Er komen voortdurend reacties waarin wordt gevraagd: "waar maak je je druk om, lekker belangrijk". Ik zal voor mezelf spreken: ik maak me niet druk. Ik vind dit gewoon leuk. Ik zoek ook geen ruzie of discussie. En ik kan over taalfouten heen lezen, maar ik zie ze nou eenmaal onmiddellijk. (Ik kom uit een gastarbeidersgezin, mijn ouders maakten ontzettend veel fouten (die ik in eerste instantie gewoon overnam) en spreken nog steeds niet accentloos Nederlands, maar toevallig ben ik er goed in en spreek ik ABN en zie ik alle verkeerde dt's in een oogopslag) Dus mijn intentie is niet: andere mensen beledigen. Verder weet ik heel goed 'belangrijk' van 'lekker belangrijk' te onderscheiden. En nu hou ik op met mezelf verantwoorden. Wie een fout in mijn tekst ontdekt, krijgt een bonuspunt! Amber
Halve bonuspunt voor Didier! "waar maak je je druk om?' is een vraag, maar goed...je hebt wel een beetje gelijk...
iK KaN Me eChT nIeT aAn SpElfOutEn ErGeReN ..BeN iK zElf oOk hEeL gOeD iN ViNd hEt wEl eChT VrEsElIjK aLs MeNsEn zO TyPeN
Ja maar dat bedoel ik,ergens iets of niets op tegen hebben. Ik dacht dat dat gewoon correct Nederlands was.
In een zin die tussen haakjes staat kan niet nog een keer een stuk tekst tussen haakjes staan, verder eindigt de zin ook niet met een punt. Heb ik nu de bonuspunt?
Oeh ja! Van die BRezAah TaAl! Verschrikkelijk! Ik merk wel dat ik a. uit Brabant kom dus bepaalde dingen 'fout' zeg en b. nu in Zweden woon en heel weinig Nederlands spreek nu. Mijn taalgebruik gaat tóch achteruit, hoe erg ik het ook vind.
Het is toch echt onmiddellijk, met 2 d's en 2 l's. Mijn moeder zei dat 'vroeger' altijd, als wij iets moesten doen: "Onmiddelijk, met 2 d's en 2 l's!" Dus ik ben er heel lang vanuit gegaan dat dat een spreekwoord was Tot ik een keer op de basisschool in groep 7 dictee had en we dit woord kregen. Ik riep dat door de klas, en kreeg meteen op mijn kop
Het versje dat mijn moeder vroeger moest leren (en zij dus weer aan ons heeft doorgegeven) is "Onmiddellijk, onthoud dat wel, met dubbel d en dubbel l".
Nou volgens mij ben ik dan voor degene die zich irriteren aan spelfouten een enorme IRRITATIE bron Ik weet dat hier niemand iemand aanvalt maar wat ik wel een paar keer heb gelezen is dat je veel kunt opmaken aan de spelling (fouten)van iemand,NOU VERTEL dat wil ik wel eens weten. Wat meteen in mij opkomt is dat de mensen die fouten maken dan dom zijn ofzo meschien kweet nie! Mij maakt het allemaal niet zoveel uit als ik maar begrijp wat ik lees en ik blijf ook lekker schrijven zoals ik schrijf,ik heb echt een hekel aan mensen die me verbeteren. Wij praten hier thuis ook echt plat tilburgs,van mijn ouders heb ik trouwens wel geleerd om netjes te praten tegen vreemden of ouderen mensen (of leraren)en dat doe ik dan ook,en zo gaat dat ook met onze dochter.Ik heb wel liever dat gewoon nederlands praat maar merk wel dat ze bepaalde woorden ook in het tilburgs praat maar dat vinden wij niet erg,je mag laten horen waar je vandaan komt. En als ik zeg het van mezelf ben nie zo dom als ik schrijf groetjes jeslin
waarom wil iemand toch perse een discussie uitlokken? ik snap dat niet........ ze zijn hier gewoon aan het geinen over de spelling......meer niet......... uhm heb ik fouten nu? hahahhahahhaha of krijg ik een 10