Wanneer een kind opgeven voor basisschool?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kus26, 1 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Hallo,

Ik zit met het volgende,

Mijn partner en zijn ex hebben een zoontje dat in maart 3 is geworden. Naar mijn weten moet hij dan al opgegeven worden voor een basisschool. Maar zij houd vol van niet. Dus ik snap het niet helemaal.

Wanneer moet een kind ingeschreven staan, kun je als vader opvragen welke school dat is en beide ouders moeten toch de school papieren tekenen?

Wie kan mij helpen?

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Je krijgt vanzelf bericht in huis als het tijd is om je kind(eren) op te geven voor school. Weet niet of ze dat al hebben gehad?

3. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Ja dat is dus het probleem. Mevrouw weigert om ook maar iets van info te geven hierover.

Kan er gewoon naar de gemeente gebeld worden om die info op te vragen?

4. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    Wij hebben nooit bericht gehad over het inschrijven.Ons is als heel snel vertelt door de peuterspeelzaal,dat je je kind op kan geven voor de basisschool vanaf hun 2e levensjaar.Dit is tevens bevestigt door de 4 scholen die wij bezocht hebben.Onze oudste is dan ook gewoon ingeschreven rond de leeftijd van 2.5 jaar...en gelukkig maar want op sommige scholen is een wachttijd!Onze jongste moeten we ook inschrijven ondanks dat het dezelfde school is.

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik heb bij mijn weten nooit enige brief ofzo gehad van de gemeenten dat ik mn zoontje op moest geven...
    Maar goed dat is ook alweer meer als 6 jaar (en een hele hoop ellende) geleden. Dus helemaal zeker ben ik niet. Kan ook weer verandert zijn natuurlijk in de tussen tijd.
    Ik heb iig door allerlei prive ellende mn eerste nogal laat opgegeven (3 dagen voor hij 4 werd :oops:) en dat is helemaal goed gekomen.
    Mn 2e heb ik n maand voor hij 4 werd opgegeven geloof ik.
    Maar goed zoals gezegd dat is alweer n tijd geleden en t kan zijn dat t nu veel drukker is....of juist niet.
    Gewoon even bij de school en de gemeente informeren, als vader heb je OOK recht op deze informatie.
    Trouwens, de moeder van de kinderen heeft informatie plicht tegenover de vader!(En andersom natuurlijk ook. Dit geld later ook over schoolprestaties/problemen etc. Maar dan kan je de school opbellen als de moeder niet mee werkt. Die zijn dan verplicht info te verstrekken)
    Erg triest dat eventuele menings verschillen dan zo uitgespeeld worden :(

6. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Ja het is een grote ***zooi :( De info plicht houd ze zich niet aan. Madam is op vakantie en er wordt na die tijd pas wat aan gedaan. Afeglopen weekend had ze gewoon haar foon uit terwijl hun zoontje hier was :( Zal maar wat met hem gebeuren...

7. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Mijn dochter is een maand geleden pas opgegeven en start in september... ;)

8. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    wij hebben nooit een brief gehad over dat we onze dochter op moesten geven voor school
    wij hebben zelf de school gebeld hier in de buurt en gevraagd
    en die zeiden dat het druk was dus dat we dr optijd moesten laten in schrijven
    en hebben dat met 2 en half jaar gedaan

9. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hmmm.... nu begin ik gewoon te twijfelen aan mijn antwoord?
    Ik weet toch haast zeker dat mijn vriendin me laatst vertelde dat ze een brief in huis had gehad met informatie over de basisschool en dat ze haar zoontje in moest gaan schrijven....

Of zal dit ook nog per regio verschillend zijn?

@TS: kunnen jullie anders niet op eigen houtje een inschrijving doen voor school?

10. Bmd

Bmd Fanatiek lid

24 jun 2008
    1.125
    0
    0
    ik heb ook geen brief ofzo gehad, heb hem ook nog niet zolang geleden ingeschreven en in januari gaat hy van start ;)

11. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Waar ik woon moet je, je kind al opgeven als ze 2,5 zijn....mijn dochter was 2 jaar en 10 maanden toen we haar hebben opgegeven bij een school...we kregen de gids met info al voordat ze 2,5 was.....hier zijn er wachtlijsten

12. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Misschien dat dit gewoon een algemene brochure is geweest? Wij hebben namelijk ook vorige week een folder met informatie over het basisonderwijs ontvangen, omdat Milan in het schooljaar 2008-2009 3 wordt. Deze folder was verstuurd vanuit het ministerie van onderwijs.

13. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    dat denk ik ook!
    het is gewoon een informatie brochure.
    dat je kan lezen over wat voor soort scholen er allemaal zijn
    en kun je kijken welke je denkt dat het beste bij jou kind past.

wij hebben die vorige week ook gekregen.
    hier kun je volgens met rond de 3 jaar inschrijven,
    maar hier zijn dan ook geen wachttijden.

14. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Nou ik weet niet of hij al ingeschreven is, en hun zoontje woont bij de moeder. Is een hele rare situatie... :(

Maar beide ouders moeten toch tekenen voor de papieren van inschrijving?

15. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dan zal het dat wel zijn geweest... :oops:
    Sorry voor de verwarring....

16. Froukje3

Froukje3 Lid

26 mei 2008
    35
    0
    0
    mijn oudste dochter is in feb 4 geworden
    ik heb in Januari op gebeld naar het schooltje en in Feb is ze gegaan..
    dus kan heel snel gaan
    maak er niet te veel problemen om,want scholen hebben altijd wel een plekje in groep 1

17. Froukje3

Froukje3 Lid

26 mei 2008
    35
    0
    0

dat is niet altijd zo
    was bij ons ook niet
    kan ook niet altijd sommige mensen zijn gescheiden,en dan komt dat ook niet echt goed denk ik..
    bij ons had het andere reden ik was in me laatste maand en had vaak weeen en daarom kon ik niet mee.
    vinden ze geen probleem op school hoor

18. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Wij hebben die brief net gekregen (zoontje is 2 jaar 8 maanden). Maar ik weet dat sommige scholen een lange wachtlijst hebben en je daar niet vroeg genoeg kunt zijn met inschrijven.
    We hebben onze beide kinderen inmiddels al ingeschreven! Ok voor de jongste misschien wat aan de vroege kant maar beter te vroeg dan te laat toch?

19. Marleen83

Marleen83 Actief lid

17 dec 2007
    277
    0
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Noord-Holland
    Ik werk als juf voor groep 1-2 en bij ons worden de kinderen ingeschreven rond 3 jaar. Broertjes/zusjes vaak eerder, zodat ouders zeker weten dat ze plek hebben. Wij hebben ook een wachtlijst. Zoals Froukje3 aangeeft: scholen hebben altijd wel een plekje in groep 1 gaat voor ons zeker niet op! VOor het komende schooljaar zitten wij, met 3x gr 1-2 en 1x gr 2-3 al helemaal vol! Dan zitten de groepen op 31/32 leerlingen... Ik zou gaan informeren bij de scholen in de buurt of ze vol zitten en of er een wachtlijst is...

Wat betreft inschrijving en handtekening, bij ons hoeft er maar 1 handtekening op van 1 van de ouders. Bij gescheiden ouders zie je dat van beide ouders wel de adres gegevens bekend zijn. het is bij ons ook zo dat in principe beide ouders op de hoogte gehouden worden als zij dit op de school aangeven. De informatie wordt dan dubbel meegegeven aan het kind. Je kunt natuurlijk ook vragen of dit gemaild/opgestuurd kan worden.

Ik hoop je zo voldoende geholpen te hebben, heb je meer vragen, dan hoor ik het wel.

Deel Deze Pagina