Eisprong de dag voor hsg.

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by SD6, Feb 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SD6

SD6 Bekend lid

Nov 15, 2011
    598
    243
    43
    Female
    Amsterdam
    Hallo dames!

Ik ben alweer een tijdje niet online geweest, ik moet mezelf toch eens voornemen om wat vaker met jullie te kletsen. Foei! :x

Ik had een vraagje. Ik gebruik sinds een paar maanden de app om mijn temperatuur bij te houden door de tip van 1 van jullie op dit forum en dat werkt echt super!

Mijn vraag was alleen nu of het ook weleens fout berekend word, mijn cyclus ligt meestal tussen de 28 en 32 dagen in en de app heeft nu berekend dat mijn eisprong op dag 12 is geweest (eerst was het zelfs dag 10 maar later paste hij dat aan naar 12) en ik heb dus op dag 13 (inmiddels nu dag 21) een hsg gehad wat trouwens erg pijnlijk was maar volgens de gyn zag het er goed uit.

Kan dit eventueel kwaad voor je lichaam en het eitje en is er nog een kans op zwangerschap als het inderdaad klopt? Zou toch wel leuk zijn na 2 en een half jaar...:(

Hopelijk hebben jullie er meer verstand van!

Bedankt alvast!

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,923
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Over het berekenen van je eisprong heb ik geen verstand (ik vertrouw op ovulatietest), maar ik weet wel dat een HSG VOOR de eisprong dient plaats te vinden.
    Als dat in jouw geval niet zo lijkt te zijn geweest, dan zou ik deze ronde niet proberen om zwanger te raken.
    De reden om een HSG voor de eisprong te doen is dat een ei/embryo dan te veel rontgenstraling zou hebben gehad.

Sterker nog, er zijn heel veel ziekenhuizen die om die reden (rontgenstraling) uberhaupt afraden om die cyclus waar de HSG in plaatsvindt zwanger te raken. Maar daar zijn de menigen dus over verdeeld.

3. Dopey

Dopey Bekend lid

Nov 21, 2008
    893
    1
    0
    Volgens mij wordt een hsg voor de eisprong gepland, niet zozeer vanwege de rontgenstraling maar om te voorkomen dat een embryo/bevruchte eicel omhoog wordt gestuurd, richting een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

4. SD6

SD6 Bekend lid

Nov 15, 2011
    598
    243
    43
    Female
    Amsterdam
    #4 SD6, Feb 13, 2014
    Last edited: Feb 13, 2014
    Hee Merah en Dopey,

Dat zijn 2 heel verschillende antwoorden. Hsg moet inderdaad voor de eisprong vandaar dat ik het ook gepland had op cd 13 omdat ik hem normaal (in elk geval de afgelopen 5 maanden) rond cd 18 heb, daarom schrok ik ook toen dat appje vertelde dat ik hem eerder had gehad. Hoop heel erg dat hij het fout berekend heeft! :$

Nog even een kleine toevoeging. Ik zit een beetje op google te kijken en kom nu het volgende tegen :

Wanneer wordt een HSG uitgevoerd?
    Een HSG kan meestal alleen worden gemaakt:

vóór de eisprong, omdat een hysterosalpingografie kan een jonge zwangerschap verstoren.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Klopt. Zei mijn ziekenhuis ook. Bij een HSG worden je eileiders namelijk doorgespoeld. Doe je het na de eisprong, dan kan een eventueel bevrucht eitje naar een verkeerde plek gespoeld worden!

Maar over welke app heb je het?

Vul je daarbij je eigen temperatuur in, zoals Fertility Friend?

6. SD6

SD6 Bekend lid

Nov 15, 2011
    598
    243
    43
    Female
    Amsterdam
    Hoihoi. Klopt, ik gebruikt de app van Fertility Friend voor de ipad. Denk je dat het verstandig is om anders de gyn even te bellen?

7. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik denk dat er op dit moment heel weinig is wat jij of je gyn kan doen helaas, behalve dan afwachten. Als er al een bevruchting was dan heeft de HSG deze waarschijnlijk zwaar verstoord en gaat het hoogstwaarschijnlijk toch mis voordat je er ooit iets van merkt. Maar mocht je deze cyclus wél zwanger blijken dan zou ik wel onmiddelijk aan de bel trekken bij de gyn. Zij kunnen middels bloedtesten zien wanneer de embryo zichtbaar zou moeten zijn in de baarmoeder. Is dat dan niet het geval dan moet er uitgegaan worden van een bbz en is het belangrijk dat de zwangerschap zo snel mogelijk opgespoord wordt. Maar ik denk dat de kans dat je zwanger bent heel klein is hoor. Dat HSG spul lijkt me nou niet echt bevorderlijk voor een bevruchte eicel.

Mij is destijds idd ook verteld dat de HSG vóór de eisprong moest om een eventuele zwangerschap niet in de weg te zitten en de kans op een bbz niet te vergroten. Om deze reden deden ze hem bij ons sowieso alleen voor cd10.

8. SD6

SD6 Bekend lid

Nov 15, 2011
    598
    243
    43
    Female
    Amsterdam

Hoi Nana,

Heel erg bedankt voor je reactie! Ik zal dus even af moeten wachten tot volgende week. Volgens de "berekening" moet ik dinsdag dan ongesteld worden tenzij mijn ei natuurlijk toch later bleek te zijn dan wat er aangegeven word. Hopelijk is er niks aan de hand. Slim inderdaad om het voor de 10e dag te doen dan loop je inderdaad zo goed als geen risico.

Groetjes!

Jootje91 likes this.

Share This Page