Soorten opvang, waar kies je voor?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door iez, 14 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Van welke soort extra opvang maken jullie gebruik voor je kind(eren)?

1. Kinderdagverblijf

2. Gastouder

3. Geen (m.a.w. een van de ouders is altijd bij kind(eren))

4. Anders zoals familie, vrienden of buren..

5. Een combinatie van 1 en 4

6. Een combinatie van 2 en 4

7. Een combinatie van 1 en 2

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.183
    113
    Wij hebben gekozen voor een gastouder. Ten eerste omdat we onregelmatige werktijden hebben en in het weekend werken. Ik vond het een prettig idee dat ze, vooral als ze zo klein is, een oppas had (dus niet go afwisselen met kdv, familie etc).
    Nu ze wat ouder is wisselen we de go af met de peuterwerkplaats, ze vind het geweldig.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.957
    113
    Vrouw
    Hier 9 jaar geleden gekozen voor een gastouder.
    Niet lang hoeven zoeken, de eerste was meteen helemaal raak.
    Boven heeft ze op zolder een heerlijk rustig kamertje, ideaal voor
    een klein babytje om te slapen. Lekker samen naar de markt, het park of de speeltuin. Een thuis situatie.
    Nr 2 en 3 mee naar school om de oudste(n) weg te brengen. Dus die waren al helemaal bekend toen ze zelf naar de basisschool gingen.
    Ik ben voor mijn werk 90% van de tijd het land uit, dus heb flexibiliteit nodig. En dat het geen punt is als mijn vriend een keer iets later is.
    Kortom, heel fijn!

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Beetje oud artikel TS! Er zijn ondertussen alweer meer onderzoeken geweest.

Ik denk dat je moet doen wat past. Wij werken beide 4 dagen dus ieder is een dag thuis. Verder gaat ons zoontje een dag naar opa en oma en 2 dagen naar de opvang (ma naar opa en oma, di opvang, woensdag thuis, donderdag opvang, vrijdag thuis (en zaterdag en zondag ook)

Ik moet zeggen dat de combinatie super voor hem is! Bij opa en oma heeft hij lekker alle aandacht en veel geknuffel. Op de opvang speelt hij de hele dag, knutselen, buiten, hij heeft al echt ''vriendjes'' echt heel blij is hij daar. Lieve leidster ook. Verder af en toe nog een oppasmeisje maar dan ligt hij eigenlijk altijd al in bed. En soms nog eens logeren bij mijn (schoon)zus of (schoon)ouders. Veel liefdevolle mensen dus!

De opvang is bewust gekozen en het is altijd perfect gegaan en ik ben tevreden. Alleen denk ik zelf dat een kindje tot 1 jaar niet zo heel veel aan een opvang heeft. Vanaf dat hij 1 is merk ik pas dat hij het echt leuk vindt.

4. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Onze zoon is 2 dagen thuis (man of ik thuis) en drie dagen naar de opa's en oma's. Vanaf 2 jr vervangen we dag opa en oma door peutersoeelzaal.

Ik vind kinderopvang voor kind <1 jaar niet fijn/zinvol en heb geluk dat opa's en oma's dat ook vinden. Heb me er goed in verdiept, snap dat anderen t wel doen/willen maar ik wilde t niet voor onze zoon.
    Hij gaat straks wel enorm genieten van de pzs maar ben enorm blij dat hij nu niet hoeft. Heeft ook te maken met onze werksituaties, vroeg beginnen, lange reistijd waardoor we niet eens terecht kunnen in ons dorp. Zou ons ook financieel veel kosten als KDV zou moeten.

5. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    #25 Frisbie, 16 apr 2016
    Laatst bewerkt: 16 apr 2016
    Hier kindje op kdv en binnenkort eentje op de bso.
    Andere dag zijn ze bij oma.

Heb onze kids onder de 2 jaar overigens niet op de opvang gehad, vond ik zelf heel fijn. Alles op kunnen lossen door allebei drie dagen te gaan werken dmv ouderschapsverlof toen ze zo klein waren.

Jongste is helemaal happy op het kdv.

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Hier tot een paar weken geleden hadden we 1 DAF bij oma en 1 dag bij MN schoonzus die zelf ook een kindje heeft. MN schoonzus is gestopt en op die dag hebben we nu een gastouder. Voor gekozen omdat onze dochter een verstandelijke beperking heeft en dus op alle gebieden achterloopt. Dus liever 1 vast persoon om nieuwe dingen mee te bespreken dan verschillende leidsters. En we hebben vanwege de baan van mijn man geen vakantie opvang nodig dus van de vakanties vd gastouder hebben we geen last.

7. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    wij zijn net overgestapt van kdv naar gastouder. We hadden voor kdv gekozen vanwege het 4 ogen beleid en omdat ze de ontwikkeling van de kinderen bij zouden houden.
    Maar als we onze zoon gingen brengen was het altijd zo druk. 11 kinderen op 2 leidsters. 1 leidster vond hij helemaal leuk maar de andere niet (ik ook niet trouwens dus kan ook wel projectie zijn). Hij huilde in ieder geval heel hard als ik hem bracht. Ook hebben we al die maanden nooit een gesprekje gehad hoe het ging ofzo.
    Nu een hele leuke gastouder waar hij zonder huilen heen gaat. Bos aan de overkant waar ze dagelijks heen gaan en ik krijg elke keer foto's via de what's app en berichtjes hoe het gaat. Voelt zoveel fijner.
    Als ze ziek is of op vakantie gaat zoekt het gastouderbureau vervanging voor haar.

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.213
    4.514
    113
    hier 1 dag oma, en 3 dagen kdv, (1 dag ben ik zelf thuis) echt super leuk voor allemaal, de kleinste van bijna 7 maanden vermaakt zich ook prima op het dagverblijf. Kindjes spelen rond hem, hij heeft echt heel wat te bekijken, krijgt genoeg uitdaging (om te spelen en te gaan leren kruipen en straks lopen) en ook denk ik absoluut dat hij nu al dingen leert die hij niet mee zou krijgen als alleen bijv. oma op zou passen.
    ook de oudste van bijna 3 kan daar vanalles doen. oke niet altijd heeft hij zin om te gaan, maar hij kent alle leidsters ondertussen, van alle groepen, dus het is geen onbekend terrein voor hem. Soms vraagt hij in het weekend al of hij weer mag gaan spelen bij de andere kindjes.
    wij hebben voor een kdv gekozen omdat ze (voor ons idee) meer kunnen bieden, de peuters krijgen "gymles" ze doen ook echt veel activiteiten, knutselen veel, gaan picknicken, of boodschapjes doen, buitenspelen etc. Daarnaast werken ze met verschillende thema's. en ik heb nooit problemen met vakanties of ziek zijn, zowel voor het kdv als voor mij is het dan goed geregeld.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wij hebben heel bewust voor het kdv gekozen. Ik vind het idee dat mijn baby de hele dag bij één persoon is (in geval van gastouder, nany of au-pair) gewoon minder prettig. Tijdens mn zwangerschap heb ik wel een paar dames geinterviewd, maar de echte sterke klik die er naar mijn idee wel moet zijn als je kindje alleen maar bij die ene persoon is, was er niet. Daarnaast vind ik fijn dat een kind op het kdv lekker veel mogelijkheden heeft tot interacties met veel verschillende kindjes en eigenlijk ook wel dat er zoveel verschillende juffen zijn (niet voor jonge baby's natuurlijk, maar daarna wel).

Mijn beiden dochters gingen/gaan vrijwel altijd met plezier en hebben leuke vriendschappen gemaakt met andere kindjes. Mijn jongste dochter is pas 18 maanden, maar als we tijdens het boodschappen doen één van twee beste kdv vriendinnetjes zien, waggelen ze altijd gelijk op elkaar af en gaan ze knuffelen :).

Wij zijn wel heel kritisch geweest bij de keuze van het kdv. We hebben er drie bezocht en de eerste twee zag ik niet zo zitten.

10. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Mijn kind gaat nu naar de kinderopvang en 1 dag naar oma. Echter willen we graag overstappen naar een gastouder. Helaas is het best lastig een beschikbare gastouder te vinden in Eindhoven. Dus ik ben bang dat we voorlopig nog in dit schema zitten.

11. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Beide jongens hebben 3 dagen (oudste) en 3,5 dag (jongste) kdv. Oudste nu 3 dagen bso.
    Wij kozen voor kdv vanwege fijne goed opgeleide leidsters (goede mix ervaren en jonge krachten )
    Aandacht voor ontwikkeling op alle leeftijden, leren van elkaar, spelen met elkaar.
    Ook zijn ze erg flexibel als je een dag extra wilt bijkopen of ruilen. (Lukt niet altijd maar als je op tijd vraagt vaak wel)
    Er zijn altijd meerdere leidsters op de groep of in de buurt, dus als er wat gebeurd zijn ze niet alleen.
    Beiden hebben echt een fijne tijd gehad. Jongste gaat nog steeds met veel plezier. Ik heb bij geen van beide het idee gehad dat ze stress hadden. Wel hebben ze beiden een korte periode gehad dat ze moeite hadden met afscheid nemen. Maar als ik dan na een kwartiertje belde dan waren Ze alweer vrolijk.
    Overgang naar school ging heel soepel bij oudste. Overdracht met alle kindgegevens was ook goed geregeld.
    Misschien heb ik het geluk dat de beste kdv van de wereld nou net die ene in ons dorp is, maar ik ben erg tevreden.

12. iez

iez VIP lid

4 dec 2013
    5.215
    1.041
    113
    Bedankt voor het reageren iedereen! We zijn er bijna uit.
    Baby gaat iig 1 dag naar kdv. Voor de andere dag is er pas plek halverwege 2017. Dus gaat nu m'n man kijken of hij 1 dag ouderschapsverlof kan regelen om die periode te overbruggen.

We hebben helaas geen familie die kan oppassen, zoals vele van jullie. Dat is echt een zegen als je opa's en/of oma's hebt die willen/kunnen oppassen.

13. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hier ook een bewuste keuze voor vier dagdelen kinderdagverblijf. Maar ook een bewuste keuze om na mijn verlof nog ouderschapsverlof op te nemen zodat mijn zoon een half jaar was toen hij voor het eerst ging. Daar hebben we voor gespaard en een deel van het vakantiegeld heeft als inkomen gediend. Ik moest er namelijk niet aan denken om zo'n frummel van 10 weken naar het kinderdagverblijf te brengen. Nu is hij 13 maanden en hij vindt het er echt leuk. Hij zit op een babygroep (ook een bewuste keuze) en de leidsters zijn kundig en lief. Ik kan me geen betere opvang wensen.

Opvang door opa's en oma's moet je zelf ook willen. Mijn (schoon)ouders zijn schatten maar gaan echt anders met hun kleinkinderen om dan ik zou willen als ze op vaste dagen zouden oppassen. Ze willen ze toch verwennen en dat hoeft voor mij niet structureel.

14. Uilenmama

Uilenmama Niet meer actief

Mijn moeder wil en kan 2 dagen per week oppassen, onze dochter gaat 1 dag in de week naar het KDV, lekker spelen met andere kindjes. We hebben voor een KDV gekozen omdat deze flexibel is.

15. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Mijn moeder gaat oppassen. Erg blij mee.
    Kind heeft daar alle ruimte. Ze wonen vrij af. Dus buiten spelen kan altijd. Staan genoeg speel toestellen.
    Jongste zusje is zojuist 4 geworden. Nakomelingetje ;)

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik ben thuisgebleven voor dl. Soms heeft mijn zusje of buurmeisje aan huis opgepast.
    (Maar nu ze 2,5 is, is kdv voor haar wel heel erg leuk. Dus daar gaat ze nu 2x5 uur naartoe, ging meteen goed.)

Deel Deze Pagina