Haar eigen bijdrage zal ongeveer 120,- zijn aangezien ze geen inkomen heeft. Zodra de scheiding rond is en haar man wil haar niet meer in het huis hebben kan je we degelijk urgentie krijgen in de meeste gemeentes. Ze zetten het niet online, maar vaak staat het in hun algemene voorwaarden of aparte voorwaarden voor urgentie die je kan opvragen. Als ze kids heeft zal die urgentie alleen maar makkelijker te regelen zijn. Vers wat betreft de scheiding en de eigen woning, normaal gesproken moet hij haar uitkopen, maar mocht hij dat niet kunnen financieel dan kan een goede advocaat er wel voor zorgen dat dit op een andere manier opgelost wordt als zij daarmee instemt. Succes! Zal ze wel nodig hebben als haar vent haar tegenwerkt
Allereerst zou ze zich moeten richten op werk en een andere woning. Maar als eerste de andere woning. Eenmaal weg daar heeft ze recht op een uitkering, vaak kan je in noodsituaties ook een voorschot krijgen tijdens de wachttijd waarin alle gegevens verwerkt moeten worden enzo. Daar is meestal met de gemeente wel een mouw aan te passen. Urgentie is afhankelijk van waar je woont. Wellicht is hier in zeeland wel een optie voor? Vaak in de grote steden niet meer. Advocaat inschakelen zodra je uit huis bent, dan wordt zowiezo het gezinsinkomen niet gerekend. Tenzij man gewoon meewerkt en ze samen 1 advocaat kunnen nemen. Koophuis heb ik geen verstand van. Dit is wat mij te binnen schiet.
Grote steden is urgentie vaak echt geen optie hoor. Zelfs waar ik woon, wat niet tot de grootste steden behoort is dat geen optie. Dan moet je maar een kamer huren. @TS, laat haar ook even bij de gemeente vragen naar bijzondere bijstand. Hier kost een advocaat je geen cent als je een bijstandsuitkering hebt (wat zij toch aan zal moeten vragen als ze nog geen werk heeft) of op bijstandsniveau verdiend. Via juridisch loket een advocaat zoeken en de overige kosten kan je terugvragen via de gemeente. Mits de advocaat noodzakelijk is zoals bijv bij scheiding en alimentatieberekeningen enzo.
Een kennis van mij die wilde scheiden, heeft contact opgenomen met maatschappelijk werk en daar hebben ze haar heel goed verder geholpen. Zij wisten precies waar ze moest zijn om alle dingen te regelen en hoe ze alles het beste aan kon pakken.
Advocaat op alleen haar naam doen, die kan je gewoon zelf zoeken, (wel 1 die ook op pro deo werkt) en dan juridisch loket bellen en aangeven dat je geen inkomen hebt (je vriendin in dit geval) dan moet je ze aan hun de naam van het advocaten kantoor doorgeven, zij sturen dan een formulier naar de advocaat die de rest regelt... dan krijg je uiteindelijk een brief of je de korting wel of niet toegewezen krijgt, ik kreeg hem wel en mijn advocaat kost me nu dus 70 euro omdat die 50 euro eraf is. Voor de rest helpt advocaat met de stappen... kreeg een pdf bestand met daarin het ouderschapsplan die ik moest opstellen en een lijst van de inboedel verdeling... deze stuurde zij dan naar mijn ex en deze moest de papieren tekenen voor akkoord. bij mij loopt het nu nog dus verder weet ik ook nog niet hoe het loopt... (hou er rekening mee dat er vertraging kan oplopen als de ex niet meewerkt, kan lang gerekt worden maar uiteindelijk kan er sowieso gescheiden worden als er geen reactie komt, dat word dan aan de rechter doorgegeven) Qua inkomen, bijstandsuitkering aanvragen, dit kan vlak voordat de scheiding rond is, situatie uitleggen bij het UVW hoe het precies zit. Huis kan je je inschrijven bij de gemeente, hou er wel rekening mee dat als je vriendin haar helft weggeeft van het koophuis (afstand doet zonder kosten/winst) ze na de scheiding nog maar 9 maanden in het huis van ex mag blijven (uiteraard kan ex coulant zijn en extra tijd geven, maar officieel werkt het dus zo als ex tegen werkt) Urgentie ligt aan de gemeente, hier geldt het wel als urgentie... gescheiden met kind (ingeschreven bij jou)