Zoon straf op psz

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Sparky, Jan 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Wat vinden jullie hiervan?

Mijn zoon wordt in april 4 en heeft pdd-nos. Hij gaat 2 dagdelen naar de psz en hun zijn uiteraard op de hoogte van zijn beperking.
    Ik wist al dat hij in de kring stil is. Hij zingt niet de liedjes mee hoewel hij ze heel goed kent, want thuis zingt hij ze wel (als hij denkt dat niemand luisterd).
    Hij heeft moeite met luisteren als ze niet concreet genoeg zijn. Bijv als ze zeggen, we gaan opruimen dan ruimt hij niet op. Als ze zeggen, V leg jij de puzzels weer in de kast of leg jij de auto's weer in de bak, dan doet hij het. Ze hebben hiervoor tips gekregen van iemand van 'speciaal peuteronderwijs' waar hij eerder ook zat. Ik ga er dus maar even vanuit dat ze dit doen, want ik hoor ze er niet meer over.

Maar vanmorgen werd ik aangesproken door 1 van de leidsters. De ander, die normaal heel spraakzaam is wist niet hoe snel ze weg moest komen. Maar die leidster verteld dus dat ze wat nieuws hebben en in de kring de namen van de kinderen zeggen waarop de kinderen moeten antwoorden "ik ben hier". Dit doen ze omdat ze dit op de basisschool ook doen. Eerder deden ze dit niet.
    Nu weigerde V dus antwoord te geven (tja hij praat niet in de kring) en hebben ze voor straf zijn stoel een tijdje omgedraaid omdat hij niet luisterde.
    Dus zat hij een tijdje met zijn rug naar de kring.
    Wel zei ze dat hij er niet van onder de indruk was en het geen effect had.

Dat laatste is voor mij heel logisch. Straffen werkt niet bij hem, hij moet gestimuleerd wprden en dingen aanleren. Ze kunnen onmogelijk verwachten dat hij gelijk luisterd bij deze verandering.

Ik ben zelf ook autistisch en duurt dus wat langer voordat ik het verwerkt heb. Maar op de terugweg naar huis drong het goed door dat ik het hier dus eigenlijk gewoon helemaal niet mee eens ben.

Ik heb met zoontje hier ook over gepraat. En uitgelegd dat dit op school ook moet. Maar hij snapt er niks van. Hij zegt, dat moet op de basisschool niet op de peuterschool. Het hoort niet bij wat hij gewend is van de psz.

Ik ben geneigd om tegen de leidsters te zeggen dat ik dat stoel omdraaien gewoon niet meer wil hebben. Dat ze hem ook gewoon zijn vinger op kunnen laten steken als hij niet wilt praten in de kring. Dit kan ik hem wel aanleren denk ik op korte termijn. Omdat het geen taal bevat.

Maar is dit realistisch van mij? Of zie ik nou problemen die er niet zijn?

Kijk, ook als straffen niet werkt mag hij zeker straf krijgen als hij een kindje zou slaan o.i.d. en dan zou ik dat ook graag horen zodat ik hem ook op een voor hem werkende manier aan kan pakken (duidelijke rustige taal).

Maar omdat hij "ik ben hier" niet zegt terwijl ze weten dat hij niet praat in de groep?? Ik vind het wel ver gaan.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Of je kindje nu autistisch is of niet...wtf om een kind om te draaien als die dat zinnetje niet op wil dreunen!! Echt aan mij zouden ze een goeie hebben hoor. Op het kdv deden wij ook een liedje en zeiden dan goedemorgen pietje, goedemorgen marietje...en die zeiden dan om beurten goedemorgen. Als een kind dat niet wil dan niet.

Nee ik zou de eerst volgende keer heel goed duidelijk maken dat je niet wil hebben dat hij hier straf voor krijgt...

3. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Helemaal eens met tuc. Natuurlijk kun je proberen iemand te stimuleren het wel te zeggen, maar straffen bij niet doen vind ik om zoiets onbenulligs echt niet ok (of een kind normaal nu wel of niet meedoet in de kring).

4. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ok, ben blij te horen dat anderen het er ook mee eens zijn.

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Ik vind het wel heftig dat je kind verplicht wordt om in de kring te praten. Daar zijn meer kinderen van die dit niet doen of niet durven.
    Zeker voor een PSZ?

6. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik werk met autistische kinderen en zit ook niet verwachten dat hij dit de eerste keer mee zou doen.
    Ik zou dus voorstellen aan de juffen dat hij hierbij zijn vinger op mag stekken. Het lijkt me daar ook gewone kleuters niet altijd willen praten (de mijne niet)

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Belachelijk! Ik zou er zeker wat van zeggen.
    Sowieso vind ik dat zinnetje opdreunen onzin, maar de straf ook heel vervelend. Een kind zo duidelijk buiten de groep zetten, nooit doen.

8. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Dat zou ik dus ook niet goed vinden.
    Er zijn genoeg andere kindjes die geen autisme hebben die ook niks zeggen in de kring.
    Vind dit erg ver gaan en het stimuleert helemaal niks aan zijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid.

9. Sparky

Sparky Niet meer actief

Vind ik dus ook. Ze zei ook dat er reacties op kwamen van andere kinderen.
    Dat de andere kinderen tegen de juffen zeiden, V luistert niet he?

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Op deze leeftijd icm autisme een stoel omdraaien vind ik hooguit overdreven. Ik zou ook zeker aangeven dat je dat niet meer wilt hebben! Misschien ook even erbij uitleggen dat nieuwe dingen voor kids met autisme even duurt voordat ze dat snappen/wennen...

Ik zou niet vragen om een andere behandeling als de andere kindjes (dus vinger opsteken ipv antwoorden) maar dat ze het gewoon blijven proberen en aanmoedigen als hij het wel durft. Voor de andere kindjes is het ook niet logisch als hij het niet hoeft te zeggen, en alleen z'n vinger ofzo mag opsteken. Ook voor hem zelf niet leuk als hij anders wordt behandeld.

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het zullen m'n hormonen zijn, maar hier kan ik bijna om janken.
    Afgezien van zijn beperking: dit is toch geen reden om een kind te straffen!!!!
    Ik heb er even geen woorden voor. Arm kind. Voel me er plaatsvervangend beroerd van.
    Ik zou er zeker een gesprek over aangaan!

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Daar zou ik me niets van aantrekken, want dat doen kinderen op die leeftijd gewoon. Kijk die huilt, kijk die dit, kijk die dat.

Maar straf voor zoiets is gewoon belachelijk, ongeacht of je zoontje normaal wel of niet praat in de kring, hij kan toch niet verplicht worden? Kan me er niets bij voorstellen. Heel vreemd.

13. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ja klopt dat kinderen dat altijd doen. Maar kan mij voorstellen dat dit voor zoontje extra confronterend is als hij dus in een groep om zoiets lulligs straf krijgt.

14. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ja dat heb ik nu dus ook. Toen ik eenmaal het gesprek verwerkt had had ik echt zoiets van wtf!! Dit allemaal om een stom antwoordje??

Ik ga morgen even bij de basisschool even navragen wat hun doen in deze situaties. Zodat ik sterker sta als de leidsters gaan zeggen dat dit op de basisschool ook gaat gebeuren. Want aangezien nieuwe info bij mij gewoon wat langer duurt ben ik makkelijk te overrulen. Hij moet vrijdag middag weer en dan is hij meestal al overprikkeld en luisterd dan sowieso al slechter. Moet dus echt gelijk bij binnenkomst het gesprek aan gaan want anders gebeurd het weer.

Maar ergens ben ik bang dat ze dan gewoon meegaan in wat ik zeg en er dan toch mee doorgaan zonder dat ik dat weet.

15. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

Mar 31, 2010
    18,894
    1
    38
    Wormer
    Ik ben het helemaal met Tuc eens!

16. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,819
    113
    Goed plan.
    Over dat er mee doorgaan zonder dat je het weet.... daar kan je denk ik wel oplossingen voor verzinnen.
    Misschien kan je iets langer blijven en dan van buiten naar binnen kijken door de raam als ze de kring doen.
    Misschien je zoon zelf vragen hoe de kring ging.
    Andere kindjes vragen hoe de kring ging. Cq de ouders van een ander kindje vragen of die iets gehoord hebben hoe het ging.
    De juffen er zelf naar vragen. Lijkt me stug dat ze dan kei hard liegen.

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik vind het toch ook nogal verregaand. Dochter heeft geen autisme, is een vrolijk en open kind, maar de eerste keer dat dat gevraagd wordt in groep zie ik het haar ook niet meteen doen. En dat mag toch? We kunnen niet allemaal voortdurend eerste viool spelen. Ik moei me niet zo gemakkelijk met pedagogische kwesties in de opvang, maar hier zouden ze toch ook iets op horen van mij.

18. Storm

Storm Niet meer actief

Ik vind het ronduit belachelijk dat hij daar straf voor krijgt.
    Mijn zoontje heeft ook ASS en ik hoor om me heen dat wij het destijds op de psz ontzettend getroffen hadden met de leidsters. Het kon ook heel
    anders gaan.

En over iets terug zeggen in de kring. Mijn achterneefje is ontzettend verlegen en durfde ook geen woord te zeggen in de kring. Pas na bijna een jaar kleuterschool durfde hij heel zachtjes goedemorgen terug te zeggen, met zijn stoeltje stijf tegen die van juf aan.

19. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Mee eens

20. Logan

Logan Niet meer actief

Zelfs zonder pddnos vind ik het belachelijk. Waar gaat het nou wel helemaal over?! Dat is toch geen stijl...

Share This Page