Sorteren van de was. Vraag.

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 10 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier donker 30, gekleurd 30, wit 60 en vaatdoeken af en toe op 90 (anders mee met wit op 60).

2. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik heb 3 wasmanden staan.

1 voor witte was
    1 voor 60 graden was
    1 voor 30/40 graden was

60 graden was is voor sokken, ondergoed, handdoeken, theedoeken, vaatdoeken enz.
    Eens in de zoveel tijd maak ik er met de handdoeken een 95 graden was van.

30/40 graden was is kleur en zwart door elkaar. Maar sorteert makkelijk.

Ik gooi trouwens nooit natte handdoeken in de wasmand. Vind ik echt heel smerig, sorry. Gaat altijd muf ruiken en kans op het weer.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik doe het nu zo:

Kleding: 30 of 40 graden, ik sorteer niet op kleur
    Handdoeken, washandjes, keukenhanddoeken: 60 graden
    Ondergoed (voor de kinderen apart): 60 graden
    Schoonmaakdoekjes, dweilen etc: 95 graden

4. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Niet..
    Gewoon alles bij elkaar op 40 graden met neutral
    Zit er een rood shirtje bij dan gooi ik een colorcatch doekje er in

Mocht ik alleen maar beddengoed hebben dan draait dat een keer met vanish White op 95graden

Wasverzachter gebruik ik niet , meestal
    Azijn in het bakje

Alles gaat daarna door in de droger

5. Ballon

Ballon Niet meer actief

Hahaha ja dat was ik!

Reactie op ts; ik gooi de vaatdoekjes ed gewoon bij het ondergoed ;)

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.232
    6.093
    113
    Hebben jullie geen ‘magic basket’? :p
    Bij mij is het zo dat kleren die in de wasmand zitten worden gewassen, de rest dus niet. En niemand behalve ik (ok en in noodgevallen mijn moeder) mag aan de wasmachine komen. Want anders gebeurt dat dus hier ook.

RoIn vindt dit leuk.
  7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Hand/vaat/theedoeken/beddengoed/ondergoed op 60
    Rest 30 graden, lichte was/donker/truien en vesten/werkkleding man
    Nieuwe kleding was ik altijd 1e keer apart (bang dat de kleuren doorlopen) of met meerdere vergelijkbare nieuwe kleuren en een colour catch doekje.

Shirts truien en vesten hang ik op, rest in de droger

8. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Witte was 40 graden
    Donkere was 40 graden
    Bonte was 40 graden
    Beddengoed, keukendoeken en ondergoed 60 graden (die sorteer ik niet op kleur)

9. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

12 okt 2014
    3.485
    2.599
    113
    Vrouw
    Friesland
    Oke ik ben echt een makkelijke wasser zie ik haha.

Hier gaan handdoeken, beddengoed, theedoeken etc op 90 graden.

Kwetsbare kleding op 30 graden en de rest op 40. Verder sorteer ik niks.

10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik krijg helemaal de kriebels als ik lees dat mensen de was niet op kleur sorteren. Ik ben echt een neuroot met de was, en ik zal het ook nooit aan iemand anders overlaten. Het is het enige in het huishouden waar ik perfectionostisch in ben hoor, de rest is een zooi met chronische achterstand. Ik sorteer zo:

60 graden wit: ondergoed, handdoeken, tshirts man, hoeslakens, billendoekjes, snoetenpoetsers
    60 graden zwart: ondergoed, sokken, handdoeken
    60 graden mix vies: theedoeken, vaatdoekjes, dweil
    40 graden wit: kleding, ondergoed kids, witte overhemden man, hydrofielen, billendoekjes
    30 of 40 graden roze/rood/oranje: kleding, beddengoed dochter
    30 of 40 graden lichtbont: kleding lichtgrijs, lichtblauw, lichtgroen, zwartwit, geel (vooral shirts, overhemden, hydrofielen)
    30 of 40 graden donkerbont: kleding donkerblauw, zwart en donkerbruin
    60 graden: beddengoed

Ik zou echt nooit een zwarte spijkerbroek bij de lichtbonte was durven doen. Of een roze shirt bij de witte was. Horror.... Maar er gaat ook echt geen lichtgrijze romper in de witte was. Mijn witte kleding is dus ook écht wit. Ik zie soms bij vriendinnetjes van mijn dochter van die vaal grijswitte hemden, dat gebeurt mij niet ;)

Ondergoed, handdoeken en beddengoed gaat in de droger, de rest niet.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  11. mamabri

mamabri Niet meer actief

wit op 60 of 90 daar gaan ook schoonmaakdoeken ed bij
    bont op 30 of 40 inclusief handdoeken
    wolwas gaat op 0
    beddengoed op 40

en verder kijk ik per kledingstuk wat nodig is/kan, sommige dingen was ik apart.

12. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Uhm wij hebben lichte en donkere was, allebei op 40 graden. Verder beddengoed op 60 of soms 90.
    Geloof dat ik een vrij makkelijke wasser ben als ik sommige anderen lees, krijg bijna het idee dat ik wat gesorteerder moet zijn :p

13. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik doe ook geen rood t shirt bij een witte was. Maar ik ben wel iets efficiënter en vooral wat praktischer. Onderbroeken, hemden, sokken, pyama’s, handdoeken, theedoeken, keukendoeken, beddengoed en washandjes gaan allemaal bij elkaar op 60 graden. Bij die temperatuur en een schepje vanish erbij is alles wel dood. Plus daarna in de droger al helemaal. Dus 90 graden is dan echt overdrijven en persoonlijk zal het me een worst zijn als een pyama of hemd eens wat verkleurd. Of een onderbroek niet stralend wit is. Als het maar schoon is.
    Het verbaast mij in die zin ook dat mensen hier schrijven dat ze ondergoed op 40 graden wassen. Dan vind ik niet fris.

Voor kleding sorteer ik wel wat meer. Maar dan gaat zwart, donkerbruin en donkerblauw wel bij elkaar. Dat geeft toch niet op elkaar af. Dan heb ik nog een roze, rood, paars was. En een was met lichte kleuren; wit, beige, licht grijs. Daar gaan voor de zekerheid 2 color catching doekjes bij.

Zo houd ik de was nog een beetje behapbaar.

14. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Beddengoed op 60 graden
    Handdoeken/vaatdoeken/ ondergoed op 60 graden
    Bonte was op 30-40 graden
    Zwarte was op 30-40 graden
    Roze was op 30-40 graden
    Witte was op 40-60 graden

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Een beetje hoe het uitkomt. Het meeste op 40 C, ik sorteer, wit, bont en lichtgekleurd. Beddengoed en handdoeken, vaatdoeken enz. op 60 C.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ik laat ze ook eerst drogen, vaatdoekjes etc. ook of ze gaan direct de wasmachine in. Ik denk dat ik per week 5 wassen draai.

17. Janna

Janna Fanatiek lid

Als iets nat is, laat ik het eerst altijd drogen en dan gooi ik het pas in de wasmand. Doen jullie echt natte dingen in de wasmand?

Ik heb twee wasmanden. In de ene doe ik bonte was. In de andere doe ik witte/donkere was, want dat is als ik ga wassen lekker makkelijk te sorteren.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Daar is niks "niet fris" aan. het zijn nog altijd je eigen bacterien en die hoef je echt niet altijd uit te moorden. niks aan de hand om dat dan met 40 graden te wassen. pas als er problemen komen, bijv een schimmelinfectie, wormpjes of ziek zijn, DAN is het pas nodig om het tijdelijk heter te wassen.
    van een beetje bacterien wordt je alleen maar minder vatbaar voor van alles. en hier veel ondergoed wat niet eens op 60 graden mag. dat ziet er na een paar x wassen op 60 graden dan ook niet meer uit.
    en daarbij, het gaat daarna de droger in en dan zijn bacterien ook wel dood hoor.

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik krijg van jouw lijstje de kriebels:roflmao:
    al jouw 30/40 graden wasjes gaan hier allemaal bij elkaar. niks aan de hand hoor. Ik heb alleen een witte was apart maar verder gaan alle kleuren hier van licht en donker, gewoon bij elkaar. zwart bij lichtroze. geen probleem en geen verkleurde kleding. zwart/donkere kleding eerste keer in koud water met azijn zetten en evt een keer apart wassen en klaar. dan geeft het echt niet meer af. en vertrouw je het niet dan gooi je er zo'n color doekje bij.
    jouw zwarte sokken was van 60 graden zou hier samen gaan met theedoeken en dweil.
    In mijn ogen heb jij zo onnodig veel werk.
    beddengoed gaat hier een paar x gewoon met kleding op 30-40 graden en tussendoor een keer op 60 graden met handdoeken/theedoeken enz. nergens voor nodig om die steeds op 60 graden te doen. zelfs voor huisstofmijt hoef je het niet altijd op 60 graden te doen. regelmatig op 60 graden. dus mag ook af en toe op lagere temperaturen.

20. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind het niet fris, dus ik doe dat niet. Verder ben ik niet smetvrezerig of zo. En als anderen mensen het anders doen, ook helemaal prima. Ik was enkel verbaasd.

Deel Deze Pagina